Multiple Complex Developmental Disorder Herkenning Vignetten Behandeling Carolien Gevers GZ psycholoog- Psychotherapeut De Bascule-AMC Amsterdam
Fenomenologie Ernstige sociaal emotionele stoornissen al in peuter/kleutertijd Overlap met autisme maar….. Beter in contact Ook overlap met angststoornissen, maar meer bizar Agressiever dan autisten Meer denkstoornissen Vaak stressvolle opvoedingssituaties
Kernsymptomen Stoornissen in de regulatie van affecten, angst…..paniek/ boosheid……woede, labiele en wisselende emotieregulatie Stoornissen in de gevoeligheid voor sociale signalen en sociaal gedrag Stoornissen in het denken, vage grens fantasie/realiteit, bizarre fantasieën, associatief onnavolgbaar denken/vertellen
ASS versus McDD ASS kind meer contactproblemen ASS kind eigenlijk consequenter en meer rigide McDD kind veel onvoorspelbaarder McDD kind veel wisselender beeld in je onderzoekskamer McDD overlap met Active but odd McDD kind 1 op 1 beter, groep moeilijk ASS te weinig, McDD te veel fantasie
McDD in de praktijk Sinds de promotie van v.d. Gaag (1993) langzaam aan herkend maar moeilijk omdat: Geen officiële plek in DSM- IV; 3 tot 5 items van PDD-NOS maar geen plek voor de stemmingswisselingen en bizarre denken Tot voor kort geen voorlichtingsmateriaal, geen toegankelijke literatuur voor patiënten Geen specifiek behandelaanbod
McDD in de praktijk Inmiddels de volgende veranderingen: Duidelijker classificatieregels Buitelaar/v.d. Gaag 1998 (Diagnostic rules for children with PDD- NOS and Multiple Complex Developmental Disorder, Journal of Child Psychology and Psychiatry) Psychoeducatieartikelen Balans v.a. 2001
Vignet Katja 11 jaar Klachten: impulsdoorbraken met schoppen/ krabben en schreeuwen Beelden van spoken/niet bestaande figuren Achtervolgingsangsten Soms weglopen en zwerven Dysharmonisch IQ (boven gemiddeld0 dyslexie
Vignet Vincent 9 jaar Impulsdoorbaken met slaan en schelden Fascinatie voor vuur Stemmetjes van enge mannetjes Veel ruzie leeftijdsgenoten IQ (laag)gemiddeld, tempo traag Druk en associatief
Behandeling Psychoeducatie over stoornis (kind/ouders) Ouderbegeleiding – lage expressed emotion/ veel struktuur en voorspelbaarheid/ één ding tegelijk Emotieregulatievaardigheden i.v.m. controle over woede en angst (kind) Cognitieve technieken i.v.m. denkproblemen (kind) Indien nodig medicatie Uitleg en advies aan school
Behandel programma De Bascule AMC Kinderen van 8-12 individueel/duosessies Simultaan oudergroep: 10 sessies eerst wekelijks daarna twee wekelijks Pilot-study with 10 patients Systematische evaluatie van behandeling
Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
Hier hoort dia nr. 13: 3 op een rij - Sessie 1 verwijderd i.v.m. grootte (zie aparte presentatie)
Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
Hier hoort dia nr. 15: Voorbeeld 3 x G op een rij verwijderd i.v.m. grootte (zie aparte presentatie)
Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
Onderdelen behandeling Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
Pilot study : eerste ervaringen 10 kinderen Boosheid wordt herkend (Messy) Angst wordt moeilijker herkend, wel bizarre gedachten en piekeren (Scas-nl): Denkproblemen : zwakke selective aandacht (Bourdon-Vos) zwakke centrale coherentie (SIT) zwakke plot score (RAKIT)