Op het einde van het jaar hebben we soms het volgende probleem:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

H5 Financiële Rekenkunde
Samenvatting H5+H6 Maak de opgaven (ook bouwstenen)
Zelfstandig Leren Lezen
Eigen vermogen bij N.V.( en B.V.)
SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
Permanentie kosten of opbrengsten geboekt, die behoren bij
Hoe werkt een balans?.
Het Eigen Vermogen. Het eigen vermogen is het geld dat de eigenaar zelf in zijn onderneming heeft gestoken. Het is een schuld, want de onderneming zou.
§ 27.2: De staat van baten en lasten
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
H 12: Vreemd vermogen lang
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Proef- en de saldibalans
Opdracht: ‘Tel uit je winst’
Klaas koopt een bank voor in de winkel, waarop mensen kunnen zitten
2.4 boekingsregels voor opbrengsten en kosten 24 september 2012
Resultatenrekening.
Boxenstelsel.
Gemengde rekeningen.
De kolommenbalans De kolommenbalans bestaat uit: de proefbalans
Omzet.
Hoofdstuk 6 - Boekhouden
Economie H3b 26 maart  Bespreken SO  Vragen over stof?  Laatste kans op vakhulp.
Grootboek Er vinden voortdurend veranderingen plaats op de balans.
H 22: Brutowinstopslagmethode
Balans Een overzicht van je bezittingen en schulden op een bepaald moment. Een balans op zich hoeft niet veel te zeggen; morgen kan de balans er heel anders.
Het journaal Bij het toepassen van de boekingsregels heb je gezien dat dat een nauwkeurig werkje is, waar snel fouten gemaakt kunnen worden. Als je debiteert.
Herhaling Examenstof M&O
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Externe verslaggeving
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
Externe verslaggeving
Goedemiddag H3b.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Deze verrichting in het journaal vermelden
Les 4 Inzichtvragen 1 t/m 3 WERKBOEK blz 15 en 16.
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Pietje heeft op 1 januari 2008 een bedrag van € 400 op een spaarrekening gezet. De rente is 3,5%. Hij laat de rente op de rekening staan. Op 1 januari.
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Hoofdstuk 9 Werkkapitaalbeheer.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
H.5 Winst en toegevoegde waarde
P1 Kennismaken Bedrijfseconomie. P1 Kennismaken Bedrijfseconomie.
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
Opstellen begroting Openingsbalans.
Inkomstenbelasting en belasting op vermogen
Permanence Uitwerkingen
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Hoe maak ik van een verhaal een formule:. Formules Isonne wilt op paardrijles: Het abonnement kost 40 euro. Hierbij moet ze €15,50 per les betalen. Dus:
Overlopende rekeningen Hendrik Claessens. Op het einde van het jaar hebben we soms het volgende probleem: kosten die we dit jaar boeken zijn voor een.
Je hebt nu € ,00 op de bank staan van jouw privé rekening (ABN) Het is
Grootboek / General Ledger
Welkom havo 4..
verwarring begrippen omzet of winst
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Administratie van afschrijving
Hoofdstuk 25.1 Permanentie: Kosten & Uitgaven
Liquiditeitsbegroting
Beste ath 4..
Beste havo 4..
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Beste havo 4..
Beste ath 4..
Welkom Havo/vwo 3..
Opfriscursus kengetallen
Transcript van de presentatie:

Op het einde van het jaar hebben we soms het volgende probleem: kosten die we dit jaar boeken zijn voor een gedeelte ten laste van volgend jaar opbrengsten die we dit jaar boeken zijn voor een deel toe te wijzen aan volgend jaar

Dit gebeurt met de techniek van de "Overlopende Rekeningen"

kosten die we dit jaar boeken zijn voor een gedeelte ten laste van volgend jaar bijvoorbeeld : de huur wordt driemaandelijks afgerekend. In ons bedrijf schrijven we het huurbedrag van de maanden december, januari en februari in onze boeken in de maand december. De kost voor de maand december is wel OK. Maar .... januari en februari behoren tot het volgende jaar. Dus moeten we een systeem vinden om die kosten naar het volgende jaar te verplaatsen. Deze techniek noemen we de "Overlopende Rekeningen" Hoe doen we dat???

Iedere maand betalen we 1500 euro. Dus 3-maandelijks: 4500 euro De betaling gebeurt in december voor de maanden december, januari en februari dit is een kostenrekening van het jaar 2012 610 Huur 4500 Op het einde van het jaar gaan we een deel afnemen dat bestemd is voor volgend jaar.

Door de journaalpost: 490 Over te dragen kosten 3000 @ 610 Huur 3000 610 Huur dit is een kostenrekening van het jaar 2012 4500 3000 dit is een balansrekening van het jaar 2012 490 Over te dragen kosten 3000 Dit is een eindejaarsverrichting

In het begin van het jaar 2013 hebben we dus in de balans de actiefrekening 490 staan voor een bedrag van 3000 euro Door deze journaalpost plaatsen we het bedrag in de juiste kost: 610 Huur 3000 @ 490 Over te dragen kosten 3000 dit is een balansrekening van het jaar 2013 490 Over te dragen kosten 3000 3000 610 Huur dit is een kostenrekening van het jaar 2013 3000 Dit is een "begin van het jaar"-sverrichting

hebben we een deel van de kosten van dit jaar Door deze techniek hebben we een deel van de kosten van dit jaar overgedragen naar volgend boekjaar.

opbrengsten die we dit jaar boeken zijn voor een deel toe te wijzen aan volgend jaar bijvoorbeeld : Een groot werk is gestart in november 2012 en kent zijn einde in januari 2013. Toch wordt de totale som op voorhand gefaktureerd (dus in 2012) Zodoende wordt de faktuur reeds in november in onze boeken ingeschreven. Maar .... eigenlijk hebben we in januari 2013 ook bijgedragen tot de omzet. Dus moeten we een systeem vinden om die opbrengst naar volgend jaar te verplaatsen. Deze techniek noemen we de "Overlopende Rekeningen" Hoe doen we dat???

