Inspectie van het Onderwijs Onderwijs en ICT Inspectie van het Onderwijs
ICT en onderwijs Beleid en ambities Evaluatie Resultaten IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Beleid 1997 Investeren in voorsprong 1999 Onderwijs On line 2002 ICT na 2002 IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Evaluatie: de instrumenten ICT onderwijsmonitor Toezicht door de inspectie ICT schoolportretten IvhO 29-01-2002 VOR ICT
ICT onderwijsmonitor Survey Representatieve gegevens Meerjarig Instrument: doelgroepvragenlijsten Uitspraken van betrokkenen Geen directe waarneming IvhO 29-01-2002 VOR ICT
ICT onderwijsmonitor Ict infrastructuur Computergebruik Onderwijsconcept Beleid & investeringen Houding Kennis & vaardigheden Ondersteuning Knelpunten & behoeften Toekomstperspectief IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Toezicht Directe waarneming Ervaren observatoren, sectorgebonden Representatieve gegevens Instrument: toetsingskaders Observaties, gesprekken, documenten Schoolgegevens & geaggregeerde gegevens IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Toetsingskaders Standaarden en indicatoren Normering: sterk………zwak VO: integraal in andere standaarden PO & BVE: aparte ICT standaard Wettelijke kaders IvhO 29-01-2002 VOR ICT
ICT schoolportretten Doelgerichte selectie Leerzame praktijken Innovatief ICT gebruik Waarderend Open blik Verscheidenheid als leitmotiv Oordeel van professionals IvhO 29-01-2002 VOR ICT
ICT schoolportretten Doelen Inspirerende voorbeelden voor scholen & beleid Concepten rond ICT & onderwijs ontwikkelen Nieuwe definities van kwaliteit leiden tot nieuwe inspectiestandaarden IvhO 29-01-2002 VOR ICT
ICT schoolportretten Sectoroverstijgende teams Ervaring van inspecteurs als factor Gericht op primair proces Gericht op bijzonderheden Interpretatie van wat je ziet Spielvogel (EDC) Eisner The enlightened eye IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Selectie en vooronderzoek Inspectierapporten Collega’s ICT op School, DICT, aanmelding Internet Informatie via scholen Voorgesprek/ voorbezoek [foto] IvhO 29-01-2002 VOR ICT
ICT schoolportretten Selectie scholen Samenstelling teams: Spreiding: sectoren, regio’s, thema’s Veranderingen voor leerlingen Veranderingen voor docenten Veranderingen voor organisatie Veranderingen in samenwerking Samenstelling teams: Delegatieleider, auteur, externen IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Spreiding Veurs Hooghuis Esloo Aloysius Ichthus Caland Rijk kramer Duizendpoot Horizon Verrekijker Greijdanus Zernike Vensterwijk Raayland Ter AA Fontys ROC Friesland Efa Edith Stein Beatrix KSE GLE De Lindt De Carrousel KW1C/SvdT VAPRO Westerschool De Librije IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Spreiding en aantallen 2000 & 2001: Insteek: scholen 12 VO scholen, 2 LO’s 9 PO scholen, 2 PABO’s 6 BVE instellingen Buitenland: Zweden, Ierland, Frankrijk IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Spreiding en aantallen 2002 Insteek: thema’s Rekenen & wiskunde in PO MVT in VO Natuurwetenschap in VO Nieuwe rollen & taken van docenten Beroepsgerichte technische vakken Lokale samenwerking IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Lesobservaties [Foto’s van lesobservaties] IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Gesprekken Docenten Leerlingen Directie Ouders [foto] IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Opbrengsten Monitor: Ict voorzieningen steeds vaker op orde: netwerken, pc’s, lokalen, computerruimtes Toezicht: Veel scholen worstelen nog wel met technische ontwikkelingen Schoolportretten: Technisch beheer kost tijd en geld, praktische oplossingen in de vorm van samenwerking IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Opbrengsten Toezicht & monitor: Docenten hebben behoefte aan kennis over toepassingen ict in de klas Schoolportretten: Cursorische bijscholing voldoet minder dan leren in de praktijk a la ITiS Zweden IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Opbrengsten Portretten Succesvolle scholen: Planmatige organisatie veranderingsproces Top down & bottom up Samenwerking extern en intern Traditie van onderwijskundige innovaties Laagdrempelige scholing IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Opbrengsten Monitor, Toezicht & Portretten: Voortzetten bestuurlijke aanpak Middelen technisch beheer Ruimte voor veranderingen Curriculum tijd Functiedifferentiatie Inhoudelijke steun voor scholen Onderlinge scholing IvhO 29-01-2002 VOR ICT
Monitor, inspectietoezicht en schoolportretten Survey, toezicht en verdiepende case studies naar aspecten: Conclusies sterker Wisselwerking in methodiek en formulering van vragen, doelstellingen en standaarden IvhO 29-01-2002 VOR ICT