Internetgebruik in Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Business mapping Business model canvas.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
TiteldiaVoorbeeld lay-out Ontdek Rotterdam. Met je telefoon! Presentatie & demonstratie Apptown Stefan Verhoeve, 18 april 2013.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Omzet genereren via Internet
Businesstoepassingen
Wat is interactieve marketing?
Branche-analyse Boekenbranche
Soorten bedrijven & hoofdzuilen internetmarketing
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
4 P´s en 3 R-en MK01.
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
E-touroperating E-business & branding
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Hans-Peter Hioolen.
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Een dialoog met klanten opbouwen
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
ICT & Organisatie 3: Business Applications
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Branche analyse Boekhandels 2014
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Duurzaam besparen Voor het MKB bedrijf. Verbeter de dienstverlening, verlaag de kosten Verlichtingskosten – 58% Laagste prijs garantie op gas & elektra.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
4. Online strategie Internet scorecard
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Marketingcommunicatie
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Training voorbeeld voor
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Robin Uters Digitale trends & Social Media. Muziek Robin Uters.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Printshop Services Online Copyshop, Printshop, Printen.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Een goed product maken is niet genoeg …
Internetmarketing en oefentoets
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Online Marketing voor het MBO
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Het internet als reclamemedium
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Internetgebruik in Nederland (Visser & Sikkenga, 2012)

Internettoegang op mobiele telefoon (Visser & Sikkenga, 2012)

Belangrijkste internetactiviteiten van Nederlanders E-mail Informatie zoeken over producten en diensten Online bankieren Actualiteiten en nieuws

Ontwikkeling kopen via internet in Nederland (Visser & Sikkenga, 2012)

Redenen om NIET te kopen via internet (Visser & Sikkenga, 2012)

Opvallend 65+-ers blijven achter bij het online kopen Hogere opleiding & Inkomen -> frequentere online aankopen Reden om online te kopen Gemak Toegang Grotere keuze Lagere prijs Meest verkochte producten Tickets, reizen, muziek, verzekeringen, software, elektronica en erotiek.

Informatie zoeken & kopen -> online / offline Redenen om online te oriënteren en in een offline te kopen Het product in online niet te zien, voelen of te passen Winkel heeft een aantrekkelijke prijs / aanbieding Je kun het product direct mee naar huis nemen Er is persoonlijk contact Er zijn geen verzendkosten Redenen om offline te oriënteren en online te kopen De prijs is online lager De koop gaat gemakkelijker vanuit huis Product is in de winkel niet verkrijgbaar Minder keuze in het assortiment Direct duidelijk of het product op voorraad is Openingstijden zijn beperkt Kopen in de winkel kost meer tijd (online marketing.noordhoff.nl, 2012)

Model consumentengedrag

(Verhagen, 2013)

Trends in online marketing Toename belang van internet Steeds meer innovaties Opkomst social media en sociale netwerken Toenemend mobiel internetgebruik Toenemende rol van apps Mondialisering Locatiegebasserde informatie (online marketing.noordhoff.nl, 2012)

Ontwikkeling van marketing Marketing 1.0: Massamediafase Bought media: Mediumtypes die zenders kopen om boodschappen te zenden Marketing 2.0: Internetfase Bought media Owned media: mediumtypes die zenders zelf tot hun beschikking hebben. Marketing 3.0: Social-Media fase Owned media Earned media: mediumtype die het merk verdient, ongevraagd op terugkomen

Ontwikkeling van marketing, merken en media (Visser & Sikkenga, 2012)

Internetmarketing Realiseren van marketingdoelstellingen door gebruik te maken van internet / digitale technologieën. Het gebruik maken van internet bij de inzet van marketingmiddelen, marketing- en communicatieinstrumenten, marketingtechnieken of een combinatie daarvan Het management en uitvoering van marketing met behulp van digitale technologieën zoals het web, e-mail, interactieve tv en draadloze media i.c.m. online gedrag van klanten Niet zozeer het adopteren (gebruiken) van digitale technologieen, maar de resultaten zijn van belang.

Perspectieven van internet voor marketing Communicatiemedium Banners e.d. Platform voor verkooptransacties Verkopen van tickets en toegangsbewijzen Distributiekanaal Distribueren van tickets en toegangsbewijzen Klantenservice Chat, FAQ, servicepagina’s Klantenbindend medium Onderhouden van contacten en beter begrijpen van wensen en behoefte Business platform Zonder internet hadden sommige bedrijven niet bestaan (zoover, google)

Internetmarketing & doelstellingen Strategiebepalend Nieuwe mogelijkheden tot waarde ruil Vaststellend Marketingonderzoek naar behoefte en wensen Anticiperend Een kanaal die klanten toegang geeft tot informatie en aankopen Behoefte bevredigend Mogelijkheid tot dialoog -> klanttevredenheid verhogen

Ontwikkelproces voor internetmarketingstrategie De online mogelijkheid definieren Opstellen van internemarketingdoelstellingen Evalueren van internemarketingprestatie Vaststellen van de online marktontwikkelingen De strategische aanpak selecteren Een internetmarketingstrategie definiëren Klankwaarde propositie definiëren Interne communicatiemix vormgeven Online resultaten leveren Internetmarketingplan implementeren Klantervaring ontwikkelen Internetmarketing communicatie uitvoeren Meten en verbeteren

(Chaffey, Ellis-Chadwick, & Bovenhoff, 2012) Marktafbakening (Chaffey, Ellis-Chadwick, & Bovenhoff, 2012)

Inleiding tot digitale marketingcommunicatie

Online marketingcommunicatieinstrumenten Zoekmachinemarketing Het plaatsen van advertenties via een zoekmachine om het doorklikken naar de website te bewerkstelligen (SEO en SEA) Online PR Het maximaliseren van gunstige publiciteit voor het bedrijf, merken, producten of website. Dit op websites van ANDEREN, die vermoedelijk ook bezocht worden door de doelgroep van het bedrijf Online partnership Creëren en beheren van overeenkomsten voor het promoten van je online diensten op websites van derden Interactive reclame Gebruikmaken van online advertenties, zoals banners behavioural targeting E-mail marketing Gebruik van van e-mail of plaatsen van advertenties in nieuwsbrieven Virale Marketing

Type websites Transactionale websites – webshops Mediamarkt.nl Websites voor servicegerichte klantenbinding PWC.nl Merkopbouwendesites Heineken.nl Portal (poort to information) of mediasites Startpagina.nl of nu.nl Socialenetwerksite of community site Facebook.nl

Voordelen internet voor de marketeer Interactiviteit van de afnemer Klant Initieert het contact Klant zoekt informatie of ervaring (pull strategie) Hogere intensiteit Makkelijker respons opslaan Inspelen op individuele behoefte Informatievergaring Individualisatie en personalisatie Plaatsonafhankelijkheid

Geciteerde werken Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2012). Digital Marketing. Amsterdam: Prentice Hall Benelux. Chaffey, D., Ellis-Chadwick, F., & Bovenhoff, M. (2012). Princiepes van itnernetmarketing. Utrecht: Pearson Benelux. online marketing.noordhoff.nl. (2012, maart 01). Opgeroepen op maart 20, 2014, van noordhoff.nl: http://onlinemarketing.noordhoff.nl/sites/7584/index.htm Verhagen, B. (2013). Grondslagen van de marketing. Groningen - Houten: Noordhoff Uitgevers. Visser, M. (2012, maart 13). basisboek online marketing. Opgeroepen op maart 20, 2014, van facebook: https://www.facebook.com/BasisboekOnlineMarketing Visser, M., & Sikkenga, B. (2012). Online Marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers.