OVER APPELS EN PEREN OF: Hoe vergelijken we het onvergelijkbare? Bijdrage DAIR-seminar, 7-11-2003 Frank Steenkamp (HOP/Choice, Leiden)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Vandaag.
Jaar- en diplomaresultaat
Problemen door hoogspanningsleidingen & oplossing daarvoor
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Powered by Studiekeuze123 Wilma de Buck Programmamanager Studiekeuze123.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
De resultaatmanagement-paradox
GfK Supermarktkengetallen
Werkpakket 5: Evaluaties Dirk Tempelaar. Werkpakket 5: Evaluaties Activiteiten Werkpakket 5 Aansluitmonitoren Wiskunde, Statistiek, …. Kwaliteitsonderzoek.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Activerende werkvorm (awv):
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
De praktijk van 1cijferHO
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Goede objectkenmerken
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Eerlijk onderwijskwaliteit vergelijken: De aanpak van de Keuzegids Inleiding voor de conferentie: “Onderwijskwaliteit zichtbaar maken” Rotterdam, 13 april.
Benchmarking met landelijke gegevens
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Nike Supply Chain Management
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Evaluatie werkplekleren ’14-’15 OKTOBER 2015 Inhoud  Het doel van de evaluatie  Het rapport: de respondenten  Het rapport: de vragen  Opbouw enquête.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
1 cijfer uit 8 miljoen records Resultaten uit het 1-cijfer-traject Arjan Biemans (HBO-raad) Dair-seminar 6 november 2003.
KIEZEN & GEKOZEN WORDEN VERVOLGSTUDIES & LOTING. AANDACHTSPUNTEN vervolgstudie wat kan ik? -sterke en zwakke punten -vereist profiel/vakken -vakken tijdens.
Prognosemodel Instroom Bachelors DAIR Seminar 4 november 2010.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Stappen in het keuzeproces
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Wageningen University and Research Centre
Product van TU Delft, SEC
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2018
Product van TU Delft, SEC
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2019
Transcript van de presentatie:

OVER APPELS EN PEREN OF: Hoe vergelijken we het onvergelijkbare? Bijdrage DAIR-seminar, Frank Steenkamp (HOP/Choice, Leiden)

WAT IS CHOICE? Historie: HOP, Keuzegids -> Overheidsopdracht “StudieKeuze-Informatie ” In opbouw: Centrum Hoger Onderwijs-Informatie voor Consument en Expert = CHOICE. Missie: Informeren. Objectief, onafhankelijk vergelijkend. Want: markttransparantie

ACTIVITEITEN CHOICE Overheidsopdracht: - Studentenenquête. Nu stud/jr - Keuzegids H.O., nieuwe stijl: breder, dieper, degelijker - DATABASE SKI, voor professionals. Public Domain. Meer feiten en cijfers, achtergrondgegevens enquete, enz enz. Eerste versie najaar 2003 afgeleverd. Overige diensten: - Benchmarkrapporten. Tot nu toe vooral ogv enquetes - Bijdragen aan diverse onderzoeken (ICT-monitor, Inspectierapport studeerbaarheid, enz)

DE KERN: APPELS EN PEREN 1. “Je KUNT geen appels en peren vergelijken.” En toch DOEN we het, ELKE DAG HOE kan dat ook EERLIJK gebeuren? 2. Soort bij soort 3. Des groenteboers zelfevaluatie en benchmarking 4. De markt: groenteboeren vergeleken

1. Het PROBLEEM met appels en peren INDRUK: • Er zijn géén interessante verschillen • Er is GEEN eerlijke vergelijking mogelijk OF TOCH?

Het probleem (2): Rendement WO TU Delft slaagcijfers na 6 jr (3yr-mean) Maar... dit zegt NIKS!

2. Oplossing: SOORT BIJ SOORT Details per fruitsoort: ALS we ze hebben, zijn ze per definitie relevant. Maar wat is nu GOED en wat niet? Waar halen we een NORM vandaan?

3. BENCHMARKING, met FRUIT Zoek NORM: landelijke cijfers per fruitsoort Pas die norm toe Het beeld verschuift...

Benchmark/ SOORT BIJ SOORT: WO MAATLAT: landelijke slaagcijfers/ studie Het beeld verschuift...

Benchmarking WO (2): Presenteren = vergelijken = beoordelen

4. DE MARKT: Groenteboeren VERGELEKEN Wat nu als groenteboeren geen ROTdetails per winkel per fruitsoort bekendmaken?? Dan blijft GLOBALE vergelijking mogelijk: - Bepaal profielen: (omzet per fruitsoort (desnoods geschat!!) - Bereken (met landelijke cijfers) VERWACHTE totaalrot / winkel - Vergelijk dit met realiteit -> TOTAALSCORE over sterk of zwak

DE MARKT: Groenteboeren VERGELEKEN (2) Toch blijft vergelijking op totaal PLUS details beter, voor profilering en markttransparantie. Leuker kunnen we het niet maken - voor boer A...

DE MARKT: HO-instellingen VERGELEKEN Discussie over ranglijsten, enz: WAT IS EERLIJK? Medailleklassementen? (vgl Elsevier) Het IDEE is goed: - 1e/ 2e plekken (medailles) als discipline-onafhankelijk succescriterium Bezwaar: - alleen sterkste prestaties tellen, zwakkere niet - minieme verschillen tussen nr hebben grote invloed - de OMVANG van instellingen is cruciaal (“Amerika wint altijd”) - kleine en grote opleidingen wegen even zwaar

DE MARKT: HO-instellingen VERGELEKEN (2) Voorbeeld: medailleklassement Elsevier (bewerking Choice)

DE MARKT: HO-instellingen VERGELEKEN (3) Aanpassing voor OMVANG hogeschool Het beeld verschuift weer...

DE MARKT: HO-instellingen VERGELEKEN (4) Choice: TOTAALSCORES per instelling Het IDEE is: - weeg sterk en zwak mee, houd MATE van verschil zichtbaar - geen invloed OMVANG instelling AANPAK t/m 2002: - per studie verschilscores (sterk/zwak) per instelling (vgl studietempo TU Delft) - gemiddelde verschilscore per instelling bepaalt ranking - weging omvang studie? De groten wat vaker onderzocht.. TOEVOEGING 2003: - weging voor omvang studies. Criterium: instroom. [Rechten 300 1ejrs, bio 100. Oordeel rechten weegt 3 x zo zwaar!] Argumenten & Bedenkingen

Maar: Totaalrankings slaan veel plat! Interessanter zijn ‘rijkere’ presentaties: • Voor benchmarking van opleidingen...

(... Rijkere presentaties...) • Voor benchmarking van instellingen...

(... Rijkere presentaties...) •....en voor studiekeuze: