Voorstellen van en redeneren over kennis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Filosofie Op HAVO en VWO.
Generatief Leiderschap
Beslissingen en computers KS in de industrie KS onder het vergrootglasEen KS bouwen? Kennissystemen.
Wat mannen echt aan het huilen maakt:
solidariteit en moreel wangedrag
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Om te onthouden. Een student, die net gezakt is voor zijn eindexamen, weet wat een jaar betekent. Een moeder, die vroegtijdig haar kind kreeg, weet wat.
Men vraagt zich af waarom …??
Verkeers- stellingenspel
Vraag enkel 1 minuutje van je tijd!!! Met muziek.
Hoeveel ... nachten nog ... heb ik te leven ?.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
Met Liefdesspreuken Bloemen en Vlinders
Scholing Werkritme krijgen.
Andries Om te onthouden.
Stoute Spreuken Stoute Spreuken 6 maart 2010 zaterdag 6 maart
Hoi allemaal!. Ik ben Mo, en ik ga jullie iets vertellen over integratie.
Deze dia’s lopen automatisch door en hoeft u niet te klikken
Logica in al zijn zin en waanzin.
Indische nostalgie…….
Geen of niet de negatie.
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
6de Sjikke Kwis Sjikke Reeks 6
Kennis- voorstelling OWLEOLRedeneren met EOL Opdracht 1 Kies een interessant domein. Beantwoord een aantal vragen (30%): –Geef 3-5 voorbeelden van objecten,
EEN VERRASSING KRIJGEN
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Tijd voor wat filosofie Muziek: The Great Pretender (The Platters)
Hoeveel... nachten nog ...heb ik te leven?.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
ProblemenRedeneren met verstekwaarden Gesloten wereld CircumscriptieLogica met verstekwaarden Autoepistemis che logica Redeneren over kennis: herbekeken.
Een student, die net gezakt is voor zijn eindexamen, weet wat een jaar betekent.
Pinksteren zondag 27 mei 2012 Handelingen 2 Er verscheen aan een ieder een soort vlammen, als vuurtongen en allen werden vervuld van de Heilige Geest en.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Het hele werkwoord.
Semantische Interpretatie Jurafsky & Martin (Ed. 1): Hoofdstuk 15
Jazz avond Hall OF Fame Tilburg
Weer een dag voorbij Gedicht shadow.
De Verwondering ECL, Haarlem.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Eisenbheer module CROW
Markus 5: 41 En Hij vatte de hand van het kind…..
Ken jij de waarde van een jaar. maand. week. uur. minuut. seconde
Project “Horizon Verbreden”
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Liefde en relaties.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Men vraagt zich af waarom …
Unieke Achterhoekers aan het werk Achterhoekers zijn harde werkers. Toch heeft een grote groep veel moeite een baan te vinden. Als we niets doen, wordt.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jozua, de dienaar van de HEER, was gestorven toen hij 110 jaar oud was. Toen ook zijn leeftijdsgenoten met hun voorouders waren verenigd, kwam er een volgende.
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Discussie les 5 Bron afbeelding:
SharePoint Alles over metadata In de Private en Public cloud.
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Zoom in.
Het 24 spel.
Zoom in.
Transcript van de presentatie:

Voorstellen van en redeneren over kennis

Vorig uur: Kennissystemen Verwerven Vorig uur: Kennissystemen Voorstellen Redeneren Gebruiken Verwerven: bron  interne representatie Redeneren: Interne representatie  interne representatie Gebruiken: Interne representatie  doel Voorbeeld van 29 oktober 2006 (begin wintertijd) Nog ten minste 3 seconden wachten tot dat iedereen het hele plaatje gezien heeft

Nu Voorstellen

verwerft kennis van Kennisingenieur Specialist (expert) Kennisgebruiker

Vragen van de kennisingenieur (1) Woordenschat Wat zijn de belangrijke objecten? Wat zijn de typen van deze objecten? Wat zijn de relaties tussen verschillende objecten?

Jan, Piet, Joris en Corneel Al die willen te kap’ren varen moeten mannen met baarden zijn. Jan, Piet, Joris en Corneel, die hebben baarden,die hebben baarden. Jan, Piet, Joris en Corneel die hebben baarden, zij varen mee.   

Vlugge Vraag Wat zijn de belangrijke objecten in “Al die willen…” Jan, Piet, Joris en Corneel mannen met baarden diegene die te kap’ren willen varen geen enkele antwoord is juist A. Mannen met baarden en meevaarders zijn klassen of typen van objecten

Mogelijke antwoorden Objecten: Jan, Piet, Joris, Corneel Types: man-met-een-baard, meevaarder Relaties: geen Objecten: Jan, Piet, Joris, Corneel Types: man, baardeigenaar, meevaarder Relaties: geen Objecten: Jan, Piet, Joris, Corneel, baard Types: man, meevaarder Relaties: hebben Voordelen van blauw en rood tov geel: we kunnen ook over niet mannelijke baardeigenaars spreken, zoals vrouwen met een baard of bokken. Voordeel van geel: eenvoudig Voordeel van rood tov blauw: hebben is niet beperkt tot “baardhebben” In ‘t algemeen moeten we een evenwicht zoeken tussen expressiviteit (hoeveel kunnen we zeggen) en eenvoud (wat gevolgen kan hebben voor de efficientie van het rederene)

Vragen van de kennisingenieur (2) Expliciete kennis Basisfeiten over de individuele objecten Jan, Piet, Joris en Corneel hebben baarden Algemene feiten over meerdere objecten Al die willen te kap’ren varen moeten mannen met baarden zijn. Impliciete kennis Jan, Piet, Joris en Corneel zijn mannen.

Vlugge Vraag “Juist vandaag valt de kieslijst voor Provinciale Staten in de bus. ‘Ik sta er niet op. Dat voelt toch wel vreemd’, zegt Martien van der Wielen.” Welke van de volgende stellingen is juist? “Martien van der Wielen staat niet op het lijst” is een algemene feit. “Martien van der Wielen stond op het lijst in het verleden” is een impliciete kennis.

Taken van de kennisingenieur Kies een representatieformalisme Wat verwachten we van een representatieformalisme? Zet de kennis om in dit formalisme

Ondubbelzinnigheid Iedereen van één dier of ieder van zijn/haar dier? Iedereen houdt van een dier Iedereen van één dier of ieder van zijn/haar dier? Nicolas Poussin Onbekende schilder

Expressiviteit Hoe spel je microtonale muziek (< ½ toon) op een klassiek piano? ½

Compositionaliteit + = + = ??? verplicht fietspad einde van einde van verplicht fietspad parkeer-verbod + = einde van verboden stil te staan ???

Leesbaarheid voor mens en machine

Onafhankelijk van een breder context Redeneer- module(s) Kennisbank(en)

Dus, … Het representatieformalisme moet ondubbelzinnig expressief compositioneel leesbaar voor mens en machine

Kandidaten natuurlijke taal logica XML, RDF,… ondubbelzinnig - + expressief ++ +/- compositioneel leesbaar voor mens leesbaar voor machine

Volgende week meer! Kandidaten Logica’s XML – RDF - … nog veel meer… eerste orde logica, prepositielogica, beschrijvende logica’s, versteklogica, modale logica, … XML – RDF - … XML, RDF, RDFS, OWL nog veel meer…

Wat hebben we gezien? Objecten, types en relaties. Kennis: impliciet en expliciet. Wat verwachten we van een representatieformalisme? ondubbelzinnigheid expressiviteit compositionaliteit leesbaarheid voor mens en machine ½