NATUUR EN RECREATIE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Serious Request 2012 Enschede Sjors IJspelder & Florentijn Marinissen 3FM.
Advertisements

Aardrijkskunde Landschap en kaart.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
1 Landschap en foto 1.1 Aardrijkskunde 1.2 Het landschap
Transport en Infrastructuur
HET GEBED Jeugdweekend 2008.
Nieuwe Natuur Flevoland Durf groots te kiezen, kies voor grootse Natuur! Huib Hermus 20 februari 2014.
2 Het landelijk landschap
Rivieren en Dijken.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Stiltewandelingen en –ervaringen in het stil gebied Zwarteput in Zutendaal.
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Vrije tijd zonnen reizen sporten Zon, zee en strand avontuur gamen
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Hst 4: De wereld indelen.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Woensdag 17 nov HAVO.
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
Belevingswerelden dagrecreatie
Enquête.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Zorgdragen voor anderen: wat komt er in de praktijk van terecht? Femmianne Bredewold 3 oktober 2014.
Aardrijkskunde h6 Overal anders
Lof der Oppervlakkigheid
Waarde-volle (mantel)zorg
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Paasvakantie. Vrije tijd reizen Tijd voor familie en vrienden Hobby’s skiën zonnen sporten shoppen citytrip fietsen vakantie jeugdbeweging Surfen en zeilen.
P1.2 Cultuurlandschappen in Europa
2 vmbo-T/havo 2 landschap, §6 en 7
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
Tekst verwerken.
Interactive Experience model
Leerstijlen KOLB SJM.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De vrijwilliger-loze maatschappij Presentatie Vrijwilligersmarkt 10 oktober 2015 Karel Loohuis, Burgemeester gemeente Hoogeveen.
Communicatie & gastheerschap
Welkom bij de gastheren- terugkomdag 2015 Han Lindeboom, voorzitter bestuur.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Drugs.
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Buiten op Avontuur veldwerk & natuurbeleving Rob Vereijken & Wiet van Bragt NIBI-conferentie 27 mei 2016.
“ Denk er eens over...” Klik op je muis.... Vandaag hebben we hogere gebouwen en bredere sneflwegen, maar minder temperament en smallere denkbeelden.
Je moet het op haar tempo doen. Dus ik leef dan helemaal op haar ritme
Thema 1 Wie ben ik?.
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
3L week 16: ‘Wij kijken naar de natuur op tv’ © JL
Verbonden voelen met de natuur
Blok 1 Mijn eigen omgeving
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Blok 1 Landen rond de middellandse Zee
Onderzoek naar beweging PIZ deelnemers
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

NATUUR EN RECREATIE

Wat was de vraag van het Natuurplanbureau ? Wat weten we al over de relatie mens- natuur en wat niet? Het ging over recreatie, gezondheid, wonen en werken Welke typen (recreatie)onderzoek kan men onderscheiden?

Welke typen recreatie/natuur onderzoek zijn er? Onderzoek naar gedrag Onderzoek naar beleving Onderzoek naar natuur (kenmerken van de bezochte / geliefde natuur)

1. Onderzoek naar gedrag Hoeveel mensen gaan de natuur in? Hoeveel tijd besteden ze er? Wat doen ze er?

HOEVEEL MENSEN DOEN NOOIT IETS? Activiteit: Beschermde natuurgebieden zoals de Hoge Veluwe of de Kennemerduinen ……………... Stadspark of stadsbos ……………. Andere aangelegde recreatieterreinen …….………. Bos, heide, polderlandschap of meren …………..…………….. Bezoek dierentuin, amusementspark….…….…….. Bezoek bezienswaardige gebouwen, dorpen ……………. Percentage van de bevolking dat nooit gaat: 65 58 53 31 46 57

BEPERKTE VRIJE TIJD Activiteit: Uren per week, jaar 2000: TV kijken ………………….…….. Sociale contacten…………………. Hobby’s, liefhebberijen…………. Lezen ……………………………. Vrijetijdsmobiliteit………………. Uitgaan (horeca, musea)……….. Computer / internet………………. Sport, incl. fietsen /wandelen…….. Vrijwilligerswerk ……………….. Radio luisteren…………………… Kerkbezoek ……………………… Uren per week, jaar 2000: 12,4 10,1 6,8 3,9 3,0 2,5 1,8 1,5 0,7 0,3

Wat doen mensen die de natuur ingaan? Wandelen ……………………..11,3 % Fietsen…………………………..9,0 Natuur bekijken of beluisteren….6,6 Zitten/liggen of luieren………… 5,6 Struinen………………………… 5,1 Zwemmen……………………….3,8 Nadenken………………………..3,6 Sporten…………………………..3,0 Hond uitlaten…………………….2,9 Picknicken……………………….2,9 Varen…………………………… 2,7 Verzamelen…………………….. 2,5 Vissen……………………………1,9

Wat is natuurrecreatie?

