Multiple Complex Developmental Disorder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
Minimale interventie Christine van Boeijen.
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Samenspel Nieuw Vennep
EMDR bij autisme spectrum stoornissen (ASS) en bij verstandelijke beperking (VB) Zoek de verschillen.
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Riëtta Oberink Psycholoog Klinische Psychologie UvA
Anorexia en Boulimia Nervosa
Ontwikkelingstraject kinderen
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.
Cluster 4 gerelateerde problemen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Angststoornissen bij ouderen
Opvoeden van drukke kinderen
DCD Developmental Coordination Disorder
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Stemmingsstoornissen
ASS in de levensloop: onderzoek
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Een integratief perspectief
Symptoom van falende ziekenhuiszorg aan ouderen?
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Stoornissen bij kinderen
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
Mindfulness bij persoonlijkheidsstoornissen
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Hoofdstuk 13: Angst en angststoornissen
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
PRIKANGST?.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Informatie voor Familieleden omtrent Psychose InFo P 2.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Angststoornissen en hypochondrie
Familiepoli: = 3 Marijn Distel Merijn Merbis
Transcript van de presentatie:

Multiple Complex Developmental Disorder Herkenning Vignetten Behandeling Carolien Gevers GZ psycholoog- Psychotherapeut De Bascule-AMC Amsterdam

Fenomenologie Ernstige sociaal emotionele stoornissen al in peuter/kleutertijd Overlap met autisme maar….. Beter in contact Ook overlap met angststoornissen, maar meer bizar Agressiever dan autisten Meer denkstoornissen Vaak stressvolle opvoedingssituaties

Kernsymptomen Stoornissen in de regulatie van affecten, angst…..paniek/ boosheid……woede, labiele en wisselende emotieregulatie Stoornissen in de gevoeligheid voor sociale signalen en sociaal gedrag Stoornissen in het denken, vage grens fantasie/realiteit, bizarre fantasieën, associatief onnavolgbaar denken/vertellen

ASS versus McDD ASS kind meer contactproblemen ASS kind eigenlijk consequenter en meer rigide McDD kind veel onvoorspelbaarder McDD kind veel wisselender beeld in je onderzoekskamer McDD overlap met Active but odd McDD kind 1 op 1 beter, groep moeilijk ASS te weinig, McDD te veel fantasie

McDD in de praktijk Sinds de promotie van v.d. Gaag (1993) langzaam aan herkend maar moeilijk omdat: Geen officiële plek in DSM- IV; 3 tot 5 items van PDD-NOS maar geen plek voor de stemmingswisselingen en bizarre denken Tot voor kort geen voorlichtingsmateriaal, geen toegankelijke literatuur voor patiënten Geen specifiek behandelaanbod

McDD in de praktijk Inmiddels de volgende veranderingen: Duidelijker classificatieregels Buitelaar/v.d. Gaag 1998 (Diagnostic rules for children with PDD- NOS and Multiple Complex Developmental Disorder, Journal of Child Psychology and Psychiatry) Psychoeducatieartikelen Balans v.a. 2001

Vignet Katja 11 jaar Klachten: impulsdoorbraken met schoppen/ krabben en schreeuwen Beelden van spoken/niet bestaande figuren Achtervolgingsangsten Soms weglopen en zwerven Dysharmonisch IQ (boven gemiddeld0 dyslexie

Vignet Vincent 9 jaar Impulsdoorbaken met slaan en schelden Fascinatie voor vuur Stemmetjes van enge mannetjes Veel ruzie leeftijdsgenoten IQ (laag)gemiddeld, tempo traag Druk en associatief

Behandeling Psychoeducatie over stoornis (kind/ouders) Ouderbegeleiding – lage expressed emotion/ veel struktuur en voorspelbaarheid/ één ding tegelijk Emotieregulatievaardigheden i.v.m. controle over woede en angst (kind) Cognitieve technieken i.v.m. denkproblemen (kind) Indien nodig medicatie Uitleg en advies aan school

Behandel programma De Bascule AMC Kinderen van 8-12 individueel/duosessies Simultaan oudergroep: 10 sessies eerst wekelijks daarna twee wekelijks Pilot-study with 10 patients Systematische evaluatie van behandeling

Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken

Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken

Hier hoort dia nr. 13: 3 op een rij - Sessie 1 verwijderd i.v.m. grootte (zie aparte presentatie)

Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken

Hier hoort dia nr. 15: Voorbeeld 3 x G op een rij verwijderd i.v.m. grootte (zie aparte presentatie)

Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken

Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken

Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken

Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken

Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken

Pilot study : eerste ervaringen 10 kinderen Boosheid wordt herkend (Messy) Angst wordt moeilijker herkend, wel bizarre gedachten en piekeren (Scas-nl): Denkproblemen : zwakke selective aandacht (Bourdon-Vos) zwakke centrale coherentie (SIT) zwakke plot score (RAKIT)