Huiswerkbeleid Iedereen “haat” huiswerk, niemand wil het weg…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Praten met kinderen over de wereld !
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Welkom op de Julianaschool
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Huiswerktips.
De nieuwste uitspraken
Ouderavond Eerste Heilige Communie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
ADHD-toolkit.
Ict - beleidsplan
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Discipelschap.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
15 juni 2014 Den Haag 1. De Bijbel... geschreven  door feilbare mensen  door kinderen van hun tijd  in verloop van duizenden jaren  op talloze plaatsen.
Nieuwsbrief 12 april 2013 Agenda: Maandag 15 april: groep 3 Blijde wei Dinsdag 16 april: groep 4 Blijde wei Woensdag 17 april: Juffendag/Lustrum Maandag.
Informatie groep 7a Juf Willeke (ma-di) Juf Marlon (woe-don-vrij)
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Persoonlijk worden.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
2.1 zit er een dokter in de cel?
Pasen & Pinksteren op één dag!
Groot geloof 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ouderavond Schooljaar
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Les 3: Verkeer TOETS.
JOUW WERELD MIJN WERELD
Informatie avond groep 8A
Informatieavond Groep 7-8
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
Welkom in het 6e leerjaar
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisschool Op De Horst
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Wlkm p d nfvnd vn ht zsd lrjr
Transcript van de presentatie:

Huiswerkbeleid Iedereen “haat” huiswerk, niemand wil het weg… De Muze 2013-2014

Kader -Huiswerk = is het totaal aan activiteiten die de school vraagt te doen van het kind, na schooltijd. -Huiswerk met mate. Kinderen dienen nog ruim de tijd te hebben voor een hobby. -Huiswerk handelt enkel over gekende leerstof, tenzij de leerling zelf kiest voor uitbreiding. -Leerlingen dienen de kans te krijgen hun huiswerk te maken op dagen die ze zelf kiezen, zo leren ze plannen. -Leerlingen die huiswerk willen maken op vrijwillige basis, krijgen hiervoor de kans en kunnen kiezen uit een aanbod. Deze vorm van aanbod kan op een speelse wijze aangeboden worden, kruiswoordraadsels, wo-opdrachten, muzische vorming…

Vervolg kader -Huiswerk is geen contractwerk of afwerken van eerder klaar taken, tenzij de leerling dat zelf wenst. -De ouders hebben een stimulerende functie, van ouders kan niet verwacht worden dat ze permanent naast hun kinderen zitten. -Onze school biedt 2x/week huiswerkbegeleiding aan, op dinsdag en donderdag. -Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit is belangrijk. -Huiswerk is meer dan alleen oefeningen Nederlands/wiskunde. Ook wo, Frans, muzische vorming kunnen er bij horen. -Huiswerk speelt in op de zelfstandigheid van het kind. -Huiswerk speelt in op de interesses van het kind of op klasprojecten. -Er volgt steeds een terugkoppeling in de klas.(Verbetering/feedback) -Huiswerk hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn, liefst niet. -Principe : geen gelijke taak, wel gelijke inspanning.

Resultaten ouder - en kinderenquête Na de bevraging van alle ouders en kinderen uit de lagere school, hebben wij de resultaten verwerkt in een volledig overzicht van L1 tot en met L6. Dit delen we al graag met jullie. Opgelet, het is nog geen eindproduct, maar de start van het uitschrijven van ons nieuw huiswerkbeleid. Veel leesplezier! Het Muzeteam.

Enquête ouders Grote interesse van de ouders want de enquêtes werden massaal ingevuld. Er kwamen talrijke positieve reacties over het feit dat we de kinderen en hen bij ons huiswerkbeleid betrekken. L1 : 18/25 L2 : 21/22 L3 : 17/25 L4 : 24/26 L5 : 20/23 L6 : 18/22 In totaal hebben 125 ouders deelgenomen aan de enquête!

Waarom krijgt uw kind huiswerk? om te controleren of uw kind de leerstof begrijpt 55,2% omdat herhaling belangrijk is 46,4% als voorbereiding op het middelbaar 38,4% omdat jullie zo zicht hebben op wat jullie kind doet/kan 27,2% om zelfstandig te leren werken 6,4% NIET : om onafgewerkte klasopdrachten af te werken zoals contractwerk!

Hoe verloopt het huiswerk? Waar?

Hoe verloopt het huiswerk? Wanneer?

Hoe verloopt het huiswerk? Hoelang/dag?

