M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middelengebruik bij personen met een beperking
Advertisements

 TV media voor de kerken: een meerwaarde? Gouke v.d. Meulen  Wat is nu (technisch) mogelijk Wim van Dijk  Praktijk voorbeelden in de regio  Praktijk.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Edzard Boland Luchtvaart- en Bedrijfspsychologie
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Klinische psychologie
Effecten van alcohol en kwetsbaarheid voor verslaving
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Psychologie van de beweging: afspraken
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Opbrengsten van onderwijs
‘De effecten van alcohol en de kwetsbarheid voor verslaving’
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Model-leren.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Volksuniversiteit Zwolle
Communicatie en Instumenten
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Ontwikkeling en de basisschool
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Oic.
gespreksvaardigheden
Kind en omgeving Het individu in de context
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.

CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Social Media.
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Voorlichting, advies en instructie
‘De effecten van alcohol en de kwetsbarheid voor verslaving’
MAW §1.3.
Basics over communicatie
Consumenten-gedrag Het gezin
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Aangeboren of aangeleerd?
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Lespakket Dementievriendelijk
Transcript van de presentatie:

M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN

K INDEREN EN TELEVISIE *Onderzoek van Himmelweit, Oppenheim en Vince: TV – programma’s  hebben een direct effect op het gedrag van kinderen (stimulus – respons – model) *Onderzoek van Brown: Televisie – effecten worden gemedieerd door het gezin  Televisie heeft geen direct positief of negatief effect op kinderen

G EZIN EN TELEVISIE : ONDERZOEK VAN 1980 Kwantitatief  kwalitatief onderzoek Elk gezinslid moet betrokken zijn bij het onderzoek Nadruk leggen op gezinscontext Lull: televisie kan op verschillende manieren gebruikt worden door de gezinnen Morley: het is moeilijk om een gezin als geheel te bestuderen

D E UITBREIDING : GEZINNEN EN DE VERANDERENDE MEDIA - OMGEVING Onderzoek naar gebruik en invloed van de ‘nieuwe ICT’ op het gezinsleven Bezorgdheid over internet door de ouders groeit

Tijd die meen besteedt aan het internet vervangt tijd die men aan sociale activiteiten besteedt  er is een terugtrekking uit het sociale leven MAAR internet wordt gebruikt voor interpersoonlijke communicatie PARADOX: Internet is een sociale technologie, maar is geassocieerd met een afname van communicatie tussen gezinsleden

O NDERZOEK NAAR IMPLICATIES VAN ICT VOOR HET GEZINSLEVEN Resultaten: *moeder hoger opgeleid  meer media – toestellen in de gezinswoning te vinden *kinderkamer  een ge – media – tiseerd eiland

*de invloed die ICT hebben op het gezinsleven: °Afhankelijke van de psychosociale structuur van het gezin (leden van een gezin delen onbewust een aantal normen en waarden) °ontwikkelingsfasen van de kinderen spelen een rol

Nieuwe media en communicatiemiddelen zijn niet meer weg te denken Nu nog maar het begin van technische evolutie

*Nieuwe media hebben diverse functies: Ontspanning, vorming en educatie, informatiekanaal en communicatiemiddel *media goed of slecht?  moeilijk te zeggen Dit zou te ongenuanceerd zijn *er moeten verder onderzoeken gevoerd worden naar de invloed van de nieuwe media op gezinnen