Therapiebeperkende beslissingen in het UZ Gent Dr Ruth Piers Dienst Geriatrie UZ Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Opvang landelijk toegankelijk? Onderzoek regiobinding 29 oktober 2013 Vicky Gijs Christien Muusse.
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Marij Sercu, huisarts 13 december 2013
Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
advance care planning Wim Distelmans MD MPH PhD 25 januari 2014
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Samenwerking Palliatieve Thuiszorg en WZC : (on) mogelijk ?
Zorgleidraad Laatste Levensdagen op Geriatrie: Reflecties vanuit verpleegkundige praktijk.
Effecten van consultatieteams voor palliatieve zorg in het ziekenhuis
Medico-legale status van richtlijnen
Grenzen aan medisch handelen Mw B (oud) VG/ Paar jaar geleden CVA  woonachtig in vplg huis de Rijp. 3 weken geleden nogmaals groot bloedig.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
LEIF LevensEinde InformatieForum
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Gebruikerscommissie Gaëlle Vanbutsele
1.
Lunchcafé ‘Voorkom schade, werk veilig!’
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Reflecties vanuit de medische praktijk
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Marianne Soomers Turlings
Breuken-Vereenvoudigen
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Palliatieve sedatie Het opzettelijk verlagen van het bewustzijn
Palliatieve sedatie Het opzettelijk verlagen van het bewustzijn
Postanoxische encephalopathie
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Pijn in de palliatieve zorg
Ton Lenssen Fysiotherapeut/onderzoeker Afdeling fysiotherapie azM
Palliatieve zorg thuis
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
“Samenwerken is een keuze”
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Opzet Maatschappelijke discussie Achtergrond, duiding Initiatieven.
Jan Melle van Dantzig cardioloog
Tijdig praten over het naderend levenseinde
“Tijdig spreken over levenseinde”
Patiënten kunnen artsen beter
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Seksueel partnergeweld en de hulpverlening: een heikele kwestie Seksueel partnergeweld in Vlaanderen, een belevingsstudie.
Niet alles wat kan, hoeft
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
De rol van de huisarts in de laatste levensfase
STOPPEN MET DIALYSEREN
S YMPTOMEN EN BEHANDELING VAN OUDERE PALLIATIEVE PATIËNTEN MET KANKER Van Lancker, A., Beeckman, D., Van Den Noortgate, N., Verhaeghe, S., Van Hecke, A.
Een waardig levenseinde Wim Distelmans leerstoel Waardig Levenseinde deMens.nu aan de VUB 28 janu ari 2010 KULAK 28 februari 2013.
ACP-model Gert Ghijsebrechts Vroegtijdige zorgplanning in RVT Dr. Gert Ghijsebrechts.
VROEGTIJDIGE ZORGPLANNING - DEEL 2-. Never (?) ending story: “Aanpak en evaluatie van VZP in WZC Salvator met casusbespreking ” Ineke Van Bael, Sociale.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
Later begint vandaag: Vroegtijdige zorgplanning vanuit een vragenlijst.
TIJDIG ZORGEN VOOR JE ZORG BIJ HET LEVENSEINDE Een goed idee? 1.
Palliatieve zorg en dementie
Mezelf voorstellen Bijeenkomst bedacht door werkgroep scholing
ICD in de laatste levensfase
Waar sta ik eigenlijk voor?
Transcript van de presentatie:

Therapiebeperkende beslissingen in het UZ Gent Dr Ruth Piers Dienst Geriatrie UZ Gent

Waarom ? Door toename medisch-technische mogelijkheden: leven langer kunstmatig in stand houden Wenselijk? Schade aan patiënt Schade aan familie Schade aan zorgverstrekkers Schade aan potentiële betere kandidaten (Maatschappelijk: hoge kostprijs)

Waarom ? Vermijden van disproportionele zorg MEDISCH NUTTELOOS ZINLOOS VOOR PATIENT Disproportie met verwachte prognose verwachte overleving verwachte levenskwaliteit Disproportie met wens van de patiënt/familie

De huidige regeling rond therapiebeperking in het UZ Gent Waar willen we naartoe? Advance Care Planning of voorafgaande zorgplanning De realiteit ? NTR beslissingen in het UZ Gent: enkele cijfers

Advance Care Planning in het UZ Gent Aanbieden van kwaliteitsvolle zorg bij het einde van het leven voor de individuele patiënt en diens naasten die beantwoordt aan de wensen en de verwachtingen van de patiënt. Er is een veelheid aan studies in de literatuur die aantonen wat de ernstig chronisch zieke patiënt wil in zijn/haar laatste levensmaanden : op een menselijke manier afscheid kunnen nemen, ze willen niet dat hun leven kost wat kost gerokken wordt Eigenaardig is dat artsen voor zichzelf minder hardnekkige keuzes zouden maken dan ze voor hun patiënten doen Dit veronderstelt dat de patiënt op een menselijke manier correct geïnformeerd wordt over zijn ziektetoestand zodat hij/zij gelijkwaardige partner wordt in het nemen van beslissingen ACP is een proces dat verloopt over verschillende arts-patiënt contacten, en hierbij zou de patiënt centraal moeten staan Bij patiënten met ernstige chronische aandoening waarvan men weet dat die nefast zal aflopen binnen afzienbare tijd, dat bij die mensen tijdig gesprekken op gang komen over wat kan verwacht worden in hetziekteverloop en welke therapieën nog wenselijk zijn voor de patiënt, zodat men bij acute momenten minder voor verassingen komt te staan en kan handelen in overeenstemming met de wens van de patiënt Natuurlijk zal dit niet altijd mogelijk zijn, omdat we – zeker bij niet-maligne aandoeningen niet altijd alles goed kunnen voorspellen. Juist bij die mensen is het nog belangrijker om in gesprek te gaan over hun wensen…

Advance Care Planning in het UZ Gent Dit veronderstelt dat de behandelend arts/team op voorhand nadenkt over verwachte ziekteprogressie over de aanpak wanneer het niet evolueert zoals gehoopt (plan B) dit ook tijdig en herhaaldelijk communiceert met patiënt en/of familie eerste stap is informeren dat achteruitgang mogelijk EN dat medische mogelijkheden ook beperkter worden (anticiperen op misverwachtingen) Er is een veelheid aan studies in de literatuur die aantonen wat de ernstig chronisch zieke patiënt wil in zijn/haar laatste levensmaanden : op een menselijke manier afscheid kunnen nemen, ze willen niet dat hun leven kost wat kost gerokken wordt Eigenaardig is dat artsen voor zichzelf minder hardnekkige keuzes zouden maken dan ze voor hun patiënten doen Dit veronderstelt dat de patiënt op een menselijke manier correct geïnformeerd wordt over zijn ziektetoestand zodat hij/zij gelijkwaardige partner wordt in het nemen van beslissingen ACP is een proces dat verloopt over verschillende arts-patiënt contacten, en hierbij zou de patiënt centraal moeten staan Bij patiënten met ernstige chronische aandoening waarvan men weet dat die nefast zal aflopen binnen afzienbare tijd, dat bij die mensen tijdig gesprekken op gang komen over wat kan verwacht worden in hetziekteverloop en welke therapieën nog wenselijk zijn voor de patiënt, zodat men bij acute momenten minder voor verassingen komt te staan en kan handelen in overeenstemming met de wens van de patiënt Natuurlijk zal dit niet altijd mogelijk zijn, omdat we – zeker bij niet-maligne aandoeningen niet altijd alles goed kunnen voorspellen. Juist bij die mensen is het nog belangrijker om in gesprek te gaan over hun wensen…

2 manieren om de weg op te gaan Hoopvol en onrealistisch: zonder verzekering Hoopvol en relistisch

Advance Care Planning in het UZ Gent Plaats van het NTR formulier Werkinstrument: wensen van patiënt helder voor alle zorgverstrekkers Reflectie van de gevoerde communicatie ACP is meer dan alleen invullen van NTR formulieren Verpleegkundigen moeten betrokken worden in therapiebeperkende beslissingen Zij hebben niet enkel een fundamentele zorgtaak bij het levenseinde, Ook hebben zij door hun continue aanwezigheid bij de patiënt en hun familie een essentiële rol als advocaat van de patiënt. In een ziekenhuismilieu wordt het DNR/NTR formulier gebruikt als vertaling van die gevoerde communicatie naar alle zorgverstrekkers toe; de behandelende arts is immers geen 24u op 24u aanwezig in het ziekenhuis Het spreekt voor zich dat de communicatie tussen arts en patiënt centraal staat en niet het invullen van het NTR formulier op zich; Participatie patiënt Het blijft een medische beslissing maar mag wettelijk gezien geen eenzijdige paternalistische beslissing van de arts meer zijn Participatie verpleegkundige Ook in overeenstemming met een advies van de orde van geneesheren ivm NTR beslissingen, wordt aangeraden dat verpleegkundigen zoveel mogelijk betrokken worden bij het nemen van NTR beslissing tijdens een ziekenhuisopname - minder misverstanden tussen artsen en vpk - kwaliteit van beslissingen ook beter : gezien vpk advocaat van de patiënt !

Om het belang van een kwaliteitsvol tot stand gekomen NTR beleid te benadrukken, werd op 1 jan 2008 een aangepast NTR formulier in ons ziekenhuis opgestart. De grootset verandering is dat de voorkant de achterkant is geworden : Nadruk op motivering en communicatie !

De achterkant is dan het gekende trappensysteem in NTR codering, gaande van code 0 (geen therapiebeperking) tot code 4 (alle levensondersteunende therapieën stoppen) Gekoppeld aan het nieuwe NTR formulier, In het najaar van 2007 werd een informatiecampagne gevoerd betreffende dit aangepaste NTR formulier waarbij nadruk gelegd werd op - arts die tijdig gesprekken moet aangaan - patiënt moet geïnformeerd worden - verpleegkundige betrekken in beslissing

De huidige regeling rond therapiebeperking in het UZ Gent Waar willen we naartoe? Advance Care Planning of voorafgaande zorgplanning De realiteit ? NTR beslissingen in het UZ Gent: enkele cijfers

Eindpunten Piers et al. Acta Clinica 2011 Waar overlijden patiënten? Welk percentage sterft op niet-kritieke diensten en welke op IZ afdelingen? Welk percentage patiënten verbleef tijdens de laatste episode op IZ en hoelang? Frequentie van therapiebeperkende beslissingen Bij welke proportie van opgenomen patiënten werd een NTR code afgesproken? Welke NTR code? Bij hoeveel overleden patiënten werd NTR code afgesproken? Welke NTR code? Kwaliteit van therapiebeperkende beslissingen Hoeveel dagen voor overlijden werd eerste NTR code afgesproken? Welk percentage binnen de 2 dagen? Hoeveel dagen voor overlijden werd NTR code 2 of 3 afgesproken? Wat was de participatie van patiënt en/of familie in deze beslissingen? Wat was de participatie van verpleegkundigen in deze beslissingen? In het voorjaar van 2007 zijn we enerzijds gedurende 3 maanden bij alle overlijdens op volwassen hospitalisatie-afdelingen artsen en verpleegkundigen gaan bevragen, anderzijds is ook een 1 dags-observatie uitgevoerd naar frequentie en kwaliteit van het NTR beleid bij opgenomen volwassen patiënten. Uit literatuur enkele kwaliteitsindicatoren voor einde leven beleid Merk op : Het bestuderen van NTR beslissingen is een indicator voor de kwaliteit van zorg bij het levenseinde Maar zegt natuurlijk ook niet alles… Het echte eindpunt zou moeten zijn : tevredenheid van de patiënt en zijn/haar familie over de communicatie en de uiteindelijke zorg in de laatste levensmaanden Piers et al. Acta Clinica 2011

Overlijdensstudie Frequentie van therapiebeperkende beslissingen op hospitalisatie-afdelingen 46% N = 228 40% 12 weken observatie : 165 overlijdens bij volwassen patiënten: 70 (42%) op IZ afdelingen 95 (58%) patiënten overleden op niet kritieke diensten : 89% met NTR code 86% overlijdt met code 2 of 3 Hieruit zouden we kunnen concluderen dat artsen tij herkennen dat patiënten aan het einde van hun leven zijn en dus tijdig kiezen om van cure naar care te gaan… MO : code 2 of 3 betekent niet dat patiënt hieraan altijd overlijdt, studies op IZ : pt die overleven na beslissing tot code 2… 11%

Maar Klemtoon ligt tot kort voor overlijden op hoog-technologische levensverlengende behandelingen Overlijdensstudie: meer dan helft van de patiënten die overlijdt in het ziekenhuis, verblijft op IZ tijdens de laatste opname Cross-sectionele studie : slechts 7% van opgenomen patiënten therapiebeperkende beslissing (NRT code 1 of meer) >> beslissingen tot beperken van therapie worden frequent genomen, >> doch enkel wanneer overlijden zeer dichtbij is >> transitie van ‘cure’ naar ‘care’ zeer laattijdig Piers et al. Acta Clinica 2011

