Markets, Hierarchies and Hegemony

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Wideband Delphi methode
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
De economische positie van EU-landen Crisis in de EU.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Het zoeken en vinden van trends
E-procurement. 1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie.
De economie van het doen Frank Kalshoven
Een onderzoek naar de positie van vrouwelijke waterschapsbestuurders, naar aanleiding van de campagne ‘Water zoekt Vrouw’ Door Karin Nobel.
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
Economische organisatiecultuur
The managment of innovation
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
1 BEDRIJFSINTERNE PRIJSVERREKENING CENTRALISATIE OF DECENTRALISATIE?
Intranet Lieven Gils. Inhoud Wat is intranet? Voor wie is intranet? Het invoeren van intranet. Wat zijn de systeemvereisten? Wat is de kostprijs? Voordelen?Nadelen?
Docentendag 2012 Economie en Bedrijfseconomie Samenwerking: Vertrouwen of controle? Reinald Minnaar 25 oktober 2012.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
Hoofdstuk 4 Sociaal bewustzijn.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Domeinen van de samenleving
Nike Supply Chain Management
Bijlage: Resultaten cultuurmeting i. f. v
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
De ICT-wereld als inspiratie voor innovatie in het onderwijs Eelco Dijkstra Betapartners Amsterdam 12 maart 2015.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Groen links.  Onderwijs  Integratie  Europa  Duurzaamheid  Economie Punten die we gaan behandelen.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Duurzame ontwikkeling
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Marketingstrategie.
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
12.2 Totstandkoming van een wet
Human Resource Management: van control naar vertrouwen?
De Betekeniseconomie in de klas
Ondernemende Netwerken
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Indeling van hoofdstuk 2
WELKOM.
Welkom VWO 5..
Het 24 spel.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Markets, Hierarchies and Hegemony -Charles Perrow- Aline De Vleminck 2e bachelor Sociologie 2005-2006

Theorie van Williamson Williamson : Markten Hiërarchische structuren Hiërarchie= economie met enkele producenten = efficiënter = transactiekosten zijn het laagst

Stelling van Perrow Perrow: Beperken van transactiekosten=minder belang Efficiëntie komt voort uit hegemonie controle over arbeid kosten externaliseren

Kritiek Aantal contradicties in werk Williamson Williamson herroept voordelen van hiërarchie spreekt zichzelf tegen Perrow: nadelen zijn belangrijk ! Williamson ondergraaft eigen werk

Voorbeeld externe kapitaalmarkt Williamson: management kan kapitaalbehoeften vd divisies beter inschatten dan de kapitaalverschaffers Perrow: valse vergelijking Externe kapitaalmarkt (investeerders) management D1 D2 D3 D4 O1 O2 O3 O4

Besluit Perrow: kapitaalverschaffers kunnen behoeften van individuele ondernemingen beter inschatten dan de behoeften van multi-divisionele onderneming. Williamson Ander probleem: ontbreken definitie transactiekosten

Voorbeeld muziekindustrie Tot jaren ’50: muziekindustrie gedomineerd door 4 ondernemingen Maar vraag naar nieuwe muziekvormen Technologische veranderingen: - TV - Fm - goedkope radio’s - LP’s

4 grote ondernemingen spelen niet in op de wijzigingen toetredingskost markt daalt nieuwe ondernemingen Transactiekosten minimaal voor nieuwe ondernemingen gevolg: dominantie grote 4 verdwijnt Grote 4 kopiëren nieuwe ondernemingen

Grote ondernemingen ontevreden met nieuwe situatie willen dominantie terug Hiervoor tussenkomen in de markt Krijgen hierdoor dominante positie terug Perrow: nastreven van hegemonie over de markt bepaalde evolutie in economie en NIET het beperken van transactiekosten

Conclusie Technologische verandering Op zoek naar marktcontrole (hegemonie) Voor 1950: 4 grote markt- leiders OLIGOPOLIE Toetreding kleine ondernemingen AFZWAKKING OLIGOPOLIE Integratie HERSTEL OLIGOPOLIE vd 4 grote ondernemingen

Conclusie Evolutie economische structuren in de muziekindustrie: = gedreven door zoek naar hegemonie (Perrow) = gedreven door nastreven van beheersing transactiekosten (Williamson)