Sensibilisatie en communicatie De geïntegreerde aanpak Pieter De Neve, Afdeling Communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rotterdamse aanpak alcohol & sport
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
2) Toelichting ABM Waarom gebruiken ? Wat is het ? Wanneer komt het ?
verenigings- communicatie
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Provinciale startdag Provincie Antwerpen. PROGRAMMA Kennismaking VFG … wie zijn we? Onze visie op gemeentelijk beleid: - Adviesraden - Agenda 22 Thema:
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
1 Case 6: Merchandisinginkomsten in het professionele voetbal: van Manchester United tot KRC Genk Merchandising in de sport: de verkoop van producten/diensten.
Loe Hameleers Twan Saleming Twan Elfers (Graydon)
Een communicatiecampagne over dakisolatie. Hoe pak je dat aan?
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Divera TWISK SWOV - Nederland
Bijeenkomst Veiligheid Winkelgebied Oud -West 12 april 2011.
Preventie voor jonge fietsers Politiezone Gent Fluo en fietsverlichtingscampagne ontstaan Stad Gent en Politiezone Gent doelgroep studenten (hogescholen.
VRIJWILLIGERSWERK IN HET BUITENLAND Mogelijkheden voor individuele jongeren en het Europees vrijwilligerswerk.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom.
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie.
Presentatie VSC,De toekomst van de technische arbeidsmarkt IV, Dossier Duyvis, 19 maart 2013 p. 01/12 Dossier Duyvis Best practice.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
6 maart 2012 Promotiecampagne Technopreventief adviseur.
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen DIS - PCE OVL Actie Geraardsbergen mei 2009.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
B C A E Carrousel De draaischijf. Bij E en B beginnen grote volte, openen en doorlaten. Na deze volte schuin naar de middenlijn en met drieën.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Studiedag Verkeershandhaving, 19 februari 2009, Brussel
Datagestuurde handhaving :
GO FOR ZERO Lanceringsconcept. Gedeelde visie Rode draad doorheen alle thema’s Jong en oud (same same but different) Informeert Participatief Sociaal.
Herbalife Outer Nutrition
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Open Vld afdeling Ronse Congres 18/11/07 1 Resultaten enquête Middenstand Ronse”
ontdek wat jij kunt bereiken
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’. Inhoud Inleiding - Parantee vzw - Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’ Doelstellingen van Parantee vzw.
Presentatie projectplan werkgroepen
« Communicatie » Netwerk verkeer Myriam Adriaensen, Afdeling Gedrag en Beleid.
Voorstelling actieweek ‘Gezond Binnen’
Districtsvergadering Réunion district.
BIVV-campagnes 2011 Floris Merckx - Campagnemedewerker BIVV 15/03/2011.
« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid.
Presentatie Dorpsraad 01 SFEER VAN HET DORP. 02 OMGEVIING presentatie Dorpsraad.
Derde jaarvergadering BIN LIEZEBOS maart 2015 Jaarvergadering 2015 van het B.I.N. LIEZEBOS.
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
Afdeling Studietoelagen. Structuur uiteenzetting → Informatie afdeling Studietoelagen → Aanzet tot verandering → Initiatieven ٧ informatieverstrekking.
13 oktober 2010 LiveDijk Eemshaven Geotechnische beschouwing metingen.
Presentatie “OnS”. “OnS” staat voor “Ontmoet in Slochteren”
Evaluatie campagne “Twaalfde Man” Agenda Twaalfde man in vorm –Media (Mindshare) –Concept en plan –Budget –Timing –Partners Campagne 2015.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
(MINDER) HINDER BIJ OPENBARE WERKEN Malle, 6 mei 2009.
Transcript van de presentatie:

Sensibilisatie en communicatie De geïntegreerde aanpak Pieter De Neve, Afdeling Communicatie

Communicatie + handhaving  Verkeersveiligheid verhogen = werken aan mentaliteits- en gedragswijziging bij weggebruikers  Gedragswijziging door:  Handhaving (repressie)  Politiediensten  Sensibilisatie en communicatie (preventie)  BIVV

Communicatie + handhaving  Ideaal: combinatie van beide = geïntegreerde aanpak  versterkend effect!  Tot voor kort:  “Meer controles = meer veiligheid”  “Sensibilisatie werkt niet”  Nu: inzicht groeit dat combinatie noodzakelijk is