Maar Participatie van patiënt Participatie van patiënt of familie in slechts 47% van NTR beslissingen bij opgenomen patiënten In minder dan 10% genoteerd op NTR formulier Verschil in perceptie tussen verpleegkundigen en artsen Artsen meer optimistisch over graad van betrokkenheid ! Nog enkele belangrijke conclusie uit studie: Zeker in cross-sectionele studie : blijkt dat patiëntenrechten niet altijd voldaan… tevens groot verschil tussen wat gerapporteerd en wat neergeschreven opNTR formulier … naar onderliggende redenen kunnen we alleen maar raden Verschil in perceptie tussen artsen en verpleegkundigen… >> communicatie tussen zorgverstrekkers kan beter >> perceptie verpleegkundigen wellicht iets dichter bij realiteit Piers et al. Acta Clinica 2011

Vaststelling Therapiecodeformulier: Wordt niet frequent of te laattijdig ingevuld Er wordt hierover onvoldoende gecommuniceerd Met patiënt en/of familie Binnen het team ACP wordt louter aan het invullen van het formulier gerelateerd Tevreden als ‘blauw blad’ is ingevuld >> ACP beperkt zich louter tot dit…

Weerstanden Moeilijk omgaan met prognostische onzekerheid PATIËNT / FAMILIE / VPK Wat is medisch nutteloos ?? Niet altijd te voorspellen in individueel geval ! Prognostische paralyse Communicatie verloopt moeilijk Scharniermomenten (nieuw CT onderzoek, bloedafname,…) worden niet benut om gesprek aan te gaan over veranderde situatie en/of mogelijks in vraag stellen/aanpassen beleid

‘Ongepaste’ medische zorg Emoties ARTS / VPK Niet effectieve ACP ‘Ongepaste’ medische zorg Attitude / Visie Kennis en vaardigheden

‘Ongepaste’ medische zorg Niet effectieve ACP ‘Ongepaste’ medische zorg Attitude / Visie Opgeleid om te genezen Dood wordt gezien als medisch falen Reddende engel syndroom Alle medische mogelijkheden moeten opgebruikt worden (‘alles gedaan voor die patiënt’) Patiënt informeren = patiënt ‘kwaad’ doen (patiënt beschermen)

‘Ongepaste’ medische zorg Niet effectieve ACP ‘Ongepaste’ medische zorg Kennis en vaardigheden Over mogelijkheden van palliatieve zorg Onduidelijkheden / schrik voor legale gevolgen Recht van de arts om iets niet te doen (informeren versus toestemming vragen) Onvoldoende communicatievaardigheden (verbaal en non-verbaal)

‘Ongepaste’ medische zorg Context Vindt ZKH dit belangrijk? Tijd hebben/vinden/maken ‘prestatiegeneeskunde’ Infodoorstroming tussen gezondheidswerkers als patiënt van afdeling/setting verandert Emoties Niet effectieve ACP ‘Ongepaste’ medische zorg Emoties rond doodgaan en sterven in eigen leven Emoties ontstaan vanuit empathie/sympathie voor de patiënt Vrees de schuld te krijgen, vrees om boosheid uit te lokken Gevoelens van onmacht, woede, …

‘Ongepaste’ medische zorg Emoties Niet accepteren van slechte prognose Projecteren van ervaringen op eigen situatie PATIENT en/of FAMILIE Niet effectieve ACP ‘Ongepaste’ medische zorg Attitude / Visie Kennis en vaardigheden Over mogelijkheden van geneeskunde Over rechten

Aanpak Lange termijn … Multifacettair …

Emoties Kennis en vaardigheden Attitude / Visie Context Intervisie (Ethische) reflectie Kennis en vaardigheden Attitude / Visie Vorming van zorgverstrekkers informeren / communicatie Vraag hulp! PST, palliatieve referent Informeren van patiënten/familie Basisopleidingen Stagemeesters Audits Eenvormige NTR formulieren, doorstroming tussen verschillende settings Context

Werkgroep ACP binnen EC, UZ Gent Ziekenhuisbrede vormingsavonden 2007: eenvormig NTR document Rondgang in ziekenhuis met vorming 338/792 (43%) van vpk // 237 / 392 (60%) van artsen 2009-2010: elektronisch NTR formulier NTR popt op bij nieuwe opname… validering noodzakelijk… Rondgang bij artsen en hoofdverpleegkundigen (26 medische stafs) 2014-2015: Nieuwe meting en vormingsronde

Andere initiatieven ManaMa specialistische geneeskunde: intervisie, communicatievaardigheden Ethische reflectie op afdelingen Informatiebrochures …

Bedankt voor uw aandacht Goede communicatie op menselijke manier is één van de belangrijkste taken van artsen Bedankt voor uw aandacht