Wat denkt U dat de lk i.v.m. ondersteuning van uw kind van U verwacht? Meest gekozen antwoorden : dat u dagelijks de schoolagenda nakijkt dat u goede omstandigheden aanbiedt ( rust, stilte, …) dat u een positieve houding toont t.o.v. huiswerk dat u uw kind hulp biedt, uitleg geeft indien nodig dat u in de agenda vragen of belangrijke mededelingen noteert voor de lk. dat u meeluistert tijdens een leesoefening

Vervolg verwachtingen lk Minder gekozen antwoorden : dat u het huiswerk nakijkt dat u uw kind aanspoort om te beginnen dat u een les overhoort dat u ervoor zorgt dat het huiswerk goed gemaakt wordt

Vervolg verwachtingen lk Minst gekozen antwoorden : dat u 's anderendaags de lk. aanspreekt als er problemen zijn met huiswerk dat u zich niet teveel bemoeit met huiswerk dat u fouten zoveel mogelijk verbetert dat u goed oplet terwijl uw kind huiswerk maakt dat u uw kind straft als het zijn huiswerk niet wil maken

Gebruik van de agenda

Gebruik van de agenda

Differentiatie van de huiswerktaken

Voor wie is deze taak?

Voor wie is deze taak?

Voor wie is deze taak?

Opmerkingen van de ouders Gelijke onderwijskansen Let op als je een spreekbeurt als huiswerk geeft; controleer of elk kind alle kansen heeft om thuis toegang tot internet te krijgen, een powerpoint te maken, zijn geschreven tekst kan laten verbeteren.

Opmerkingen van de ouders Tijd : Voor ons is huiswerk alles wat thuis na half 4 moet gebeuren! 3 uur / dag huiswerk in het lager KAN NIET ! Graag een weekplanning vanaf het 3de/4de leerjaar. Regelmatig huiswerk geven in het 4de lj. ( verschil met 5de lj. is heel groot).

Opmerkingen van de ouders Huiswerkbegeleiding Leerkracht moet nakijken of de kinderen alles meehebben om hun huiswerk te kunnen maken. Er is een groot verschil in ondersteuning tijdens de studie i.v. met vorig schooljaar. Huiswerk maken hoort niet thuis in de refter de lk. moet uitleg kunnen geven indien nodig. Bij elk huiswerk moet de lk. eerst nagaan of alle lln. Het huiswerk begrijpen.

Opmerkingen van de ouders Inhoud huiswerk Er is een groot verschil in de hoeveelheid huiswerk per klas : samen een opbouw maken en meedelen aan de ouders. Het contractwerk is vaak niet aangepast aan bep. lln. Huiswerk is niet hetzelfde als contractwerk of oef. afwerken! Heel positief dat de 1ste graad maar beperkt huiswerk geeft. Er is veel te weinig differentiatie in het huiswerk.

Opmerkingen van de ouders Andere Tijdig verwittigen bij problemen met de leerstof zodat de ouders kunnen ingrijpen. Een groeps-of klassikale straf als 1 of enkele kinderen iets mispeuteren KAN NIET! Jammer dat de kinderenquête door de lk. zelf wordt afgenomen want zo durven ze niet alles eerlijk in te vullen. Zorg voor duidelijke communicatie tussen ouders en alle leerkrachten.

Enquête kinderen 1ste leerjaar 2de leerjaar 3de leerjaar 4de leerjaar   1ste leerjaar 2de leerjaar 3de leerjaar 4de leerjaar 5de leerjaar 6de leerjaar Ik maak graag huiswerk. Nee 14 Soms 15 Soms 16 Soms 20 Soms 13 Ik stel huiswerk en studeren altijd uit. Nee 15 Soms/nee 10 Ja/soms 10 Nee 13 Nee 19 Nee 10 Ik ben snel afgeleid. Nee 16 Nee 9 Soms 12 Ik heb een goede werkplek. Ja 16 Ja 17 Ja 14 Ik beloon mezelf als ik goed gewerkt heb. Soms 11 Nee 11 Ik maak werk en lessen op een tijdstip dat het mij uitkomt. Soms 9 Ja 12 Ik begin met het belangrijkste werk. Ja 10 Ja 18 Ja 13 Ik kan thuis altijd aan iemand hulp vragen voor mijn huiswerk. Ja 15

Enquête kinderen ( vervolg) Ik verlies tijd met het zoeken naar boeken, schriften, pen, … Nee 22 Nee 11 Nee 15 Nee 14 Soms 12 Nee 13 Ik schrijf mijn huiswerk, lessen, data in mijn agenda.   Ja 18 Ja 21 Ja 19 Ja 22 Ik gebruik verschillende ‘trucjes’ om iets te onthouden. Soms 10 Ja 11 Soms 13 Soms 11 Ik gebruik mijn agenda voor het maken van mijn huiswerk. Nee 12 Ja 13 Nee 19 Ja 15 Ik leer iets uit de verbetering van mijn huiswerk. Soms 8 Ja 10 Soms 16 Soms 17 Ik heb geen tijd voor huiswerk, omdat ik veel hobby's heb. Nee 21 Nee 16 Soms/nee 11 Wie zou graag de kans hebben om huiswerk vrijwillig te maken/mee te krijgen? Aantal kinderen in de klas 25 21 26 22 23