Waarom lezen en raadplegen kinderen en tieners onze collectie (niet)?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Inhoud Methodologie Theorie Onderzoeksresultaten Verbanden
KWALITEITSZORG november 2012
GfK Supermarktkengetallen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
KBS Petrus en Paulus.  104 (van 324)  Ouders zijn gezien hun rapportcijfer gemiddeld genomen iets minder tevreden dan andere ouders  7,4 tegenover.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
PERCEPTIE -ENQUÊTE Website
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
“Zonder taal geen verhaal” .
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Het ontwikkelingsperspectief
Presenteren voor starters
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Enquête.
De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Voortijdig schoolverlaten
Een prachtige kans voor uw kinderen
(Voor)lezen is leuk!.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Leesplezier in de schoolbibliotheek
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
De bibliotheek voorbij de horizon Een toepassing van conjointanalyse en de Theorie van Gepland Gedrag op bibliotheekgebruik door jongeren Cedric Stalpers.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Transcript van de presentatie:

Waarom lezen en raadplegen kinderen en tieners onze collectie (niet)? Cedric Stalpers

Centrale vragen Hoe goed sluit collectie aan op behoeften kinderen? Waarom gebruiken kinderen en tieners collecties bibliotheek wel of niet? Om deze vragen te beantwoorden vijftal onderzoeksbronnen geraadpleegd.

Probleemanalyse Kinderen worden over het hoofd gezien in onderzoek. Hoe vaak vragen we naar hun mening? Praten we met hen? Of over hun hoofden heen met hun ouders? Kinderen kunnen wel eens veel kritischer zijn dan hun ouders. SISO-indeling evenals die in AA, A, B en C te grof om inzicht te geven in genrevoorkeur kinderen.

Probleemanalyse Kwart van alle kinderen vindt dat er te weinig sprookjes en dierenverhalen in bibliotheken staan. Een op de drie vindt dat er te weinig probleem- en grappige boeken zijn. Idem informatieve boeken Boeken die ‘populair’ zijn bij bibliothecarissen, zijn dan niet altijd bij kinderen en andersom Bibliothecarissen hebben beter oog voor lenerwensen als het gaat om literatuur

Mogelijk nuttige instrumenten? Toplijsten onderling uitwisselen Kinderen kunnen elkaars smaak beter inschatten Om collectiezwaktes te vinden is onderzoek voor kinderen ontwikkeld. Reeks vragen over genres informatieve materialen en genres fictie Tevens vragen over waarom men wel of juist niet vaak in de bibliotheek komt. En hoe tevreden men is over hulp, uitleg, website, sfeer.

Bijzonderheden over klantenonderzoek- kinderen Na de zomer pilotonderzoek Is facultatief (niet verplicht) en op verzoek van en in samenwerking met bibliotheken ontwikkeld. Onderwijzers, onderzoekers en jeugdbibliothecarissen hebben er naar gekeken. Meer info: cpstalpers@yahoo.co.uk

Deelvraag 2 waarom gebruiken kinderen en tieners collecties (niet)? Kinderen zijn relatief klantentrouw, maar onder tieners is groot ledenverloop. Met name onder leeftijdscohort 18-20 jaar is ledenverloop groot (meer dan 40%!) Havisten en vwo’ers gebruiken bieb vaker dan vmbo’ers (60-40, 40-60) Tieners nu lezen minder dan tieners 25 jr geleden, minder dan ze als kind deden en minder dan andere leeftijdsgroepen

Leenfrequentie kinderen en tieners? Allen 11% 20% 1-5 15% 27% 6-10 13% 12% 11-20 17% 21-40 18% 16% 41+ 24% 9% 23% 100%

Oorzaken van verschillen in lees- en leenfrequentie Opvoeding door ouders: voorlezen, boeken geven, zelf lezen. Opvoeding door leeftijdsgenoten (peer group control). Vertrouwen in eigen leesvaardigheid: weten dat je iets kunt Mogelijkheid gezien aanbod Attitude: verwacht plezier en nut Imago: 1e indruk

In een figuur Ouders Vrienden Imago Vaardigheid Attitude Lezen, lenen en lid blijven Mogelijkheid

