Social media anno 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Hoe maak ik een goed online cv?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
De Banenbeurs is een uniek concept dat zich richt op werkzoekenden met een (v)mbo-, of hbo-opleiding die werk zoeken in de eigen regio. “Een banenbeurs.
Internettoepassingen waarmee we niet (zo) bekend zijn
 QI&feature=related QI&feature=related.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Social Media én 50 Plus? Presentatie kunt u vinden op Frits Veenstra | november 2011.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Presentatie nieuwe media
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Belang van sociale netwerken in dringende geneeskundige hulpverlening
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Het bemiddelingsproces
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Commercieel Manager totaljobs.nl
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Enquête.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Het nieuwe solliciteren:
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Training voorbeeld voor
Iedereen gebruikt social media.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
UVW LinkedIn Presentatie
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Sociale media bij HR & jobs
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Operationeel plan DIMAGINI
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Sociale media inzetten
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Inleidende Module Waarom Web 2
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Social media voor statenleden/politici
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Social media anno 2011

Wist je dat, in 60 seconden: Zoekmachine Google meer dan 694.445 queries afhandelt 6600 + foto’s worden geüpload op Flickr 600 video’s worden geüpload op YouTube, of wel 25 + uur aan inhoud 695.000 status updates, 79.364 wall-berichten en 510.040 reacties worden gepubliceerd op sociale netwerksite Facebook 70 nieuwe domeinen worden geregistreerd 168+ miljoen e-mails worden gestuurd 320 nieuwe accounts en 98.000 tweets worden gegenereerd op netwerk- en nieuwssite Twitter Meer dan 13, 000 keer iPhone-applicaties worden gedownload 20.000 nieuwe berichten worden gepubliceerd op Micro-blogging platform Tumbler Meer dan 1700 keer de webbrowser Firefox wordt gedownload Meer dan 50 keer het populaire blogging platform WordPress wordt gedownload WordPress Plugins worden meer dan 125 keer gedownloaded 100 accounts worden aangemaakt op de professionele netwerksite LinkedIn 40 nieuwe vragen worden gesteld op YahooAnswers.com 100 + vragen worden gesteld over Answers.com Een nieuw artikel wordt gepubliceerd op Associated Content, ‘s werelds grootste bron van community gemaakte content Een nieuwe definitie wordt toegevoegd op UrbanDictionary.com 1200 + nieuwe advertenties worden gemaakt op Craigslist 370.000 + minuten van telefoongesprekken gemaakt worden door Skype-gebruikers 13.000 + uur muziek streaming wordt gedaan door gepersonaliseerde internetradio provider Pandora 1600 + Scribd word gelezen, het grootste ‘sociale’ lees uitgeverij

Trends/geschiedenis werving selectie http://www. youtube. com/watch social media de nieuwe realiteit? http://www.youtube.com/watch?v=eejYHRIhgko Social media revolution 2011 : http://www.youtube.com/watch?v=kzuUTafwTJo&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=QzZyUaQvpdc&feature=related

Nieuwe wervingsvormen 2.0 Aanleiding Gevoel van onbehagen. Wervingsvormen veranderen op dit moment razendsnel. Weten veel P&O-ers, lijnmanagers nog wel hoe het daadwerkelijk in de praktijk toegaat?

Nieuwe wervingsvormen 2.0 Agenda Hoe worden social media gebruikt m.b.t werving? Wat zijn de gevolgen van social media voor de kwaliteit van werven? Wat zijn de effecten van social media op de wervingsmethodieken? Wat zijn de gevaren van social media? Wat zijn de gevolgen van social media voor andere wervingsvormen? Conclusies en aanbevelingen

Wat verstaan we onder social media? Definitie social media: “Sites’ waarop gebruikers zelf content creëren door middel van het plaatsen van berichten, het uploaden van video’s, foto’s, muziek of podcast met het doel dit te delen met anderen.

Waarom Social Media?

Functies van social media Zakendoen/business genereren relaties opbouwen en versterken kennis opdoen, ideeën en opinies  opdoen de naamsbekendheid vergroten innovatie stimuleren, Aanwezig zijn / zichtbaar zijn in vakgebied Organisaties moeten luisteren Weinig middelen, hoog bereik personeel werven!

Relevantie social media voor werving Ad 1 Doelgroep: vooral jongeren vanaf 13 jaar 80%, Functie: vooral social talk, en reclame Niveau: vooral mbo-ers Aantal gebruikers: 10 miljoen (vooral ned.) Goed middel om te binden. Neemt af in populariteit Nut voor organisaties: start een publieke pagina voor extra naamsbekendheid

Ad 2 Doelgroep: 35% tussen 25-34 jaar (wat ouder dan Hyves) Functie vooral social talk, netwerkgroepen, reclame Niveau: meer mannen en hoger opgeleid dan Hyves Aantal gebruikers: 500 miljoen Nut voor organisaties: Zeer interessante site voor organisaties die hoogopgeleide, internationale studenten zoeken. Rijk werft hier actief voor EU trainees ( www.netwerven.nl)

