De bevlogen leerkracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Reflectievaardigheden en instrumenten
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Zelfsturing en executieve functies.
….. start van een beweging
Interventie bij een Politiekorps
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Flow als sturingsprincipe
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Hogescholen in Dialoog
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
PLATO™-Intensief- Leadership
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Werkplezier: in balans blijven
GEEF NIEUW LEIDERSCHAP ENERGIE ! ROLAND Top performance is only achieved by people who enjoy what they are doing.
Flow als sturingsprincipe
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Groepsdynamiek 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Wat wordt besproken Burn-out in het kort Het ontstaan van een burn-out
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Craft je eigen inkoop impact!
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Bevlogenheid en leiderschap Prof. dr. Wilmar Schaufeli.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
In gesprek over werkdruk
Werken aan werkvermogen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkenergieanalyse is gebaseerd op:
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren

Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Veiligheidsprogramma’s toen…
Overzicht gedragingen per competentie
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

De bevlogen leerkracht Leraren met Lef De bevlogen leerkracht

De Bevlogen Leerkracht: Imago hindert!!! Belangrijk aspect aan het imago: “werkdruk”! Taal schept werkelijkheid Werkdruk is ervaren werkdruk: Praten/oplossingen alleen binnen de kaders van het begrip werkdruk leidt hooguit tijdelijk tot verlaging van werkdruk!! Waarom? “Reframing” van het gesprek in de sector, in uw organisatie en in eigen denken is van belang. Hoe? Recente wetenschappelijke inzichten over werkdruk en bevlogenheid

Over het ontstaan, versterken of verminderen van bevlogenheid en stress Lastige leerlingen emotioneel + Taakeisen Werkstress burnout _ + Nieuwe methode mentaal _ Organisatie uitkomsten _ Persoonlijkheid Competenties Slecht functionerende IT systemen Fysiek _ + + + Energiebronnen Bevlogenheid Sociale steun Autonomie Sturen Feedback

De Bevlogen Leerkracht Zomaar wat begrippen uit een schoolplan: Vitale docenten Inspirerend Activerend Leergemeenschap Is dit uw werkelijkheid ?

De Bevlogen Leerkracht Of eerder dit ? Licht vermoeide, werkdrukbedrukte nogal cynische docent

De Bevlogen Leerkracht Inzicht vanuit Psychologie Positieve Psychologie Praten over problemen; hersenactiviteit= depressie Praten over mogelijkheden = energie, plezier

De Bevlogen Leerkracht Kernboodschap: Richt je denken niet alleen op werkdruk vermindering. BEVLOGENHEID: Richt je interventies op het vinden herkennen en aansluiten bij wat jou echt drijft HOE?????

Vitaliteit: energie hebben, sterk, fit, doorzettingsvermogen De Bevlogen Leerkracht: hoe ervaar ik bevlogenheid, wat maakt mij bevlogen Vitaliteit: energie hebben, sterk, fit, doorzettingsvermogen Toewijding: sterke betrokkenheid, trots, enthousiasme Absorptie: opgaan in werk, gevoel tijd staat stil Komt uit energiebronnen als: Autonomie Ontplooiingsmogelijkheden Sociale steun Feedback/competent voelen

Leraren met lef Zelf sturen op taak arrangement, de dialoog aangaan over docent leiderschap.

Stellen het leren van leerlingen in alles centraal De Bevlogen Leerkracht: Wat mag je verwachten van een goede leidinggever Stellen het leren van leerlingen in alles centraal Grote aandacht voor relaties in veranderprocessen Ontwikkelen en verbeteren op basis van evidence based onderzoek Besluitvormingsprocessen met hoge mate van betrokkenheid van uitvoerenden Zorgen voor betekenisgeving en visievorming die uitdagend is en samenhang brengt met ruimte voor zelforganisatie Stimuleren docentleiderschap Minderheidsstandpunten krijgen ruimte en waardering Bewaken professionele dialoog en meningsverschillen

Heldere ambitieuze doelen: De Bevlogen Leerkracht en zijn leidinggever: Dialoog over professioneel gedrag als uitweg uit moeras van prestatieindicatoren Heldere ambitieuze doelen: Je ziet dat docenten : Bij opdrachten het volledige instructiemodel hanteren Leerlingen vooraf helder uitleggen waar een taak aan moet voldoen op welk niveau en wat je moet doen om een hoger niveau te behalen (heldere beoordeling criteria) Leerdoelen voor leerlingen inzichtelijk maken Leerlingen altijd feedback geven op inhoud,proces en werk/leer-houding

Maken het verschil door Bevlogenheid Leraren met Lef Maken het verschil door Bevlogenheid