Rathenau Instituut op bezoek in Japan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Niet Klikken, Er is muziek bij Oud mogen worden is een zegen Z e z e g g e n ….
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Life in the universe.
Homcom Stelt voor:. RolandRolandRolandRoland Street View.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Door goede gesprekken groeien
Verborgen vormen van pesten
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
PHP en zo Marnick en Robin Tutor: OV. ARPANET  In de jaren zestig startten militairen van het Amerikaanse Ministerie van Defensie met een experimenteel.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Public design – Concept 1
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Ik ben VERMIST sinds 16 maart 2007 OPSPORING VERZOCHT.
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Presentatie nieuwe media
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 1 Harmonie of conflict? Wetenschappelijke kring Tilburg Leeftijdsbestendig wonen prof.dr.
we moesten de auto nog afgeven, dus daar hadden we ook al een probleem, van ja, waar dan te slapen.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.

MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Nike Supply Chain Management
Made by: BadBoysBroekhin
Japans Les 12 – 2015/01/06. Aanwezigheden week voor de kerstvakantie. deze week Planning G1: volgende week woordenschat test L5-6 G2: volgende week woordenschat.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Transitie van Fujifilm Tilburg “Wat maakt het verschil?”
TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
Iedereen gebruikt social media.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Transitie van Fujifilm Tilburg Transitie van bedrijventerreinen? 14 Oktober 2015.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
De toekomst van arbeid? Maarten van Riemsdijk The way we are living is changed fundamentally By how we use and implement technical knowledge LIVING TECHNOLOGY.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Afvallen was nog nooit zo makkelijk, als met het populaire eiwit dieet! Ten gevolge van een veranderd leefpatroon is overgewicht vandaag de dag bijzonder.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
1 RFID en Veiligheid Platform voor Informatiebeveiliging 18 maart 2008 mr. dr. Bart W. Schermer.
Top kwaliteit Websites die wij maken Welkom bij Nexxite Internet.
Internet of Things (IoT)
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Big Data.
Big Data.
Transcript van de presentatie:

Rathenau Instituut op bezoek in Japan ラ テ ナ ウ 研 究 所 ほ 日 本 に い き ま し た Rathenau Instituut op bezoek in Japan Het Rathenau Instituut en de Nederlandse Ambassade in Tokyo doen onderzoek naar RFID in Japan. Tijdens onze studiereis van 21-28 juli spraken we met onderzoekers, bedrijfsleven en overheid. De Japanners blijken niet alleen verder te zijn in de toepassing en acceptatie van RFID in het dagelijks leven, de technologie is voor hun ook onderdeel van het streven naar een “Ubiquitous Network Society”. Gaat Europa ook die kant op? Of zijn er toch veel culturele verschillen die bepalen dat wij anders omgaan met de digitalisering van de openbare ruimte?

Suica: de Japanse OV-Chipkaart Suica (Super Urban Intelligent Card) is de Japanse OV-Chipkaart. In 2001 geïntroduceerd op enkele spoorlijnen en nu te gebruiken op vrijwel alle spoor- en metrolijnen. Anders dan bij onze OV-Chipkaart verliep de introductie zeer voorspoedig. Van alle 1,1 miljoen klachten die de Japanse Consumentenbond jaarlijks binnenkrijgt over producten, gingen er slechts 93 over smartcards. Klachten over Suica bleken vooral voort te komen uit gewenning en slechts een enkele transactie bleek niet te kloppen en werd direct gecorrigeerd. Dat terwijl al 20 miljoen Japanners hem gebruiken.

Suica 2: Meer dan alleen een OV-Chipkaart Afgelopen jaren is de Suica geëvolueerd tot een veelzijdig betaalsysteem. Alles in en om de stations kan met een enkele handbeweging afgerekend worden: eten, drinken, lectuur, de kapper. Momenteel zijn 8 miljoen reizigers overgestapt op Felica, oftewel alle RFID in je mobiel. De Suica kan dan telefonisch worden opladen. Technisch gezien is het mogelijk gebruikers op basis van hun reisgedrag en bestedingen vervolgens aanbiedingen op hun mobiel te sturen, maar uit angst voor een slechte naam doen de aanbieders dat niet. NS is wel van plan RFID reisdata te gebruiken voor marketing.

De machine kan niet zonder de mens In Nederland wordt RFID vooral ingezet als automatisering: alles efficiënter en veiliger zonder tussenkomst van de mens. Japan leert ons dat het service personeel minstens zo belangrijk blijft. Waar de tourniquets van de NS momenteel ogen als een anonieme en onneembare vesting, zijn het in Japan elegante poortjes met bereidwillige bemanning. Ook bij toepassingen op werkplekken in Japan geldt: RFID zal niet op personeel bezuinigen: “We gaan gewoon meer en anders produceren”.

De Ubiquitous Communicator: surfen door de fysieke ruimte Prof. Ken Sakamura biedt met zijn U-Code een gebruikersvriendelijk alternatief voor de in impasse geraakte standaard van EPC Global. De Ubiquitous Communicator: surfen door de fysieke ruimte De huidige RFID toepassingen in Europa bestaan uitsluitend uit tags die door de eigenaar van het RFID-Systeem uitgelezen kunnen worden. Het Ubiquitous ID Center keert de verhoudingen om. Aanbieders stoppen tags in de omgeving die de gebruiker kan uitlezen met zijn Ubiquitous Communicator. Consumenten lezen informatie uit tags rondom de winkels, toeristen lezen interessante gebouwen uit, blinden volgen met hun leesstok een spoor van tags in de weg en kunstliefhebbers genieten een interactieve tour. Oftewel: navigeren zo door de fysieke ruimte als surfen door cyberspace. Sakamura voorziet een toekomst waarin iedereen alles kan uitlezen.