Ad 3 Doelgroep: duidelijk gericht op vakmensen op HBO niveau. Gemiddeld 41 jaar en 15 jaar werkervaring Mannen zijn vaker actief gebruiker dan vrouwen Slechts 4% is jonger dan 25 jaar Functie: vooral netwerken, kennisdeling, werven. Niveau: Vanaf MBO+ Aantal gebruikers: 70 miljoen. In Nederland 1.4 miljoen, waarvan 6.000 Recruiters! , 75% van de P&O-ers heeft linkedIn profiel

Ad 3 vervolg Nut voor organisaties: Zeer interessante site voor organisaties die hoogopgeleid personeel zoeken. Als je proactief zoekt naar kandidaten ouder dan 25 jaar met een hbo- of universitaire opleiding, dan kun je niet meer om dit sociale medium heen . Met een eigen LinkedInprofiel kun je via de functie Advanced People Search eenvoudig potentiële kandidaten in kaart brengen. De grootte van het eigen netwerk en de handigheid met zoektermen is van invloed op het resultaat Ook voor het ‘passief’ werven van kandidaten biedt LinkedIn veel mogelijkheden. Zo kun je via bondige advertentieteksten binnen een vooraf geselecteerde doelgroep werven. Daarnaast kun je vacatures kenbaar maken voor de gehele gebruikersgroep www.scribd.com/doc/19071577/Inleiding-Recruitment-met-LinkedIn

andere cijfers, conclusies van de media zelf De gemiddelde leeftijd op basis van deze leeftijdsgroepen ziet er als volgt uit: Hyves: 26,9 jaar
Facebook: 30,6 jaar
LinkedIn: 30,2 jaar Eye-opener: de gemiddelde leeftijd op LinkedIn lijkt iets lager te zijn dan die van Facebook; ik had anders verwacht.

Ad 4 Twitter Functie tot nu toe: vooral korte,onzin, berichtjes. Essentie ” what are you doing? Toekomstige functie externe- maar vooral interne communicatie: Het op de hoogte houden van collega’s: waar weinig direct contact met elkaar is. Kennis delen met collega’s: Ontstaat er een vraag dan kan met Twitter collega’s eenvoudiger worden bereikt dan per e-mail.

Ad 4 vervolg Urgente alertservice: Tussen afdelingen in een organisatie, kan er via een account bedrijfsalerts en nieuwtjes worden verspreid, dus ook interne vacatures! Trend: steeds meer een gekoppelde functie met Websites, vooraan-kondigen evenementen, vacatures, chatkanaal, interne communicatie etc.

Ad 4 vervolg twitter Eee www.werkenbijtennet.nl/nl-NL

Employee referral programma! Door de opkomst van social media geeft deze wervingsvorm geweldig veel nieuwe mogelijkheden (wordt te weinig gebruik van gemaakt) Onderzoek: meest effectieve manier om kwalitatief goed personeel te werven; Personeel blijft langer en zijn meer tevreden dan bij het gebruik van andere wervingsvormen

Employee referral programma Wijs recruiters aan die zich specialiseren in referrals. Gebruik je goede medewerkers voor connecties. Laat medewerkers verhalen schrijven over je bedrijf Beloon je medewerkers niet te goed Bron: Sullivanwww.ere.net/2011/08/15/the-complete-list-of-employee-referral-program-best-practices-part-1-of-2/

Onderzoek m.b.t social media en werving Groot onderzoek NOA (N=21750); 52 % van de beroepsbevolking oriënteert zich via vacaturesites en 7 procent oriënteert zich via social media (14% hoger van de hoogopgeleiden). - werkzoekenden vinden het makkelijker om via vacaturesites een baan te vinden. Deze sites zijn daar expliciet op gericht Generatie Y heeft behoefte aan structuur ( N=1306) ( we denken het tegenovergestelde)

Onderzoek m.b.t social media en werving Onderzoek linkedIn. Nederland loopt internationaal achterop, 6% van werkgevers maakt er gebruik van, (n=3200 HR functionarissen) Er is  echter geen rekening gehouden met bereikcijfers in relatie tot latent zoekenden. Zij raadplegen veelal wel de social media 75% P&O-ers heeft LinkedIn (N=100!) 37% gebruikt het als wervingsinstrument On line profielen zijn niet betrouwbaar

Onderzoek m.b.t social media en werving Echter: Deloitte: “Twee keer zoveel bezoekers komen binnen op onze carrièresite via sociale media als via traditionele vacaturesites” Conclusie: tegenstrijdige onderzoeksresultaten

Ander “ nieuwe” wervingsvormen Nuttig voor werkgevers: PR en imagoverbetering. Potentiële sollicitanten informeren over het bedrijf. Zie loflist voor beste werkgevers: www.youtube.com/watch?v=ZIe6ha8hDwk Mooi instrument voor werkgevers om te verwijzen naar, positieve, persberichten Nuttig voor sollicitanten. Met gortdroge cv’ s op word kom je er niet mee. Mondjesmaat op you tube http://www.bright.nl/top-5-sollicitaties-op-youtube www.videorecruitment.nl, www.videoboard.nl