Rol ouders Bijna alle ouders keuren lezen goed; gaat erom hoe ze dit uiten. Voorlezen en kinderen mee naar de bibliotheek nemen. In tienerjaren stopt dit, spreekt meerderheid ouders niet meer over boeken en raadt geen titels meer aan. Rolmodel vormen speelt dan een rol: zelf lezen (vergelijk: roken)

Vrienden Zijn sterktste beïnvloeders lees- en leengedrag tieners. Meerderheid (64%) keurt lezen goed, maar praat er zelden tot nooit over en raadt geen boeken aan. Lezen lijkt voor deel tieners (30%) onzichtbaar en onbesproken gedrag te zijn. Wordt niet afgekeurd, maar vormt ook geen gespreksthema

Leesvaardigheid Neerwaartse spiraal bij ‘zwakkere’ lezers: frustraties tijdens leesproces leiden ertoe dat men weinig leest en lezen moeilijk blijft. Hangt sterk samen met leesattitude, met name bij vmbo-leerlingen Omstreeks 12% tot 15% ervaart moeite met lezen Vaak leerlingen van wie ouders en vrienden ook weinig lezen. Noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde voor lezen

Leesattitude Noodzakelijke én voldoende voorwaarde voor lezen. Gevormd door eerdere leeservaringen, met name die met sterke emotionele lading. Hangt sterk samen met opvoeding, vaardigheid en mogelijkheid 42% vindt lezen leuk, 29% saai 41% vindt lezen nuttig, 28% overbodig

Effect leesattitude op bibliotheekgebruik Zij die lezen leuk vinden blijven lid (59%), zij die lezen vervelend vinden haken af (56%) Van 1e groep komt 90% regelmatig in de bieb; bij 2e groep is dat 52%. 1e groep: 63% leent 6 boeken pj of meer tegenover 8% bij eerste!

Mogelijkheid tot lezen 80% meent dat er in de bibliotheek genoeg boeken zijn voor jongeren 80%-85% geeft aan voor meeste doelen goed tot voldoende te kunnen vinden wat men zoekt Schaarste literatuur (26%), adolescentenromans (20%) en poëzie (40%) Helft jongeren geeft aan weinig kennis van boeken te hebben, m.n. zwakke lezers. Jongeren vinden bibliotheek goede dienstverlener.

Imago Imago is een eerste, vaak oppervlakkige indruk 47% saai, 51% ouderwets 62% zoekt liever elders informatie (internet)! Hangt samen met bezoeken bibliotheek en er informatie zoeken. Groep met negatief beeld van bibliotheek komt zelden tot nooit in bibliotheek. Hangt tevens samen met leesattitude

Conclusie Collectie kan beter aansluiten op behoeften kinderen. Zit verschil in voorkeur en belevingswereld kind en bibliothecaris Imago en leesattitude bepalen gebruik bibliotheek en daarmee collecties Attitude en imago hangen onderling samen Attitude is afhankelijk van opvoeding en vaardigheid Bibliotheek is afhankelijk van attitude en poogt deze te beïnvloeden

Aanbevelingen Meet leesattitude voor en na leesproject Veranderen attitude vereist aansluiting belevingswereld en doorzettingsvermogen. Doorlopende leeslijn (gezien invloed ouders); continue inspanning nodig Pas collecties deels aan op belevingswereld en ontsluit die goed (adolescentencollecties; Tilburg). Werk niet alleen met nullijsten maar ook met ‘toplijsten’ en wissel die uit met andere bibliotheken.

Vervolg aanbevelingen Werk niet alleen met nullijsten voor boeken maar ook voor jeugdige leners: niet afschrijven maar aanschrijven. Opsporen en anticiperen met oog voor zwakkere lezers (Makkelijk Lezen Plein; Haarlem) gezien belang leesvaardigheid Imago verbeteren is niet alleen zaak van promotie, maar ook van inhoud dienst. Is bibliotheek ondanks hoge kwaliteit toch aan verandering toe? Tieners doen veel suggesties omtrent sfeer: kleur, muziek, inrichting, uitstraling et cetera.