Warabi: schoolkinderen wandelen over het beeldscherm van hun ouders Warabi is een dorp met 3500 scholieren, waarvan er 800 een actieve RFID tag dragen. Readers, hangend aan de elektriciteitslijnen, volgen zo hun bewegingen. Komt het kind op school, dan krijgen pa en ma een SMS-je. Verlaat het kind de school, dan weer. Een website laat zien waar het kind zich vervolgens beweegt. Volgens de makers van het systeem voelen zowel ouder als kind zich daardoor veiliger. De gebruikers voegen er ondertussen allerlei functies aan toe: vriendjes die wachtwoorden uitwisselen om elkaar te vinden en winkelende ouders die checken of hun kind netjes thuis blijft. De makers zoeken ook nieuwe toepassingen in het tracken van voertuigen, gehandicapten en bejaarden. En mocht er nog eens een aardbeving zijn, kan iedereen snel teruggevonden worden.

Ubiquitous Network Society 1 Waar we in Europa nog veel denken in termen van RFID voor logistieke processen en smart cards voor afzonderlijke toepassingen, wordt in Japan het concept van Ubiquitous Network Society breed gedragen. In deze visie is RFID slechts een onderdeel van een geheel aan sensor- en communicatie apparatuur, die allemaal via het Internet Protocol communiceren over hetzelfde netwerk. Het overheidsbudget voor U-Japan is weliswaar bescheiden (60 Miljoen Euro). Belangrijker is dat deze visie is ontwikkeld door de grote bedrijven en universiteiten. Bovenal hebben aanbieders te maken met een relatief homogene markt van 127 miljoen gebruikers die dol zijn op nieuwe snufjes.

Ubiquitous Network Society 2 あ ん し い Ubiquitous Network Society 2 Waar we in Europa RFID vooral zien in termen van logistieke efficiency, overheerst in Japan het concept Anshin. Letterlijke vertaling is lastig, maar het heeft vooral te maken met gemoedsrust. In de context van RFID kunnen we spreken van innerlijke rust door externe controle. Onder de gebruikers van de Warabi kindertags bijvoorbeeld gaf 90% Anshin aan als voornaamste reden. NTT DoCoMo ontwikkelt momenteel ook een kindertelefoon met GPS tracking en content filter. Andere mobieltjes hebben ook een Anshin Button: de telefoon schakelt automatisch uit als de gebruiker niet meer in de buurt is. Opvallend genoeg vertrouwen de consumenten vooral op de grote bedrijven voor hun Anshin en niet op de overheid. Die mag niet teveel macht krijgen. Zo stuitte het Japanse Burger Service Nummer op veel weerstand, terwijl consumenten de formulieren die ze van bedrijven krijgen altijd netjes invullen. De recent aangescherpte privacywetgeving is dan ook volgens velen overbodig.

Ubiquitous Network Society 3 Veel van de applicaties die we in Japan tegenkwamen, zien we ook in Europa, maar ze zijn net iets verder uitontwikkeld en breder geaccepteerd. Waarin Japan zich vooral onderscheidt is de breed gedragen visie over de Ubiquitous Network Society. De vraag is of Europa ook zo eensgezind die richting op gaat. Ten eerste zal het Ubiquitous network hier voor sommigen een sterke Big Brother connotatie hebben en zal men twijfelen over het nut ervan. Ten tweede is het wederzijds vertrouwen tussen consument en bedrijfsleven in Europa minder. Ten derde heeft Japan zijn eigen RFID standaard (U-Code) die makkelijk wordt ingevoerd en veel mogelijkheden biedt voor gebruikers, terwijl in Europa en de VS met de EPC Global standaard vooral vanuit de grote aanbieders wordt opgelegd. Gezien de verschillen zal Japan niet direct een vaststaand toekomstbeeld zijn voor ons, maar is Japan eerder een socio-technisch laboratorium waarin we zien hoe het ook anders kan.

De ontvangst ど う も あ り が と ご ざ い ま す NTT DoCoMo Hitachi Nomura Research Institute YRP Ubiquitous Laboratory Meji University Tokyo University Felica Networks Ministry of Economy, Trade and Industry Ministry of Internal Affairs and Communication Mitui Knowledge Industry National Consumer Center Japan Convention Service ど う も あ り が と ご ざ い ま す De ontvangst Tijdens onze studiereis zijn we op bezoek geweest bij veel bedrijven, onderzoeksinstellingen, overheidsorganisaties en plekken waar RFID wordt toegepast. We zijn de Japanners en de Nederlandse ambassade in Tokio bijzonder dankbaar voor hun overweldigende gastvrijheid. Domo arigato gozaimasu! Overigens is het in Japan ongepast iemands naam on line te zetten. Bij deze.

Van ‘t Hof: “In Europa hebben we het over Ambient Intelligence, in de VS over Ubiquitous Computing. Echter, een breed gedeelde visie waarin al die slimme omgevingstechnologie samenkomt in een alomvattend netwerk, kom ik alleen hier in Japan tegen. Daar kunnen we veel van leren” Schermer: “In het Westen wordt RFID vooral opgelegd vanuit de supply chain. Hier gaan ze veel meer uit van de gebruiker. Dat verhoogt de acceptatie van RFID enorm.” De delegatie De studiereis is voorbereid door de Nederlandse ambassade in Tokyo. Trainee Wouter Schilpzand was daar gestationeerd als medewerker van ons RFID project. Over zijn onderzoek verschijnt nog een uitgebreid verslag. Bliep! V.l.n.r: Kikuo Hayakawa (ambassade), Bart Schermer (RFID Platform Nederland), Wouter Schilpzand (trainee), Daan Archer (ambassade), Christian van ‘t Hof (Rathenau Instituut)