Dit gebeurt met de techniek van de "Overlopende Rekeningen"

De totale faktuur bedraagt in november 2012 40 000 euro. Evenwel gebeurt 1/4 van de werkzaamheden in het jaar 2013 We gaan zodoende in 2012 1/4 van deze omzet in onze boeken verminderen door de journaalpost: 700 Verkopen 10 000 @ 493 Over te dragen opbrengsten 10 000 dit is een opbrengstenrekening van het jaar 2012 700 Verkopen 10 000 40000 dit is een passiefrekening van het jaar 2012 493 OTD opbrengsten 10 000

In het begin van het jaar 2013 hebben we dus in de balans de passiefrekening 493 staan voor een bedrag van 10 000 euro Door deze journaalpost plaatsen we het bedrag in vermeerdering in de juiste opbrengstrekening: 493 Over te dragen opbrengsten 10 000 @ 700 Verkopen 10 000 dit is een balansrekening van het jaar 2013 493 OTD opbrengsten 10 000 10 000 700 Verkopen dit is een opbrengstenrekening van het jaar 2013 10 000 Dit is een "begin van het jaar"-sverrichting

hebben we een deel van de opbrengsten van dit jaar Door deze techniek hebben we een deel van de opbrengsten van dit jaar overgedragen naar volgend boekjaar.

DEEL 2

Op het einde van het jaar hebben we soms het volgende probleem: kosten die we volgend jaar boeken zijn voor een gedeelte ten laste van dit jaar opbrengsten die we volgend jaar boeken zijn voor een deel toe te wijzen aan dit jaar

kosten die we volgend jaar boeken zijn voor een gedeelte ten laste van dit jaar bijvoorbeeld : de huur wordt driemaandelijks afgerekend op het einde van de periode. In ons bedrijf schrijven we het huurbedrag €4500 van de maanden december, januari en februari in onze boeken in de maand februari 2013 De kost voor de maanden januari en februari is wel OK. Maar .... december (voor eenbedrag van €1500) behoort tot het jaar 2012. Dus moeten we een systeem vinden om die kosten naar het jaar 2012 te verplaatsen. Deze techniek noemen we de "Overlopende Rekeningen" Hoe doen we dat???

Dit gebeurt met de techniek van de "Overlopende Rekeningen"

Door de journaalpost: 610 Huur 1500 @ 492 Toe te rekenen kosten 1500 brengen we een deel van de toekomstige kosten nu al in rekening 610 Huur dit is een kostenrekening van het jaar 2012 1500 dit is een balansrekening van het jaar 2012 492 Toe te rekenen kosten 1500 Dit is een eindejaarsverrichting

In het begin van het jaar 2013 hebben we dus in de balans de passiefrekening 492 staan voor een bedrag van 1500 euro Door deze journaalpost plaatsen we het bedrag in vermindering in de juiste kost: 492 Toe te rekenen kosten 1500 @ 610 huur 1500 dit is een balansrekening van het jaar 2013 492 Toe te rekenen kosten 1500 1500 610 Huur dit is een kostenrekening van het jaar 2013 1500 Dit is een "begin van het jaar"-sverrichting

hebben we een deel van de kosten van volgend jaar Door deze techniek hebben we een deel van de kosten van volgend jaar overgedragen naar dit boekjaar.

opbrengsten die we volgend jaar boeken zijn voor een deel toe te wijzen aan dit jaar bijvoorbeeld : een groot werk wordt op het einde in 1 keer gefaktureerd. De werken zijn gestart in november en kennen hun einde in januari. Zodoende wordt de faktuur eind januari in onze boeken ingeschreven. De opbrengst voor de maand januari is wel OK. Maar .... eigenlijk hebben we in november en december ook bijgedragen tot de omzet. Dus moeten we een systeem vinden om die opbrengst naar dit jaar te verplaatsen. Deze techniek noemen we de "Overlopende Rekeningen" Hoe doen we dat???

Dit gebeurt met de techniek van de "Overlopende Rekeningen"

De totale faktuur zal in januari 2013 40 000 euro bedragen. Evenwel is er 3/4 van de werkzaamheden reeds gebeurt in het jaar 2012 We gaan zodoende in 2012 reeds 3/4 van deze omzet in onze boeken opnemen door de journaalpost: 491 Verkregen opbrengsten 30 000 @ 700 Verkopen 30 000 dit is een opbrengstenrekening van het jaar 2012 700 Verkopen 30 000 dit is een actiefrekening van het jaar 2012 491 Verkregen opbrengsten 30 000

In het begin van het jaar 2013 hebben we dus in de balans de actiefrekening 493 staan voor een bedrag van 30 000 euro Door deze journaalpost plaatsen we het bedrag in vermindering in de juiste opbrengstrekening: 700 Verkopen 30 000 @ 493 Verkregen opbrengsten 30 000 dit is een balansrekening van het jaar 2013 491 Verkregen opbrengsten 30 000 30 000 700 Verkopen dit is een opbrengstenrekening van het jaar 2013 30 000 Dit is een "begin van het jaar"-sverrichting

hebben we een deel van de opbrengsten van volgend jaar Door deze techniek hebben we een deel van de opbrengsten van volgend jaar overgedragen naar dit boekjaar.