Opgeblazen Ego’s en Opvoeding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Uitslag enquête over online pesten
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
De (on)gezonde leerling?
Perfectionisme.
Psychologie van de armoede
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Herstelondersteunende zorg
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Ik droomde dat ik een interview had met God.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Loverboys.
Workshop Knallende ruzie
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
hoe autismevriendelijk ben ik
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Narcisme en zinervarng
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Welkom op onze thema-avond
Dans van Vos Weg van Wolf
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Herfst Kleuren-& Vruchten
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Alcohol, roken en opvoeding
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
PETS! Pesten anders bekeken
De Deltamethode.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
OUDERS CENTRAAL ( ER)KEN MIJ EN MIJN KIND Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Drs. Joke van.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Oudertevredenheidsonderzoek:
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden
Diersoortverdieping Hond
Transcript van de presentatie:

Opgeblazen Ego’s en Opvoeding hoe narcisten tot bloei komen Sander Thomaes PI Research Duivendrecht Vrije Universiteit Amsterdam

Elizabeth 11 jaar Tevreden met de persoon die ze is Zelfbeeld is verankerd in realiteit (school, piano, vrienden) Niet goed in sport, maar dit beïnvloedt haar gevoel van eigenwaarde nauwelijks Stevig zelfbeeld dat niet snel wordt ondermijnd

Sarah 11 jaar Ziet zichzelf als speciaal en superieur persoon Maar zelfbeeld doet onecht aan Indruk maken op anderen, opscheppen Tegelijk gevoelig voor negatieve oordelen van anderen Emotionele, soms vijandige reacties op kritiek

Verschil in zelfbeeld Elizabeth: realistisch, stevig verankerd zelfbeeld Sarah: onrealistisch, opgeblazen, en kwetsbaar zelfbeeld. Narcistisch?

Narcisme bij kinderen en jongeren Normaal persoonlijkheidskenmerk, geen stoornis 2 centrale kenmerken: -Positief over zichzelf -Negatief over anderen

Narcisme bij kinderen en jongeren Goed te meten: zonder mij zou onze klas veel minder leuk zijn kinderen zoals ik verdienen iets extra’s ik ben een voorbeeld voor anderen

Narcisme bij kinderen en jongeren Niet tevreden, wel beter dan anderen Anderen domineren Indruk maken, bewondering afdwingen Kwetsbaar zelfbeeld Emotioneel labiel Weinig empathie Agressief in reactie op ego-bedreiging

Zelfwaarderingscultuur California Task Force: Zelfwaardering als “Sociaal Vaccin” Afspiegeling van Westerse zelfwaarderingscultuur Zo’n cultuur beinvloedt opvoeding

Zelfwaarderingscultuur Nog maar de vraag hoe je gezonde zelfgevoelens in de opvoeding moet stimuleren

IK! lifestyle voor dreumessen

Alledaagse opvoedpraktijken Prestaties linken aan waarde van kind als persoon Vergelijken met andere kinderen Negeren van dingen die kind (nog) niet zo goed kan Zou dit narcisme kunnen voeden?

Onderzoek laat zien dat… Narcisme het meeste voorkomt in culturen die individualisme, onafhankelijkheid en competitiviteit benadrukken Huidige generaties zijn meer narcistisch dan vorige “Overwaardering” door ouders leidt tot narcisme

Mijn ouders plaatsten mij op een voetstuk Mijn ouders geloofden dat ik bijzondere talenten en mogelijkheden had Mijn ouders prezen mij voor bijna alles wat ik deed Mijn ouders bekritiseerden mij nauwelijks

Gezonde zelfgevoelens (Kernis, 2003) Positieve zelfgevoelens die op natuurlijke manier ontstaan door te voldoen aan ontwikkelingstaken Bewustzijn van eigen competenties, zowel sterke als minder sterke Open en accepterende benadering van negatieve informatie over het zelf Eerlijke presentatie aan anderen

Take home message Laat zowel goede als minder goede eigenschappen bespreekbaar zijn Waardeer uw kind voor de persoon die het is, en laat waardering niet afhankelijk zijn van prestaties Stel realistische (geen opgeblazen) verwachtingen Vermijd vergelijkingen met anderen

Meewerken aan onderzoek? s.c.e.thomaes@fss.uu.nl