Autisme en werk; inzichten en tips uit onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De nieuwe werkelijkheid
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Levensvragen Over geluk…..
Presentation Of Learning
Presentation Of Learning
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Interpreteren van data
Uw gemeente & mensen met een beperking
De Wet maatschappelijke ondersteuning
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Zelfhulpgids naar werk
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Informatie-avond na Roncalli
Ken je kracht…Deel je kracht…
Hoe houd ik het leuk? Nu en in de toekomst!
Hoe word jij onderdeel van HET SUCCES? DOE DE TEST HET SUCCES van Den Bosch.
De dag van het solliciteren Blok 1
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Doelen van deze presentatie:
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Verdieping Timemanagement
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Wageningen University and Research Centre
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Duurzame inzetbaarheid
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Stage zoeken bij Entree-opleiding
BSM Bewegen, Sport en Maatschappij
5 valkuilen & Tips.
Donkere dagen en depressiviteit
Parkinson en vermoeidheid
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Autisme en werk; inzichten en tips uit onderzoek Jeanet Landsman UMCG, Toegepast GezondheidsOnderzoek In opdracht van de NVA

Waar ga ik over vertellen? Mijn opdracht en samenwerkingspartners Een model Wat cijfers (niet teveel ) Tips voor: opleiding en stage vinden van werk behoud van werk Een paar slotopmerkingen

Onderzoek Nederland 2013-2014 NVA: leden enquête Universiteit Maastricht: deelname maatschappij door mensen met een beperking TNO: cameratoezicht en autisme Startfoundation en Fonds Psychische gezondheid: 7 projecten ‘autisme werkt wel’ Philips en GGz-Eindhoven: project test-engineer AKC/UWV/UMCG: project ‘participeren met een autisme spectrum stoornis’

We zijn allemaal anders! Mensen met en zonder ASS Moeilijk om werk te vinden Extra kwetsbaar, onder andere door: Onzichtbare stoornis Onbegrip van beide kanten Sneller ‘vol’ van indrukken

Wisselwerking, een model Hoe het met je gaat en hoe je je voelt, is een wisselwerking tussen jou en je omgeving!

De cijfers; werk en studie Rond de 25% regulier betaald werk Bijna 20% studeert Bijna 20% geen structurele dagbesteding De rest (35%) een of andere vorm van dagbesteding of vrijwilligerswerk Normaal of hoge intelligentie (IQ) Risico op uitval bij stage of opleiding Kans op werk groter met startkwalificatie! Duurt langer om ‘te wennen’ aan ‘werker zijn’ Slechts de helft is tevreden over de reguliere baan

De cijfers; begeleiding De helft krijgt begeleiding UWV-WERKbedrijf, coach, re-integratiebureau of bedrijfsarts Succesvol werkenden ervaren veel ondersteuning op het werk Ouders spelen extra belangrijke rol bij studie en werk Ouders spelen deze rol langer dan gemiddeld, ook na 18e levensjaar

De cijfers; vrije tijd Vaak minder behoefte aan activiteiten naast de dagbesteding Wellicht kost werken in verhouding meer energie Minder sociale contacten Maar zoals altijd: er zijn uiteraard ook uitzonderingen!

De cijfers; problemen erbij Bijna 40% heeft ook een andere diagnose zoals: ADHD ADD Depressie Ruim de helft heeft gezondheidsproblemen zoals: Slaapproblemen Hoofdpijn Buikpijn Centraal thema is (over)vermoeidheid: Lager energiepeil Moeite bewaken energie Omgaan met anderen kost meer energie Aandacht nodig voor bijkomende problemen!

Tips opleiding en stage (1) Verkenning school Overweeg je keus goed Begin op tijd met kiezen vervolgopleiding Zorg voor kennis over autisme

Tips opleiding en stage (2) In gesprek blijven Regelen aanpassingen Onbegrip tackelen in gesprek Experimenteer-tijd, geef niet op!

Tips opleiding en stage (3) Ken jezelf Bespreek hoe jij ‘last’ hebt van ASS Grenzen kennen, aangeven en verleggen Beroepskeuzetest als richtinggevend

Tips opleiding en stage (4) Zorg voor begeleiding Studiecoaching, hulp bij plannen Ouders met school samen Eventueel een arts of psycholoog

Tips opleiding en stage (5) Zorg voor klankbord Maatje Praten met anderen in ‘hetzelfde schuitje’ Eventueel organiseren ‘klankbord’

En: Zorg voor een startkwalificatie, geef niet op! Verhaal Dion “Ik doe de komende twee jaar de havo op het Ster College. Daarna wil ik naar de NHTV in Breda, de Game Academy. Deze route is langer en moeilijker, maar brengt me uiteindelijk op hetzelfde punt. Want mijn ideaal zal ik nooit loslaten”, zegt Dion vastbesloten.

Tips vinden van werk (1) Ken jezelf Acceptatie Presenteer jezelf als waardevol Weet dat ontwikkeling langzamer gaat

Tips vinden van werk (2) Goed voorbereiden Sollicitatietraining Beroepsoriëntatie Probeer een realistisch beeld te krijgen van het werk

Tips vinden van werk (3) Weloverwogen keuze Ga kijken op de (werk)plek Kijk of je een ‘klik’ hebt met collega’s en werkplek Laat je werk aansluiten bij interesses

Tips vinden van werk (4) Netwerk benutten Praat erover met bekenden Via via ergens aan de slag Werkervaring helpt, maakt niet uit wat

Tips vinden van werk (5) Zorg voor begeleiding Sta open voor inzichten van anderen Professionele hulp als nodig, zoveel mogelijk eigen netwerk Wat je nodig hebt, wisselt: evalueren en aanpassen!

En: Niveau opleiding en niveau werk hoeven niet exact hetzelfde te zijn!

Tips behoud van werk (1) Let op belasting Balans uitdaging en ontspanning Vergelijk jezelf niet met collega’s Doe aan energiemanagement

Voorbeelden energiemanagement Regelmatig een vrije dag Minder uren per dag werken Niet (teveel) overwerken Op vaste tijden e-mail checken Energievretende situaties vermijden Technieken leren zoals mindfulness Werk en privé in balans Uitspraken <...>

Tips behoud van werk (2) Zorg voor begeleiding Liefst ‘natuurlijke steun’ Als nodig (snel) professionele steun Probeer steeds minder begeleiding

Tips behoud van werk (3) Aanpassingen Bedrijfscultuur flexibel Schrijf voor jezelf op: “wat ik nodig heb is....” Hou rekening met beeld dat men heeft

Tips behoud van werk (4) Evalueren Gesprekken inplannen Soms periodes minder tevreden heeft iedereen Veranderingen brengen risico mee

Tot slot... Gewone mensen met speciaal verhaal Mensen met ASS ‘buiten de norm’ Maak zelf stappen voor goede wisselwerking Neem de tijd, stel realistische doelen Niet ieder probleem wordt verklaard door ASS Mensen worden gelukkig als ze hun talenten kunnen ontwikkelen, dat hoeft niet perse in regulier betaald werk De gouden tip hebben we niet Hopelijk draagt dit onderzoek een steentje bij!

Bedankt voor uw aandacht Veel succes en geluk! Jeanet landsman UMCG, Toegepast Gezondheidsonderzoek j.a.landsman@umcg.nl