Het secundair onderwijs DEELTIJDS BEROEPS KUNST BuSO TECHNISCH ASO
Inhoud infosessie Bewust kiezen Structuur secundair onderwijs Onderwijsvormen Hoe verder informeren? Vragen
Bewust kiezen studie x studie y
Waar ligt mijn interesse? http://www.onderwijskiezer.be/v2/index.php
I-Like
I-Like-foto
I-Like: resultaat www.hotmail.com
Waar ben ik goed in? Verbanden leggen ? Handig ? Taal ? Sportief ? Creatief ? Wiskunde ? Sociaal ?
Hoe is mijn studiehouding? http://www.onderwijskiezer.be/v2/basis/index.php
I-Study Basic
Waar voel ik me goed bij?
Casus Felix ! ? ? ? ! ! ! ? ?
Leren kiezen
Op zoek naar een “goede” school Ik kies een school Op zoek naar een “goede” school
Een “goede” school Objectief Subjectief Studieaanbod Bereikbaarheid Grootte Kosten Infrastructuur Subjectief Cultuur Sfeer Vertrouwen Bekendheid Begeleiding
Hoe vind ik de juiste school? Informatie: Brochures Infoavonden/momenten Scholenbeurs Wuustwezel (11/03/2014) Opendeurdagen Mond aan mond CLB Websites
De structuur van het secundair onderwijs
Secundair onderwijs: 3 graden
De eerste graad http://www.onderwijskiezer.be/v2/secundair/index.php
1e leerjaar A Toelatingsvoorwaarden: Uitzondering: Wat na 1A? Getuigschrift basisonderwijs Uitzondering: Geen getuigschrift: raadpleeg school + CLB Wat na 1A? Geslaagd in 1A = doorstroom 2e leerjaar (later TSO – ASO – KSO)
1e leerjaar B Toelatingsvoorwaarden: Uitzondering: Wat na 1B http://www.onderwijskiezer.be/v2/secundair/sec_1graad_bvl.php Toelatingsvoorwaarden: Geen getuigschrift basisonderwijs 12 jaar op 31 december Uitzondering: Wel getuigschrift: raadpleeg uw CLB Wat na 1B Geslaagd in 1B = doorstroom BSO of 1A
In de praktijk 1ste leerjaar A 1ste leerjaar B Tempo hoger dan in lager Aangepast tempo Grotere zelfstandigheid in het aanleren van leerstof Aangepaste inhouden Verder bouwen op leerstof van de lagere school Hernemen basisleerstof voor taal en rekenen Studievaardigheden aanleren Via ervaring beroepen leren kennen Sterk aanbod van theorie Klemtoon op praktische toepassing
De tweede graad
Vier onderwijsvormen BSO TSO KSO ASO 2° leerjaar 1° leerjaar Beroeps Technisch KSO ASO Kunst Algemeen 2° leerjaar 1° leerjaar
De tweede en derde graad BSO Beperkt: Alg. vakken - AV Technische vakken - TV Praktijkvakken - PV Beperkt aanbod algemene vakken. Studiegebieden - studierichtingen Opleidingen worden lineair of modulair ingericht Zeer sterk op de praktijk gericht. Voorbereiding op het beroepsleven of op hoger beroepsonderwijs (= HBO5)
De tweede en derde graad TSO Algemene vakken - AV Technische vakken - TV Praktijkvakken - PV Combinatie theorie én praktijk Breed aanbod: van meer theoretisch naar meer praktisch Voorbereiding op hoger onderwijs en/of het beroepsleven
TSO: studiegebieden en -richtingen Algemeen Techniek Praktijk http://www.onderwijskiezer.be/v2/secundair/index.php
TSO: leerlingenprofiel Vlot verwerken van nieuwe leerstof Regelmatige tot dagelijkse inzet Theoretisch : ambitie tot hoger onderwijs (HO) Praktisch/technisch: HO geen ‘must’ Enige praktische interesse - handvaardigheid
KSO: leerlingenprofiel Uitgesproken artistieke aanleg en belangstelling Regelmatige inzet (praktijkopdrachten) THEORETISCH PRAKTISCH Ambitie tot Hoger Onderwijs Theoretische interesse Geen directe ambitie tot Hoger Onderwijs Praktische interesse http://www.onderwijskiezer.be/v2/secundair/index.php
De 2e en 3e graad ASO Brede theoretische vorming Voorbereidend op hoger onderwijs Enkel algemene vakken
ASO: leerlingenprofiel Studeren = interessant Nieuwe leerstof = uitdaging Dagelijkse inzet (+/- 2 u) Ambitie tot Hoger Onderwijs Creatief omgaan met kennis en informatie
A - attest B - attest C - attest Hoger leerjaar Ja, maar niet naar... Ja Neen A - attest B - attest C - attest Huidig leerjaar
INFORMATIE? Opendeurdagen en informatiemomenten secundaire scholen Scholenbeurs Wuustwezel (11/03/2014) CLB
BASO-FICHE