“Meer controles = meer veiligheid” Maar… •Indien geen communicatie, slechts tijdelijk effect (gebrek aan draagvlak  “zakkenvullers”) •Meer effect indien handhavingscommunicatie aanwezig (bv. bordje “Uw snelheid wordt gecontroleerd.”) •Echte gedragswijziging slechts door juist kader  kader creëren door communicatie

“Sensibilisatie werkt niet” Maar…  Communicatie beïnvloedt kennis en houding… maar weinig of niet gedrag!  Cfr. reclame: creëert aankoopvoorkeur, geen aankopen zelf  Sensibilisatie werkt wél, maar voor gedragswijziging is meer nodig, nl. positieve en negatieve gedragsstimuli = handhaving!

Best practice geïntegreerde aanpak:  Start in 1995  snel groot succes door:  (a) geslaagde sensibilisatie: •Medewerking van de brouwersindustrie (Arnoldus Groep) •Sympathieke, niet-paternalistische toon •Bruikbare oplossing (beurtrol) •Herhaling en continuïteit •…  en (b) medewerking politiediensten (handhaving) sinds het begin

Best practice geïntegreerde aanpak:  Succes inspiratie voor andere Europese landen •2001: Nederland, Frankrijk, Griekenland •2004: 13 landen! •Geïntegreerde aanpak voor EC ondertussen vanzelfsprekende voorwaarde, ook voor andere domeinen (snelheid, gordel, …)

De wortel en de stok  Handhaving  alleen straffen!  Straf = verkeersboete  Beloning = geschenkje  Bv. Bob-campagne: combinatie controles (boetes) en Bob-sleutelhanger (geschenk) Positieve + negatieve stimuli = gedragsbeïnvloeding

Gadgets  Geschenkjes BIVV-campagnes: gadgets •Bob-sleutelhanger •Gordeldier •….  Formulier  uw voorkeur  BIVV-aanbod voor acties met geld uit boetefonds  Folders en brochures

Folders en brochures - praktisch  Slechts beperkte hoeveelheid gratis exemplaren per politiezone  Tijdig bestellen  Betalende herdruk met logo van de zone indien voldoende oplage tijdig aanvragen

BIVV  politiediensten  Begin van het jaar: campagnekalender  Voor elke campagne: brief met aankonding + vraag voor ondersteunende acties  Nieuwsbrieven ( )

Kalender 2006  13/02 – 12/03: nieuwe wetgeving (boete-indeling)  10/04 – 07/05: motorrijders  05/06 – 02/07: snelheid  01/08 – 27/08: snelheid (weekendongevallen)  25/09 – 22/10: gordel  01/12 – 15/01/07: Bob + AANDACHTSPUNTEN bovenop campagnes (geen affichage, maar aandacht in TV- uitzendingen, op de website …)

Nieuwe wetgeving (boete-indeling) •Treedt in werking op 31 maart 2006 •Logischere indeling •4 categorieën •Snelheid: ‘’progressieve’’ boetes •Communicatie via gadget (‘’boetekaart’’) eerst gratis, dan betalend

Meldpunt eenvoudiger verkeersreglement op ikbenvoor.be •Commissie belast met vereenvouding van de verkeersregels (S.G.) •Suggesties, opmerkingen, problemen •Thema’s: infrastructuur, snelheid, alcohol/drugs, verkeersregels, vervoersmiddelen

Bent u reeds voor ?

Wat is ikbenvoor ? Groepering van duizenden positief ingestelde burgers en organisaties die zich engageren om de verkeersveiligheid te bevorderen. Waarom ikbenvoor ? • Er is nood aan een grote nationale dynamiek die individuele burgers en organisaties aanzet om zélf actie te ondernemen. • Dit zal de efficiëntie van de maatregelen van de overheid bevorderen. • De ultieme doelstelling is om het aantal verkeersdoden met 50% te verminderen tegen 2010.

Concept Communicatie naar, participatie en engagement van elke doelgroep staan centraal Burgers Bewe- gingen Overheid Bedrijven HandhavingSensibilisatie

Communicatie • Website = centrale element • Actie- / infofolder • Promotie-materiaal Ikbenvoor materiaal  voor aangesloten leden • Gerichte communicatie Nieuwsbrief Engagement & Participatie • Indivuele burgers, verenigingen en organisaties, bedrijven, …

Vragen en discussie Dank u.