Bedrijfs Opvangteam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Verborgen vormen van pesten
Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Bedrijf Opvangteam.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Lieve zoon/dochter ....
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Syncope hulpverlening.
Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Collega’s voor Collega’s
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
BOT Bedrijfs Opvang Team
Psychosociale begeleiding bij kanker
Rouw & Verlies Les 3.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Gespreksvaardigheden
Reportage inloophuis Sta Op Zorg Vlissingen 2015.
Praktijkinformatie ACT. Last, but not least:
ACT voor partners/ouders/vrienden/ kinderen van cliënten. Iemand die met ACT bezig is kijkt graag naar zijn waarden, doelen en dromen. Het idee is dat.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Heel gewoon maar toch anders.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Hand-Out.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Introductie Casuïstiek trauma? Ervaringen in de praktijk?
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Jorien Holsappel, Arq Kenniscentrum Impact
Transcript van de presentatie:

Bedrijfs Opvangteam

Als je iets ergs overkomt Wat is een schokkende gebeurtenis? Hoe herken je een trauma?

Wat voel je na een schokkende gebeurtenis? *Je ervaart extreme angst *Je voelt je machteloos *Je voelt afschuw *Het is altijd onverwacht *Je wordt geconfronteerd met je eigen kwetsbaarheid *Het ontwricht acuut je bestaan

Bedrijfs Opvangteam Wat is het bedrijfsopvangteam? Waarom is er een bedrijfsopvangteam? Gevraagd en ongevraagd adviezen uitbrengen

Wat mag je verwachten Geen: vervanging collega Geen: oplossingen Wel: luisterend oor Wel: procesbewaker Objectief en vertrouwelijk Eventueel doorverwijzen

Professionele Hulpverlening Bedrijfsarts Huisarts Psycholoog Etc.

Voor Wie? Alle medewerkers en vrijwilligers

Waarvoor? Agressie Fysiek Verbaal Naar medewerker zelf en anderen Automutilatie

Waarvoor? Intimidatie Overlijden pesten sexueel getint onheuse bejegening Overlijden Cliënt Collega Zelfmoord(poging) Terminaal

Waarvoor? Gevolgen van handelen: Foutieve medicatieverstrekking Weglopen Mislukte reanimatie Verbranding Verwondingen Valincidenten Verdrinking Etc.

Waarvoor? Incidenten met heftige gevolgen Brand Explosies Vuurwerkramp Ongeval Overval………Etc.

Collegiale Opvang Wat is het belang van collegiale opvang? Wanneer Bedrijfs Opvangteam (BOT)? Uitgangspunten Opvang na Schokkende Gebeurtenissen •Normaliseren reacties: “Het zijn normale reacties op een abnormale gebeurtenis!” •Ondersteunen normale verwerkingsproces: niet medicaliseren/psychiatriseren •Bevorderen snelle reïntegratie (niet te snel) •Aansluiten bij natuurlijke hulpbronnen: opleiden en coachen interne opvangers (BOT)

Het hoort erbij!

Wanneer zet je het BOT in Opvang na een schokkende gebeurtenis Confrontatie met schokkende gebeurtenissen kan gepaard gaan met allerlei heftige emoties zoals doodsangst, hulpeloosheid, verwarring, desoriëntatie en woede. Dit zijn weliswaar zeer onaangename maar ‘normale reacties op abnormale gebeurtenissen’ De ervaring heeft geleerd dat er na schokkende gebeurtenissen geen hoge percentages betrokkenen zijn die acute psychiatrische stoornissen vertonen Het is daarom niet nodig overhaast onmiddellijk (grote aantallen) psychologen/psychiaters in te zetten

Wanneer zet je het BOT in Opvang na een schokkende gebeurtenis Betrokkenen hebben vooral erg praktische en sociale behoeften die ook een psychologische impact kunnen hebben, vooral wanneer er niet adequaat op gereageerd wordt: De psychosociale ondersteuning moet zich in de acute fase m.n. richten op: - het bieden van een veilige en comfortabele omgeving - het adequaat beantwoorden van vragen (verblijfplaats collega’s, over schokkende gebeurtenis zelf) - tegemoet komen aan praktische en sociale behoeften (3 b’s :bad –brood -bed, contact met collega’s en familie)

Kwetsbaar: Herbeleving ,Vermijding Levensbedreiging Machteloosheid Ontwrichting Onverwacht *Veelvuldige herbeleving *Vermijdingsreacties *Verhoogde waakzaamheid

DONT’s Collegiale opvang Zelf teveel praten en over eigen ervaringen uitweiden. ‘Toen ik…’ Goed bedoelde adviezen geven. ‘Als ik jou was..’ Een mening geven of oordelen. ‘Dat had je beter niet kunnen doen’. Aanmoedigen tot herstel; signalen negeren kan verzuim tot gevolg hebben. De woorden gebruiken: waarom, toch, maar, heb je niet… Grapjes maken Aanmoedigen tot herstel: te veel druk leggen op re-integratie is niet bevorderend voor herstel.

DONT’s Collegiale opvang Clichés gebruiken. ‘Het hoort bij het vak’. Gevoelens proberen te temperen of weg te nemen. Zoeken naar oplossingen ‘Wroeten’ naar gevoelens. De therapeut spelen Overbezorgd of geforceerd vrolijk reageren Bang zijn om de verkeerde dingen te zeggen

Do’s Collegiale opvang Zoek een plek waar je collega zich veilig voelt en je ongestoord kunt praten Biedt praktische steun aan en vraag of je iets kunt doen Vraag ander of hij wil vertellen wat er is gebeurd. Respecteer een nee-antwoord. Stel open vragen:’Wat is er gebeurd?’ ‘Wat deed je?’ Vat af en toe in eigen woorden kort samen. ‘Als ik je goed begrijp dan…’

Do’s Collegiale opvang Sta stiltes toe Zeg of laat merken dat je meeleeft. ‘Wat erg voor je!’ Reageer op gevoelens, praat er niet overheen. ‘Machteloos?’ Informeer collega over verwerking (bijv. uitreiken brochure ‘de klap te boven’) Kom er later nog eens af en toe op terug. Neem daartoe zelf initiatief. ‘Houdt het je nog bezig?’ Of stuur een kaartje, een sms-je of een mailtje De wond heeft tijd nodig te genezen.

Fobo’s telefoongegevens BOT Wat is een Fobo? Punt E: meldingsinformatie:  18: Wilt u naar aanleiding van dit incident contact hebben met het Bedrijfsopvangteam? telefoongegevens BOT Relatie Fobo en BOT Nee Ja

Wie zijn wij? Liedeke Erkelens, Marleen Gerritsen Coordinator (Enschede) (Almelo) Linda Kuipers Annette Visser (Losser) (Enschede) Marina Jan Marisca Wessels Vrielink Wessels (Losser) (Almelo) (Almelo)

Bereikbaarheid Liedeke Erkelens: Coordinator BOT : 06-20360123 Via Secretariaat P&O Bouwhuis : 088-4304320

Bedrijfs Opvangteam Dank voor je aandacht !! Vragen????