Inspectie van het Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
© Prof.dr Jouke van Dijk BouwNed, Onbelemmerd Bouwen Noordelijk BouwNed Congres Martiniplaza, Groningen, 29 januari 2004 Prof. dr Jouke van.
Advertisements

Wim van de Grift Drachten november 2013
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Doel jaarthema; Jaarthema is opgedeeld in 6 thema’s;
Tijdlijn aansluiten Niet Bekostigd Onderwijs op Bron
Integraal onderwijs met ict
TECHNIEKTECHNIEK Techniek Bezoek 6de leerjaren Welkom.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Een rondleiding in dé ICT-webwinkel voor het onderwijs.
Drs. G. Groothuijsen, UCI 1 Spirituality Network for Education SPINE Van project naar proces.
Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
EbXML de taal die iedereen spreekt Arie van Bellen, Directeur ECP.NL VNO-NCW Den Haag, 6 juni 2002.
LWP Portfolio Intersectoraal onderwijs
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
Landelijke Platformdag Gehandicapten
Powerpoint voorstelling: oefening 1
LOSse eindjes aan elkaar Voorzitter Namens het LOS-bestuur.
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Het project Telecom/ICT. De aanleiding Er is sprake van een kwantitatieve en een kwalitatieve misaanpassing tussen vraag en aanbod van TelematiciEr is.
Presentatie door Dr. T.A. Rodrigues d.d. 18 april 2002 Ordina NV Vivaldiplantsoen JE Utrecht Tel: Fax:
Ondersteuningstraject Attesten. Startmoment Op Fourage – zaterdag 29/11/14: -Algemeen infomoment -Voorstelling programma per trajectdag -Trajectdag 1:
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Workshop DO in ICT curricula. Vraag vanuit het werkveld... Verinnerlijking DO in vakgebied en organisatie Presenteer do niet als ideologie, maar als creatief,
Gegevens minimuminkomens alleenstaande. Cijfers (Bron: Belgische Delegatie 5de Europese Ontmoeting van mensen die in armoede leven)
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
26 september 2002SPINE gebruikersperspectief - E-Xchange1 SPINE: het gebruikersperspectief Willibrord Huisman, IOWO wat is SPINE? soorten gebruikersSPINE?gebruikers.
Eigen fout bij toetsing Verloren leerdoel door Windows Presentatie van Ton Wolf (Ecois) 14 mei 2010.
ROC’s kiezen voor Wageningen, 16 januari 2007.
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Ouders en Passend Onderwijs Wat gebeurt er en waarom? Waar gaat het mis? Wat kan ik als ouder doen? Michiel Minderhoud.
Bron: Insites consulting, april 2002.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Hoe organiseer je de BPV keten? Henk-Jan van Ginkel saMBO-ICT Ad Geluk
Spreekt iedereen al digitaal? gebruikersdag 16 april 2014.
Welkom.
Juni Kleinschaligheid: groepen < 30 lln Ruimte voor instroom Bevoegde leerkrachten Maximaal 2 leerkrachten per groep Geen onnodige splitsgroepen.
< < 01.
Sectorplan ICT 500 extra BBL-trajecten Desirée Frissen 29 januari 2015.
Studievoormiddag 05/03/2015 AAV in gecombineerd onderwijs aan gedetineerden Natalie De Baets Randy Samyn Liezelotte De Schryver Jana Vermeulen Roel Devinck.
Wie zijn wij AZC Leersum Voorheen Huidige situatie Voordelen Casus
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
Uitstapplan 56+ / juni uitstapplan 56+ / algemeen: –uitstapdatum wordt opgetrokken tot 56 j / 58 j geboren voor : nagenoeg.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Even bijpraten….. Even bijpraten over de thema’s Onderwijs Organiseren van onderwijs Sturen en Verantwoorden De IT functie.
Vergadering softwareleveranciers 10 mei topics agenda personeel leerlingen EDISON debat toekomstvisies.
Onderwijs? Als je weet wie je bent, kun je worden wie je wil zijn.
Basisschool Wagenborgen.  Ouderavonden  Gezamenlijke teamvergaderingen.
De Onderwijsspecialisten | Dienstverlening Dennis Arnold Utrecht, 5 november 2014 Computeradvies 2.0 Best practice ICT en speciaal onderwijs Dennis Arnold.
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Informatiemodel Onderwijs Aanbod (OA) 14 januari 2016.
‘t Steenbergen. Programma: uur inloop en informele gesprekken met elkaar uur Privacy en informatiebeveiliging zijn actuele en complexe.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
SOPOGO Van 1990 tot 2017.
Open(bare) onderwijsdata
Een rondleiding in dé ICT-webwinkel voor het onderwijs
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Even bijpraten…. Jan Bartling, Leo Bakker 22 maart 2016.
Onderwijscentrum Gent DISCO onderwijs & diversiteit
Presentatie Inspectie - Bezoek
Transcript van de presentatie:

