1. PERSPECTIEF Geschiedenis van de kosteloze juridische bijstand loopt samen met geschiedenis van de rechtshulp/rechtsbijstand in ons land Onderzoek naar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
COMMUNICATIE OVER RECHT EN JUSTITIE ONMOGELIJK? TOCH WEL, HET RECHT COMMUNICEERT Bernard HUBEAU – Universiteit Antwerpen VJV – Jaarvergadering Mechelen.
Advertisements

Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Project TERUGREM door Rudy STEVENS en Serge KERKHOF
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Vrijheid van meningsuiting van ambtenaren:
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
De toegankelijkheid van de rechtshulp
Besluitvorming in OCMW
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Justitie & hulpverlening
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
Is er nog hoop voor geïnterneerden?
Van tweeluik naar driehoeken
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Boek II: ambtenarenrecht
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Goede tijden, slechte tijden
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
P. 1 Cultureel erfgoedbeleid van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Voorstelling Juridische Dienst
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
RECHTSBIJSTAND Beknopt overzicht Bijstand verlenen NSPV - G.C.
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Recht.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Aard en omvang van juridische problemen van burgers
Vluchtelingen, asielzoekers en recht
Synthese.  Één van de namen om naar de gehele groep of een subgroep van de Zigeuners te verwijzen  Binnen de Roma twee groepen: - Vlachen: traditioneel,
Administrateur-generaal
Wet werk en zekerheid stand van zaken Lezing masteropleiding Leiden 10 september 2015.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
PTA ED01: Politieke Besluitvorming / weging 40 / H
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Project oriëntatie op het beroep
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
 Reflecties vanuit Europees perspectief Studienamiddag « naar een versterkt recht op wonen » - 11 maart Bijdrage FEANTSA.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
De rol van het ethisch comité van het ziekenhuis bij knelpunten rond medisch begeleide voortplanting en draagmoederschap Tom Balthazar Hoofddocent gezondheidsrecht.
World Understanding and Peace day
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Stakeholder-consultatie: Arbitrage in het EU-handelsbeleid
Piet Van Schuylenbergh
Cliëntenraad Sociaal Domein
Actuele ontwikkelingen rondom sociale rechtshulp
Groei dossiers/ lokale opleg
Geïntegreerd breed onthaal
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
Transcript van de presentatie:

Bernard Hubeau Universiteit Antwerpen en VUB CONFERENTIE OVER KOSTELOZE JURIDISCHE BIJSTAND BELGISCHE TOESTAND – GESCHIEDENIS EN HUIDIGE TOESTAND VANUIT EEN MAATSCHAPPELIJK GEZICHTSPUNT Bernard Hubeau Universiteit Antwerpen en VUB

1. PERSPECTIEF Geschiedenis van de kosteloze juridische bijstand loopt samen met geschiedenis van de rechtshulp/rechtsbijstand in ons land Onderzoek naar vraag (perspectief van de rechtshulpgebruiker) en aanbod in zijn diversiteit, met name: - Aanbod vanuit de overheid (laat!) - Professionals - Belangenorganisaties, sociale rechtshulp en welzijnswerk

Ruimer kader (1): Ruimer kader (2): “Access to Justice” (Cappelletti), met drie “waves” (Legal Services for the Poor – Protection of Diffuse Interests – Alternative Dispute Resolution). Is er sprake van een vierde “wave”: e-rechtshulp voor “every day problems”? Ruimer kader (2): de vraag in welk model de regeling van de kosteloze juridische bijstand past  Maatschappelijk perspectief (deels interpretatie van de ontwikkelingen)

2. DEFINITIES: RECHTSHULP EN JURIDISCHE BIJSTAND Rechtshulp: “Het verlenen van diensten in probleem- of conflictsituaties die met behulp van, rechtsregels en/of juridische procedures kunnen worden voorkomen en/of behandeld” (Schuyt en De Koning e.a.) Informatie, advies, doorverwijzing, service, procesbijstand Sociale rechtshulp: rechtshulp die zich toelegt op probleemsituaties die niet onmiddellijk aansluiting vinden bij de traditionele rechtshulpverlening (probleemgroepen, probleemgebieden, vaak kosteloos, globale aanpak, ingebed in ruimere werking)

Juridische eerste - tweedelijnsbijstand: informatie, service, doorverwijzing, eenvoudig advies – omstandig advies, procesbijstand  Parallelle evoluties op twee fronten: “intern” binnen de advocatuur als centrale professionele groep belast met (kosteloze) juridische bijstand en “extern” in het sociale en welzijnsveld

3. FASE 1: DE PERIODE VAN DE “EERSTE GENERATIE”-RECHTSHULP DOOR DE ADVOCATUUR VAN 1830 TOT HET BEGIN VAN DE JAREN 1970 Andere benamingen: “Legal Aid at a standstill” (Gibens); monolithische periode; periode van de traditionele rechtshulp; periode van of status quo of stabiliteit Voor 1830: Sint Ivo 1677; Keizerlijk decreet 14 december 1810 Organisatie van kosteloze of gedeeltelijk kosteloze juridische bijstand via de advocatuur: het zogenaamde “charity-model” : Bureaus voor Consultatie en Verdediging (Gerechtelijk Wetboek)

Onderscheid tussen zogenaamde “pro deo” en kosteloze rechtspleging door rechtbank (art. 664 ev. Ger. W.) Externe kritiek (perspectief: toegankelijkheid van justitie) en interne kritiek (perspectief: eerlijke beloning voor geleverde werk) Rechtsonderwijs en buitenlandse ervaringen spelen een rol bij de “vernieuwing” van het denken over juridische bijstand

