Kaibi app Arie den Boon Melanie van Hagen Jan den Boon
Social TV heeft een “Hot future” • Apple, Google, Intel, Yahoo, TV Media • Motorola Labs: – 40%-70% van TV kijkers spreekt over TV op sociale netwerken • David Rowan, the Editor of Wired magazine: – Social TV is number three of six in 2011 of tech trends • MIT Technology Review: – Social TV in top 10 most important emerging technologies • Ynon Kreiz, CEO of the Endemol group: – “Everyone says that social television will be big. I think it’s not going to be big — it’s going to be huge”
Wat is Social TV? TV = Story Telling + Engagement Social TV = Social + Story Telling + Engagement
TV is ons venster op de wereld Haalt de buitenwereld naar binnen Groot scherm, voor iedereen Geeft engagement, vooral samen Ongekend succes: groeit al 60 jaar
Probleem: Kanaalexplosie Wat moet ik zien? • Zoeken: – Huidige papieren TV Gids: 30 – Mobiele TV Gids: 100 – Web TV Gids: 1000 – Met offline video, films en shows: Channel Problem • Resultaat: – Steeds vaker alleen – Uitzending weer gemist – Sociale blunder: Je hebt nooit het goede programma gezien
Mobiel en Social TV Verlengstuk van zintuigen en hersenen: – Sociale oriëntatie – Tijdsoriëntatie – Geografische oriëntatie – Gedragsoriëntatie • Mobiel verbindt met anderen • Mobiel is tweede scherm om TV kijken sociaal te maken SXC: Asifthebes
Uses & Gratifications • Waarom kijken mensen TV (Katz Blumler, Gurevitch, 1974)? – Entertainment – Integration & social interaction – Information – Personal Identity • Drie dimensies – Content related – Social related – Engagement: Entertainment SXC: Asifthebes
Hoe komt keuze van TV kijken tot stand? • Drie dimensies: – Content: Wat is er – Sociale groep: met wie is het leuk (vrienden en mensen die je volgt) – De waardering op dit moment Wat Wie Waardering
Hoe ziet kaibi social tv er uit? • De app als Heat Map: – Waar is het leuk – Wie zijn er om bij aan te sluiten – Wat is een leuk programma • Kies je eigen vrienden en programma
Kaibi Op de ‘wall’ van het programma • Chatten met je vrienden • Emotie in de groep • Switchgedrag: waar gaan we heen? • Feedback: wat voor kijker ben ik? Kaibi is een product van April Analytics ism Share Force
Vragen?