Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Business mapping Business model canvas.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Wat is interactieve marketing?
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Presentatie nieuwe media
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H8: Distributie.
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Een dialoog met klanten opbouwen
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
GiffGaff.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Hoofdstuk 2 Strategy and Models for the Virtual World Jelmer Lavèn
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
[Productnaam] Marketingplan
Ondernemerschap & Marketing keuzemodule 4 havo en 5 atheneum periode 3 en 4.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Social media presentatie
Projectwijzer 8/9 H4 Promotieactiviteiten Middenkader Engineering.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Opzet presentatie nieuwe communicatiemiddelen.
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Hoofdstuk 13 Internetmarketing. Leerdoelen Begrijpen op welke manier het internet kan worden gebruikt. Aanpassen van alle marketingcommunicatiefuncties.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Een goed product maken is niet genoeg …
Stap 1: stel een doel Welke doel wil je Ga verder met je doel.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
[Productnaam] Marketingplan
Internetmarketing en oefentoets
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen

Principes van marketing - Hoofdstuk 18 Leerdoelen Een definitie geven van direct marketing en de benefits voor klanten en bedrijven bespreken. De belangrijkste vormen van direct marketing noemen en bespreken. Uitleggen hoe bedrijven hebben gereageerd op internet en andere krachtige nieuwe technologieën. Bespreken hoe marketeers zo marketing kunnen toepassen op elektronische marktplaatsen dat ze op een rendabele manier waarde leveren aan de klant. Een overzicht geven van de regelgevingsaspecten en ethische thema’s met betrekking tot direct marketing. Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Deel 5 Deel 6 Promotie Deel 7 Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Principes van marketing - Hoofdstuk 18 Direct marketing Direct marketing is de rechtstreekse communicatie met een zorgvuldig uitgekozen doelgroep van individuele klanten, die dient om een directe respons te krijgen en een blijvende relatie met de klant op te bouwen. Het nieuwe marketingmodel of alleen + Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Voordelen en groei van direct marketing Voordelen voor afnemers: handig, makkelijk en privé toegang tot meer producten vergroten van de keuze Bij internet bovendien: mogelijkheid tot vergelijken interactief en real-time Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Voordelen en groei van direct marketing Voordelen voor verkopers: relaties met klanten op te bouwen goedkoop, snel en efficiënt flexibel toegang tot afnemers die niet via andere kanalen worden bereikt Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Klantenbestanden en direct marketing Klantendatabase Een georganiseerde verzameling gedetailleerde gegevens over individuele (potentiële) klanten, vooral geografische, demografische, psychografische gegevens en gegevens over het koopgedrag. Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Vormen van direct marketing Directmailmarketing: Catalogusmarketing Telemarketing Direct-response tv-marketing (DRTV) Kioskmarketing Nieuwe digitale directmarketingtechnologieën: Mobiele marketing Podcasts en vodcasts Interactieve televisie (iTV) Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Online marketing

Online marketing Terreinen van elektronische handel B2C (business to consumer) B2B (business to business) C2C (consumer to consumer) C2B (consumer to business)

Principes van marketing - Hoofdstuk 18 Online marketing Typen online marketeers Zuiver virtuele tegenover gecombineerd fysiek / virtuele spelers Zuiver virtuele spelers Gecombineerd fysiek / virtuele spelers (click-and-mortar) Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Principes van marketing - Hoofdstuk 18 Online marketing Een e-marketingaanwezigheid opzetten Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Principes van marketing - Hoofdstuk 18 Online marketing Een e-marketingaanwezigheid opzetten Een website creëren Een effectieve website ontwerpen (7 c’s) Context Inhoudelijk materiaal (Content) Gemeenschap (Community) Maatwerk (Customisation) Communicatie Verbinding (Connection) Handel (Commerce) Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Principes van marketing - Hoofdstuk 18 Online marketing Een e-marketingaanwezigheid opzetten (vervolg) Advertenties en promotie online plaatsen Andere vormen van online promotie Webcommunity’s creëren of eraan deelnemen Werken met e-mail Principes van marketing - Hoofdstuk 18

De belofte en uitdagingen van online marketing Internet is een krachtig stel tools dat – al dan niet kundig – kan worden gebruikt in bijna elke sector en als onderdeel van bijna elke strategie (Porter). Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Geïntegreerde direct marketing Gefaseerde direct-marketingcampagne in meerdere media om de respons en de winst te verhogen Overheidsbeleid en ethische kwesties in direct marketing Irritatie, oneerlijkheid, bedrog en fraude Inbreuk op de privacy Milieubezwaren Er moet iets gebeuren Principes van marketing - Hoofdstuk 18

Vragen n.a.v. de leerdoelen a. Geef een definitie van direct marketing. b. Bespreek de voordelen (benefits) voor klanten en bedrijven. Wat zijn de belangrijkste vormen van direct marketing? Bespreek ze. Leg uit hoe bedrijven hebben gereageerd op internet en andere krachtige nieuwe technologieën. Hoe kunnen marketeers marketing zo toepassen op elektronische marktplaatsen dat ze op een rendabele manier waarde leveren aan de klant? Geef een overzicht van de regelgevingsaspecten en ethische thema’s met betrekking tot direct marketing. Principes van marketing - Hoofdstuk 18