Autisme Spectrum Stoornis en verstandelijke handicap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Advertisements

Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Keynote ter gelegenheid van 6 jaar Partnership Depressiepreventie.
Begeleiders in Beeld.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Gedragsproblemen
Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen.
Welkom bij Leefstijl.
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Pelsser-Voeding en Gedrag-dieet als behandeling van ADHD
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Posttraumatische Stress-stoornis
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Plasklas.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Workshop Relationele en seksuele vorming
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Autismespectrumstoornissen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Drugs- en alcoholverslaving
ASS: wanneer zichtbaar?
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Poepklas Ontstaan van de poepklas Voortraject poepklas
Het Aspergersyndroom.
“Comorbiditeit tussen autisme en depressie nader bekeken”
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Autisme Spectrum Stoornissen
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Autismespectrumstoornis
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Depressie bij ouderen.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Voortijdig schoolverlaten
Autisme en Verstandelijke beperkingen
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Maatschappelijke zorg 2
Eric Blaauw Hendrik Roozen
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

Autisme Spectrum Stoornis en verstandelijke handicap PIPO+: incontinentie bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen Anka Wagenaar, orthopedagoog/gezondheidszorgpsycholoog in opleiding tot specialist Cursus Opmaat 2007 Wij kijken bij de de diagnostiek naar het eerste niveau, het waarneembaar gedrag Autismeteam Noord-Nederland, A.K. Wagenaar en A.M. Landlust

Opbouw Waarom PIPO+: Normale en afwijkende ontwikkeling PIPO+ begrijpen: Geen aandrang voelen Niet genoeg motivatie Moeilijke ouders Effectiviteit PIPO+ Conclusie

Normale ontwikkeling PIPO+ doelgroep, M= 8.7 jaar 1-2 jaar: Kind wordt zich bewust van sensaties van de blaas “Kind voelt aandrang niet” Loopt door met vieze broeken Gaat mis tijdens spel/PC/TV Gaat goed tijdens training, met extra aandacht 2-3 jaar: Kind wordt zich bewust van sociale normen “Kind is niet gemotiveerd voor training” Wisselend functioneren Het kan hem/haar niets schelen Kortdurend effect beloning Wil er niet over praten Gedragsproblemen en/of agressie Ouders spelen actieve rol in zindelijkheidstraining “ Moeilijke ouders” Vragenlijsten/ dagboeken niet ingevuld Afspraken worden niet nagekomen Ouder heeft ander idee over behandeling Inadequaat pedagogisch affectief handelen

Ontwikkeling van gedrag gebaseerd op transactioneel ontwikkelingsmodel, Sameroff & Chandler, 1975 en bidirectioneel causaal model, Pennington, 2002 Genen Hersenen Gedrag Omge-ving A.K. Wagenaar, ABC op de SEH, Attachment, Brain & Behaviour, Child Abuse, mei 2012, Diaconessenhuis Meppel

Typ tekst hier Afbeelding overgenomen uit the Brain Book, Rita Carter A.K. Wagenaar, ABC op de SEH, Attachment, Brain & Behaviour, Child Abuse, mei 2012, Diaconessenhuis Meppel

Betrokkenheid Centraal Zenuwstelsel ICCS PGC - ROME 6/13/08 4/2/2017 ICCS slide library v1 2011 6

Biopsychosociaal perspectief Biologisch/ physiologisch Psychologisch Sociaal/Omgeving Geslacht Leeftijd Lichamelijke ontwikkeling: urogenitale afwijkingen infecties obstipatie Geestelijke ontwikkeling: Ontwikkelingsstoornis Medicatie Intelligentie (Neuro) psychologische factoren: - aandacht executief functioneren Eerdere hulpverlening Ouder-kind relatie Gezinsfactoren Trauma Sociale problemen Schoolproblemen

Prevalentie van zindelijkheidsproblemen en incontinentie bij autisme Author(s) N= Age or M.A. Enuresis % Encopresis Tsai, et al. (1981) 102 ≥ 3.5 59-86 66-86 Dalrymple & Ruble (1982) 100 19,5 (9,1-38,9) 8-22 12 Horvath & Perman (2002) 412 ≥ 4 57.2 Simonoff et al. (2008) 112 11.5 10-13.9 11 6.6 Chandler et al. (2013) 132 11.6 10-13.8 18.7

Doelgroep PIPO+ (Wagenaar et al., in press) daytime urinary incontinence N=25 enuresis N=22 6 2 15 2 1 7 Fecale incontinentie N=25 Figure 1: Overlap van symptomen, gegeven aantal is de gewogen populatie

Doelgroep PIPO+ (Wagenaar et al, in press) Psychische problemen, DSM IV TR N=33 % Geen stoornis Pervasieve ontwikkelingsstoornis Aandachtstekort- en gedragsstoornis Angststoornis Relationele stoornis, i.c. ouder-kind relatieprobleem Leerstoornis Overige stoornissen 3 48 67 18 39 6 9

Doelgroep PIPO+ (Wagenaar et al., in press) 1 1 8 11 12 Psychosociale comorbiditeit, gegeven aantal is gewogen populatie

Feit of fabel: geen aandrang voelen?

Gedrag begrijpen vanuit ontwikkeling en neuropsychologisch functioneren Waarnemingsproblemen bij autisme: Hyper- en hyposensitiviteit OFAD: over focus/’sticky attention’ Ontwikkeling ‘saillantie hierarchie’ voor aandacht

Feit of fabel: niet gemotiveerd? Afbeelding overgenomen uit blocnootje, Autisme Centraal

Gedrag begrijpen vanuit ontwikkeling en neuropsychologisch functioneren Executief functioneren = plannen, organiseren, initieren en evalueren van handelingen Structuur in dag, handelingen Sociale motivatie

Feit of fabel: moeilijke ouders?

Gedrag begrijpen vanuit ontwikkeling en neuropsychologisch functioneren Houd rekening met de volgende factoren: Eerdere ervaringen met hulpverlening Ouders kennen hun kind en passen zich aan Problemen in de hechtingsrelatie Pedagogische vaardigheden (Psychiatrische) problematiek ouders/genetische factoren

Effectiviteit PIPO+ na 12 maanden

Conclusie Therapie resistentie incontinentie begrijpen als ontwikkelingsprobleem (Uro)therapie conform richtlijnen is effectief, mits multidisciplinair Training is lang(er) durend Bij aanwijzingen voor ontwikkelingsproblematiek: stepped care met care! >> D.D. ontwikkelingsstoornissen >> - andere informatieverwerking en leergedrag - biopsychosociaal verklaringsmodel - ontwikkelingstheoretisch perspectief Werken volgens richtlijnen Richtlijnen aanpassen aan individu Multifactorieel >> Multidisciplinair Ouders actief betrekken in de behandeling

Dank voor het kijken door een ‘autistische bril’ Contact: wagenaara@diacmeppel.nl