Een ommetje maken

Een volkstuin hebben

Golfen

Zeilles nemem

De hond uitlaten

Wandelen en bijpraten

Fotos maken

DUS: Harde cijfers ontbreken

2. Onderzoek naar beleving Welke behoeftes/ motieven hebben mensen? Welke doelen / ervaringen hebben mensen? Welke grondhouding / attitude heeft men? Wat beleven ze in de natuur?

Behoeften / Motieven Motieven volgens Staats: * Fascinatie Top 5 behoeften volgens Luttik e.a.: * Fascinatie * Ontspanning * Schoonheid * Rust * Vrijheid Motieven volgens Staats: * Kijken naar het landschap * Van drukte stad naar rust natuur * Uitrusten van de bezigheden van het dagelijks leven * Ontspannen lichaamsbeweging * Bezoeken van onbekende plaatsen en gebieden * Iets heel anders doen dan gewoonlijk * Alleen of met bekenden gaan waar weinig of geen mensen zijn * Je niet druk hoeven te maken over wat anderen van je denken * Iets doen wat een beetje spanning met zich meebrengt * Het leveren van een sportieve prestatie

Doelen / Ervaringen Ervaringen volgens Intomart: * Ontspanning * Tot rust komen * Omgeven zijn door stilte en rust * Vrij voelen * Afleiding vinden van dagelijkse beslommeringen * Gezellig samen zijn met familie of vrienden * Spanning en avontuur ervaren * Actief voelen * Een vakantiegevoel hebben * Uitgedaagd worden * Etc; etc. Doelen, volgens Intomart: * Rust en stilte zoeken * Ontspanning * Frisse neus halen

Grondhouding / attitude / cultuur De natuur is heilig De mens is de baas Mens en natuur gaan samen De natuur is iets wilds De natuur is romantisch De natuur is productie- middel Ze kunnen samengaan

Gedrag, wensen en beleving zijn …………………….

cultureel bepaald….

en door de natuur die men heeft

en door wat men kent

DUS: Veel verschillende en deels overlappenden indelingen

3. Onderzoek naar natuur Van welke natuur houdt men? Welke natuur zoekt men op? Waar ligt die natuur?

Kenmerken van natuur die van invloed zijn voor gedrag en beleving van mensen Vorm van grondgebruik (agrarisch landschap, bos, heide, duin, etc.) Reliëf De aan- of afwezigheid van oevers (rivieren, meren, zee) Afwisseling Aanwezigheid van cultuurhistorische elementen

Nog meer omgevingsindicatoren volgens Van den Berg Geluidsbelasting Opgaande begroeiing Afwisseling in begroeiing Natuurlijkheid Horizonvervuiling Water Reliëf Identiteit

Meest gekozen natuur Recreatieve overnachtingen per km2 per dag: ……..58 ……..31 ……..22 ……..18 ……..15 ……..14 ……..12 ……..11 ………8 Landschapstype Heuvellandschap met beken.……... Zand en duinen …………………. Bosrand met reliëf zonder oevers… Boslandschap met reliëf …………. Heuvellandschap zonder beken ….. Cultuurland aan de kust ………….. Bosrand met weinig of geen reliëf . Cultuurland aan meer ……..…….. Vlak cultuurland aan grote rivieren Akkers met reliëf ………………… Welvend grasland zonder kust ….. ETC.

DUS: Vergt heel veel data over natuur

Conclusies Gedrag: we weten nog weinig Beleving: we weten veel verschillende dingen Natuur: heel veel data worden verzameld

VRAAG AAN U Welke nieuwe, aanvullende ideeën voor onderzoek willen wij financieren om inzicht te krijgen in hoe brede lagen van de bevolking recreëren in de natuur?

DANK U Helena Berends REGENBOOG ADVIES www.regenboogadvies.nl