Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

Jongeren over politiek
KWALITEITSZORG november 2012
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paul Bogaert INTERNE KEUKEN Gebruik de pijltjestoetsen. Of PageDown / PageUp.
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Hans De Witte, Eddy Omey, Dieter Verhaest
Radboud Universiteit Nijmegen
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Duurzaamheid en kosten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Rekenregels van machten
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
User management voor ondernemingen en organisaties
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
De epilepsieverpleegkundige CAT M. Vlooswijk.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Hoogsensitiviteit: Oorsprong en betekenis
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Extra Uteriene Graviditeit
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Centrummaten en Boxplot
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Transcript van de presentatie:

Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs Drs. Sietske A.E. Walda, dr. Joep T.A. Bakker en prof. dr. Anna M.T. Bosman Braams & Partners, Deventer Radboud Universiteit Nijmegen

Onderzoeksvragen Is hoogsensitiviteit meetbaar bij kinderen vanaf 10 jaar? Is er overeenstemming tussen de oordelen van kinderen, ouders en leerkrachten over hoogsensitiviteit bij kinderen? Is er een verband tussen hoogsensitiviteit enerzijds en gender, gedragsproblemen, leerprestaties en ziekte zonder aanwijsbare oorzaak anderzijds?

Deelnemers 506 Kinderen 382 Ouders 123 Leerkrachten

Leerlingen Groep aantal leeftijd 5 66 9;3 6 166 10;4 7 161 11;3 8 138 12;2

Vragenlijst Hoogsensitiviteitsvragen van Aron en Aron (1997) CBCL-items Internaliserende problemen Externaliserende problemen Vragen over Astma, allergieën, ziekte, vermoeidheid Schoolresultaten, leerproblemen en bijzondere capaciteiten

De vragenlijst is betrouwbaar Betrouwbaarheid Alfa-waarden Kinderen = .78 Ouders = .81 Leerkrachten = .92 De vragenlijst is betrouwbaar

De vragenlijst heeft inhoudsvaliditeit Structuur Hoogsensitiviteitscomponent Positieve component = Sensitiviteit voor positieve Invloeden Negatieve component = Sensitiviteit voor storende Invloeden Gedragscomponent Externaliserende gedragscomponent Internaliserende gedragscomponent De vragenlijst heeft inhoudsvaliditeit

Overeenstemming is wel significant en niet groot Overeenstemming (r) Ouders Leerkrachten Hoogsensitiviteit Kinderen 0,31 0,19 Positieve invloeden 0,30 0,35 0,12 Negatieve invloeden 0,27 0,23 Overeenstemming is wel significant en niet groot

Hoogsensitiviteitscore Kinderen Ouders Leerkrachten Meisjes 3,66 3,67 3,84 Jongens 3,41 3,48 3,46 Meisjes scoren significant hoger dan jongens

Positieve invloedscore Kinderen Ouders Leerkrachten Meisjes 3,56 3,58 3,54 Jongens 3,32 3,40 3,02 Meisjes scoren significant hoger dan jongens

Negatieve invloedscore Kinderen Ouders Leerkrachten Meisjes 2,84 3,17 Jongens 2,55 2,71 2,87 Meisjes scoren significant hoger dan jongens

Internaliserende problemen Kinderen Ouders Leerkrachten Hoogsensitiviteit 0,50 0,49 0,56 Positieve invloeden 0,12 0,02 0,37 Negatieve invloeden 0,58 0,60 Er is samenhang tussen internaliserende problemen enerzijds en hoogsensitiviteit en negatieve invloeden anderzijds

Externaliserende problemen Kinderen Ouders Leerkrachten Hoogsensitiviteit 0,02 0,09 -0,45 Positieve invloeden -0,06 0,08 -0,46 Negatieve invloeden 0,03 0,15 -0,52 Leerkrachten: geringe externaliserende problemen gaat samen met hoge score op alle hoogsensitiviteitscomponenten

Algemene schoolprestaties Kinderen Ouders Leerkrachten Hoogsensitiviteit -0,06 -0,22 -0,03 Positieve invloeden 0,07 0,19 Negatieve invloeden -0,11 Ouders: slechte algemene schoolprestaties gaat samen met hoge score op alle hoogsensitiviteitscomponenten

Ziekte zonder oorzaak Kinderen Ouders Leerkrachten Hoogsensitiviteit 0,21 0,24 0,30 Positieve invloeden 0,02 0,04 0,17 Negatieve invloeden 0,23 0,31 Ziekte zonder oorzaak enerzijds gaat samen met hoge score op hoogsensitiviteit en negatieve invloeden anderzijds

Is hoogsensitiviteit meetbaar bij jonge kinderen? JA! Betrouwbaarheid en inhoudsvaliditeit van de vragenlijst zijn in orde.

