De bevlogen leerkracht Leraren met Lef De bevlogen leerkracht
De Bevlogen Leerkracht: Imago hindert!!! Belangrijk aspect aan het imago: “werkdruk”! Taal schept werkelijkheid Werkdruk is ervaren werkdruk: Praten/oplossingen alleen binnen de kaders van het begrip werkdruk leidt hooguit tijdelijk tot verlaging van werkdruk!! Waarom? “Reframing” van het gesprek in de sector, in uw organisatie en in eigen denken is van belang. Hoe? Recente wetenschappelijke inzichten over werkdruk en bevlogenheid
Over het ontstaan, versterken of verminderen van bevlogenheid en stress Lastige leerlingen emotioneel + Taakeisen Werkstress burnout _ + Nieuwe methode mentaal _ Organisatie uitkomsten _ Persoonlijkheid Competenties Slecht functionerende IT systemen Fysiek _ + + + Energiebronnen Bevlogenheid Sociale steun Autonomie Sturen Feedback
De Bevlogen Leerkracht Zomaar wat begrippen uit een schoolplan: Vitale docenten Inspirerend Activerend Leergemeenschap Is dit uw werkelijkheid ?
De Bevlogen Leerkracht Of eerder dit ? Licht vermoeide, werkdrukbedrukte nogal cynische docent
De Bevlogen Leerkracht Inzicht vanuit Psychologie Positieve Psychologie Praten over problemen; hersenactiviteit= depressie Praten over mogelijkheden = energie, plezier
De Bevlogen Leerkracht Kernboodschap: Richt je denken niet alleen op werkdruk vermindering. BEVLOGENHEID: Richt je interventies op het vinden herkennen en aansluiten bij wat jou echt drijft HOE?????
Vitaliteit: energie hebben, sterk, fit, doorzettingsvermogen De Bevlogen Leerkracht: hoe ervaar ik bevlogenheid, wat maakt mij bevlogen Vitaliteit: energie hebben, sterk, fit, doorzettingsvermogen Toewijding: sterke betrokkenheid, trots, enthousiasme Absorptie: opgaan in werk, gevoel tijd staat stil Komt uit energiebronnen als: Autonomie Ontplooiingsmogelijkheden Sociale steun Feedback/competent voelen
Leraren met lef Zelf sturen op taak arrangement, de dialoog aangaan over docent leiderschap.
Stellen het leren van leerlingen in alles centraal De Bevlogen Leerkracht: Wat mag je verwachten van een goede leidinggever Stellen het leren van leerlingen in alles centraal Grote aandacht voor relaties in veranderprocessen Ontwikkelen en verbeteren op basis van evidence based onderzoek Besluitvormingsprocessen met hoge mate van betrokkenheid van uitvoerenden Zorgen voor betekenisgeving en visievorming die uitdagend is en samenhang brengt met ruimte voor zelforganisatie Stimuleren docentleiderschap Minderheidsstandpunten krijgen ruimte en waardering Bewaken professionele dialoog en meningsverschillen
Heldere ambitieuze doelen: De Bevlogen Leerkracht en zijn leidinggever: Dialoog over professioneel gedrag als uitweg uit moeras van prestatieindicatoren Heldere ambitieuze doelen: Je ziet dat docenten : Bij opdrachten het volledige instructiemodel hanteren Leerlingen vooraf helder uitleggen waar een taak aan moet voldoen op welk niveau en wat je moet doen om een hoger niveau te behalen (heldere beoordeling criteria) Leerdoelen voor leerlingen inzichtelijk maken Leerlingen altijd feedback geven op inhoud,proces en werk/leer-houding
Maken het verschil door Bevlogenheid Leraren met Lef Maken het verschil door Bevlogenheid