Inspectie van het Onderwijs Onderwijs en ICT Inspectie van het Onderwijs

ICT en onderwijs Beleid en ambities Evaluatie Resultaten IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Beleid 1997 Investeren in voorsprong 1999 Onderwijs On line 2002 ICT na 2002 IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Evaluatie: de instrumenten ICT onderwijsmonitor Toezicht door de inspectie ICT schoolportretten IvhO 29-01-2002 VOR ICT

ICT onderwijsmonitor Survey Representatieve gegevens Meerjarig Instrument: doelgroepvragenlijsten Uitspraken van betrokkenen Geen directe waarneming IvhO 29-01-2002 VOR ICT

ICT onderwijsmonitor Ict infrastructuur Computergebruik Onderwijsconcept Beleid & investeringen Houding Kennis & vaardigheden Ondersteuning Knelpunten & behoeften Toekomstperspectief IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Toezicht Directe waarneming Ervaren observatoren, sectorgebonden Representatieve gegevens Instrument: toetsingskaders Observaties, gesprekken, documenten Schoolgegevens & geaggregeerde gegevens IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Toetsingskaders Standaarden en indicatoren Normering: sterk………zwak VO: integraal in andere standaarden PO & BVE: aparte ICT standaard Wettelijke kaders IvhO 29-01-2002 VOR ICT

ICT schoolportretten Doelgerichte selectie Leerzame praktijken Innovatief ICT gebruik Waarderend Open blik Verscheidenheid als leitmotiv Oordeel van professionals IvhO 29-01-2002 VOR ICT

ICT schoolportretten Doelen Inspirerende voorbeelden voor scholen & beleid Concepten rond ICT & onderwijs ontwikkelen Nieuwe definities van kwaliteit leiden tot nieuwe inspectiestandaarden IvhO 29-01-2002 VOR ICT

ICT schoolportretten Sectoroverstijgende teams Ervaring van inspecteurs als factor Gericht op primair proces Gericht op bijzonderheden Interpretatie van wat je ziet Spielvogel (EDC) Eisner The enlightened eye IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Selectie en vooronderzoek Inspectierapporten Collega’s ICT op School, DICT, aanmelding Internet Informatie via scholen Voorgesprek/ voorbezoek [foto] IvhO 29-01-2002 VOR ICT

ICT schoolportretten Selectie scholen Samenstelling teams: Spreiding: sectoren, regio’s, thema’s Veranderingen voor leerlingen Veranderingen voor docenten Veranderingen voor organisatie Veranderingen in samenwerking Samenstelling teams: Delegatieleider, auteur, externen IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Spreiding Veurs Hooghuis Esloo Aloysius Ichthus Caland Rijk kramer Duizendpoot Horizon Verrekijker Greijdanus Zernike Vensterwijk Raayland Ter AA Fontys ROC Friesland Efa Edith Stein Beatrix KSE GLE De Lindt De Carrousel KW1C/SvdT VAPRO Westerschool De Librije IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Spreiding en aantallen 2000 & 2001: Insteek: scholen 12 VO scholen, 2 LO’s 9 PO scholen, 2 PABO’s 6 BVE instellingen Buitenland: Zweden, Ierland, Frankrijk IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Spreiding en aantallen 2002 Insteek: thema’s Rekenen & wiskunde in PO MVT in VO Natuurwetenschap in VO Nieuwe rollen & taken van docenten Beroepsgerichte technische vakken Lokale samenwerking IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Lesobservaties [Foto’s van lesobservaties] IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Gesprekken Docenten Leerlingen Directie Ouders [foto] IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Opbrengsten Monitor: Ict voorzieningen steeds vaker op orde: netwerken, pc’s, lokalen, computerruimtes Toezicht: Veel scholen worstelen nog wel met technische ontwikkelingen Schoolportretten: Technisch beheer kost tijd en geld, praktische oplossingen in de vorm van samenwerking IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Opbrengsten Toezicht & monitor: Docenten hebben behoefte aan kennis over toepassingen ict in de klas Schoolportretten: Cursorische bijscholing voldoet minder dan leren in de praktijk a la ITiS Zweden IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Opbrengsten Portretten Succesvolle scholen: Planmatige organisatie veranderingsproces Top down & bottom up Samenwerking extern en intern Traditie van onderwijskundige innovaties Laagdrempelige scholing IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Opbrengsten Monitor, Toezicht & Portretten: Voortzetten bestuurlijke aanpak Middelen technisch beheer Ruimte voor veranderingen Curriculum tijd Functiedifferentiatie Inhoudelijke steun voor scholen Onderlinge scholing IvhO 29-01-2002 VOR ICT

Monitor, inspectietoezicht en schoolportretten Survey, toezicht en verdiepende case studies naar aspecten: Conclusies sterker Wisselwerking in methodiek en formulering van vragen, doelstellingen en standaarden IvhO 29-01-2002 VOR ICT