Er is een significante mate van overeenstemming Is er overeenstemming tussen de oordelen van kinderen, ouders en leerkrachten over hoogsensitiviteit bij kinderen? Er is een significante mate van overeenstemming echter Deze is niet zodanig dat de beoordeling over kinderen aan ouders of leerkrachten overgelaten kan worden.

Is er een verband tussen hoogsensitiviteit anderzijds en gender, gedragsproblemen, leerprestaties en ziekte zonder aanwijsbare oorzaak anderzijds? Meisjes scoren hoger dan jongens (Bias??) Er zijn aanwijzingen dat hoogsensitiviteit de kans op internaliserende problemen verhoogt en op externaliserende problemen verlaagt Alleen de ouders denken dat hoogsensitiviteit samengaat met slechte schoolprestaties Hoogsensitiviteit lijkt samen te gaan met ziekten zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak

Referenties Aron, E. N. (1996). Counseling the highly sensitive person. Counseling and Human Development, 28(9), 1-7. Aron, E. N. (2000). High sensitivity as one source of fearfulness and shyness. In L. A. Schmidt & J. Schulkin (Eds.), Extreme fear, shyness, and social Phobia: Origins, biological mechanisms, and clinical outcomes (pp. 251-272). New York: Oxford University Press, Aron, E. N. (2004). Revisting Jung’s concept of innate sensitiveness. Journal of Analytical Psychology, 49, 337-367. Aron, E. N. (2004). The impact of adult temperament on closeness and intimacy. In D. J. Mashek & A. A. Aron (Eds.), Handbook of closeness and intimacy (pp. 267-286). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Aron, E. N., & Aron, A. (1997). Sensory-processing sensitivity and its relation to introversion and emotionality. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 345-368. Aron, E. N., Aron, A., & Davies, K. M. (2005). Adult shyness: The interaction of temperamental sensitivity and an adverse childhood environment. Personality and Social Psychology Bulletin, 31, 181-197. Benham, G. (2006). The highly sensitive person: Stress and physical symptom reports. Personality and Individual Differences, 40, 1433-1440. Evers, A., Rasche, J., & Schabracq, M. J. (2008). High sensory-processing sensitivity at work. International Journal of Stress Management, 15, 189-198. Hofman, S. G., & Bitran, S. (2007). Sensory-processing sensitivity in social anxiety disorder: Relationship to harm avoidance and diagnostic subtypes. Journal of Anxiety Disorders, 21, 944-954. Jerome, E. M., & Liss, M. (2005). Relationships between sensory processing style, adult attachment, and coping. Personality and Individual Differences, 38, 1341-1352. Liss, M., Timmel, L., Baxley, K., & Killingsworth, P. (2005). Sensory processing sensitivity and its relation to parental bonding, anxiety, and depression. Personality and Individual Differences, 39, 1429-1439. Meyer, B. J., Ajchenbrenner, M., & Bowles, D. P. (2005). Sensory sensitiviy, attachment experiences, and rejection responses among adults with borderline and avoidant features. Journal of Personality Disorders, 19, 641-658. Meyer, B. J., & Carver, C.S. (2000). Negative childhood accounts, sensitivity, and pessimism: A study of avoidant personality disorder features in college students. Journal of Personality Disorders, 14, 233-248. Neal, J. A., Edelmann, R. J., & Glachan, M. (2002). Behavioural inhibition and symptoms of anxiety and depression: Is there a specific relationship with social phobia? British Journal of Clinical Psychology, 41, 361-374. Smolewska, K. A., McCabe, S. B., & Woody, E. Z. (2006). A psychometric evaluation of the highly sensitive person scale: The components of sensory-processing sensitivity and their relation to the BIS/BAS and “Big five”. Personality and Individual Differences, 40, 1269-1279.

De scriptie van Sietske vindt u op Dank voor uw aandacht De scriptie van Sietske vindt u op www.annabosman.eu