Gevaren van social media Privacy is nauwelijks meer gewaarborgd, Wie is hier wereldvreemd?; Nieuwe gedragscode NVP artikel 5.1 “De bij derden, waaronder websites, verkregen informatie zal indien relevant!! aan de sollicitant worden medegedeeld cq met de sollicitant worden besproken met uitdrukkelijke vermelding van de bron” Werknemers die onwelgevallige zaken vermelden over het bedrijf. Opstellen social media protocol (zie: www.Xperthr.nl) Lees op die site ook 10 risico’s van social media voor HR. Gefrustreerde sollicitanten die zich via social media beklagen over het bedrijf. Gevolgen kwaliteit van werving: Niet elke doelgroep die je wilt bereiken, bereik je er mee

Gevolgen social media voor andere wervingsvormen Jobboards. Jobboards zoals Monsterboard e.a zullen niet meer bestaan of in ieder geval niet in de huidige vorm Advertenties in de krant, krijgen hooguit een verwijzingsfunctie naar jobboards, sites van organisaties of social media

Gevolgen social media voor andere wervingsvormen 3 werving & selectiebureau’s Voordeel: zorgvuldige voorselectie Social media biedt de mogelijkheid om kandidaten intensiever te volgen. Het gebruik van social media gekoppeld aan de persoonlijke relatie die een W&S bureau aangaat met de kandidaten, biedt een klant grote voordelen.  Vb Interne database’ koppelen aan LinkedIn, zodat men over een up-to-date beschikt van de kandidaat

Conclusies social media m.b.t werving Tegenstrijdige onderzoeksresultaten; ROI meten blijkt nog altijd lastig: echte harde cijfers zijn vaak niet te koppelen aan sociale media inzet; Nederland loopt internationaal achterop; Nu vooral een PR instrument voor werkgevers, en info instrument voor werkzoekenden; Nog niet tot volle wasdom gekomen; Grote groep potentiële sollicitanten gebruikt het nog niet; op termijn uitstervend ras; Maak je als organisatie geen gebruik van social networks dan mis je belangrijke doelgroepen;

Conclusies social media m.b.t werving Snel en relatief goedkoop medium; Rol van recruiter wordt anders Binnen 5 jaar de belangrijkste wervingsvorm; Jobsites zoals Monsterboard zullen niet meer in de huidige vorm bestaan; Werkgevers worstelen met hun keuze voor werving, terwijl potentiële werkzoekenden steeds actiever zijn op social media;

Conclusies vervolg: Deloitte over social media “Twee keer zoveel bezoekers komen binnen op onze carrièresite via sociale media als via traditionele vacaturesites” Deloitte heeft een site: werkenbijdeloitte.nl en is nadrukkelijk aanwezig op sociale mediaplatforms als Hyves, Twitter, LinkedIn en Facebook; Recruiting via social media legt de nadruk niet zozeer op het binnenhengelen van mensen, maar juist op het promoten van vacatures en evenementen; Vacatures zijn makkelijker te vinden, maar belangrijker is te zien wat Deloitte te bieden heeft als werkgever. Dat gebeurt indirect door ‘bewijsstukjes’ als blogs, tweets van personeels-leden en op LinkedIn. ‘We geven Deloitte een gezicht ‘ Stagiaires benaderen Deloitte al via Twitter

Aanbevelingen Maak een responsanalyse van de verschillende wervingsvormen Kies voor een wervingsvorm die bij de doelgroep past (dat kan behoorlijk verschillen!) Ben je op zoek naar de passieve of de actieve zoeker? Reageer als werkgever binnen 2 dagen anders verlies je de beste kandidaten; Maak intern afspraken m.b.t het gebruik van social media; Bepaal als recruiter de juiste trefwoorden. Hoe? Kruip in de huid van de doelgroep. Zoek 15 termen, kijk naar synoniemen, afkortingen vertalingen, typefouten. Vb manager, afdelingshoofd, coördinator F&A, finance, financiën;

Aanbevelingen vervolg Werkgevers moeten meer gaan communiceren met de buitenwereld. Niet zenden maar echt interacteren! Niet slechts aanwezig zijn op social media maar daar ook participeren in conversaties; Er moet een bedrijfbeeld ontstaan dat de doelgroep aanspreekt, waardoor de keuze op jou als werkgever valt en niet op die ander; Fundamenteel: Maak een strategisch wervingsplan! Daar ontbreekt het aan, we lopen hollend achter hypes aan zonder dat we weten of dit de juiste methodiek is.

Ten slotte Gebruik employee referall. Meer dan ooit is het voor HR belangrijk om de verhouding tussen mogelijke wervingskanalen in te blijven schatten en de juiste te kiezen

Relevante website www.recruitingroundtable.nl