4. FASE 2: DE PERIODE VAN DE “TWEEDE GENERATIE”-RECHTSHULP: DE OPKOMST VAN HET RECHTSHULPACTIVISME VANAF HET BEGIN VAN DE JAREN 1970 Andere benamingen: “Law ‘shops’ and law reform” (Gibens) Behoud van de status quo bij de organisatie uit eerste periode, maar fragmentering binnen advocatuur (vanuit het perspectief van de toegankelijkheid van justitie) (Huyse) Kritiek op de rechtspositie van de advocaten-stagiairs en hun beloning (oproepen, onder meer Van den Heuvel, en Van Malleghem, 1976, in functie van verbetering van de rechtshulp: werking van de Bureaus voor Consultatie en Verdediging onbevredigend)

Eerste hervorming sinds 1830: de wet van 9 april 1980 In 1975 installeert Vanderpoorten Commissie Krings: gevolg was onder meer wet van 9 april 1980 over vergoeding (enkel) van advocaten-stagiairs: enige hervorming tot 1998 (artikelen 455 en 455bis Gerechtelijk Wetboek) Algemeen: gebrek aan politieke aandacht en aan (bijkomende) middelen

Opkomst van het autonome, niet-institutionele rechtshulpactivisme: twee periodes in de sociale rechtshulp Periode van het universalisme: Opkomst van de wetswinkels en het “sneeuwbaleffect” Reacties van de professionele wereld

2. Periode van de specialisering en de professionalisering: Voedingsbodem voor specialisering: bepaalde segmenten waren reeds lange jaren actief (vakbonden, mutualiteiten, edm.) Selectie van probleemgebieden en groepen in de sociale rechtshulp Toenemende vraag om behoorlijke rechtshulp in de voorzieningenstaat: andere landen maken er een verzorgingsstaat-arrangement van (Nederland) Een “impliciet pact” tussen de sociale en traditionele rechtshelpers Maar geen expliciete wettelijke erkenning sociale rechtshulp

5. FASE 3: DE PERIODE VAN HET STILZWIJGEND PACT EN DE WINDSTILTE OP HET VLAK VAN DE RECHTSHULP VANAF DE JAREN 1980 Andere benaming: “the demise of ‘legal activists’” (Gibens) Een combinatie van oude en nieuwe trends: verderzetting van het “impliciet pact” tussen de sociale en traditionele rechtshelpers; verdere democratisering van de advocatuur, waardoor aandacht voor behoorlijke rechtshulp stijgt Van rechtshulpbeweging naar belangenbehartiging in een bepaald maatschappelijk domein in functie van effectiviteit van interventie: vooral aandacht voor probleemoplossing

Windstilte op het vlak van de rechtshulpdiscussie en budgettaire ruimte: nu en dan korte periodes van maatschappelijke aandacht, maar telkens in functie van ander/ruimer thema, zoals armoedebeleid (Vranken) In bepaalde domeinen komt er materieel recht met aandacht voor zwakkere groepen

6. FASE 4: DE PERIODE VAN DE LANGZAME EVOLUTIE NAAR EEN WETTELIJK KADER (WET VAN 23 NOVEMBER 1998) Andere benaming: “A fresh start for a new era?” (Gibens) Enkele elementen: Grondwettelijke verankering in artikel 23 van de Grondwet (recht op juridische bijstand) Enkele wetgevende initiatieven om toegang tot de rechtshulp te verbeteren (onder meer rechtsbijstandsverzekering) en in verband met vergoeding advocaten-stagiairs Dutroux-crisis weinig invloed op rechtshulpbeleid, vooral strafrecht Oprichting Justitiehuizen in het kader van de humanisering van justitie

Enkele elementen (vervolg): Wettelijke en decretale verankering van bepaalde vormen van “sociale”/”alternatieve” rechtshulp, ook door gewesten en gemeenschappen (CAW’s, Huurdersbonden, integratiesector, edm.) Grote hervormingsplannen voor justitie: partiële aandacht voor juridische bijstand Versnippering van (oude en nieuwe) rechtshulpinitiatieven Zeer beperkte budgets voor rechtshulp (hoewel justitiebudget stijgt): geen groeiruimte Tweede hervorming sinds 1830: de wet van 23 november 1998 (artikel 508 ev. Ger. W.)

7. EVALUATIE-ELEMENTEN WET 23 NOVEMBER 1998 EN ALGEMENE VASTSTELLINGEN Kern: onderscheid juridische eerste en tweedelijnsbijstand kosteloos voor eerste lijn; inkomensgerelateerd voor tweede lijn Commissie voor Juridische Bijstand (eerste lijn) en Bureau voor Juridische Bijstand (tweede lijn)

Evaluatie-elementen: Slechts gedeeltelijke oplossing Betwistbaar onderscheid eerste en tweede lijn Geclausuleerde kosteloosheid; hoogte en lineair karakter van de inkomensgrenzen Sociale rechtshulp in Commissies Juridische Bijstand: rol advocatuur op het terrein: combinatie van “judicare-model” en “welfare-model” via organisaties die zich bezighouden met eerstelijnsrechtshulp Weinig aandacht voor structurele aspecten van rechtshulpbeleid Link met rechtshulp als “persoonsgebonden” benadering Budgettaire constraints

8. CONCLUSIES Wezenlijk (maatschappelijk) perspectief is toegankelijkheid van justitie in het licht van artikel 23 van de Grondwet Maatschappelijke aandacht zeer beperkt: té beperkt Budgettaire aandacht is signaal voor maatschappelijk belang Toch is niet-toegang tot justitie schending van een mensenrecht (Huyse) Juridische bijstand heeft ook sociale en welzijnscomponent (Grammatica van het welzijnswerk) Nood aan onderzoek over “paths to justice” of “geschilbeslechtingsdelta” in ons land.