Crossmedia Strategie en concept
Wat is crossmedia? “Een kruisbestuiving van verschillende media, zoals theater, film, tv, radio, print, internet, games, mobiele devices en live events…” Bron: IndyraReynaerts
Wat is crossmedia? “…waarbij de verschillende media mediumspecifieke betekenissen communiceren die deel uitmaken van een universeel doel” Bron: IndyraReynaerts
Wat is crossmedia? “Bij crossmedia-communicatie nodigt het verhaal je uit om een cross-over te maken van het ene naar het andere medium” Bron: De Haas, 2005
Idols
DE Burendag In-store Actieverpakkingen TV: commercials, shownieuws Internet: actiesite, banners SMS Print Event Outdoor: billboards, deurschildjes
DE Burendag
DE Burendag
DE Burendag
DE Burendag
Waarde-toevoegend Voor het publiek: Het verhaal krijgt meer dimensies Gebruiksgemak Meer interactie en eigen inbreng
Waarde-toevoegend Voor de hoofdproducent: Meer bereik Meer contactmomenten Meer impact Kosten verschuiven van zender naar ontvanger
Aandachtspunten Mediumspecificiteit Storytelling Usability Sociale media
Storytelling centraal TV Internet Mobiel Print
Mediumspecificiteit TV: emotie, demonstratie Radio: naamsbekendheid, opinie Print: informatie, segmentatie Internet: interactie, netwerken Mobiel: plaatsonafhankelijk, interactie
Crossmedia: Geen doel op zich! Een middel om betekenissen te communiceren