Van “Mechanische Televisie” naar het “HDTV tijdperk”
Zwart/wit televisie hoe werkt dat ?
Wat willen we overbrengen met televisie. De positie van de informatie Wat willen we overbrengen met televisie ? * De positie van de informatie (horizontale en verticale positie) * De helderheid (de hoeveelheid licht)) * Het contrast (de verhouding tussen de lichtste en donkerste partijen) * De kleur (de tint) * De verzadiging (meer of minder “kleur’)
Het principe van de schijf van Paul Nipkov
Het “schakelschema” behorende bij de “Nipkov” overdracht
John Logie Baird de “uitvinder” van het mechanische televisiesysteem
John Logie Baird in zijn laboratorium
John Logie Baird bij zijn mechanische “Televisor”
Televisie met 30 lijnen
Freek Kerkhof met Nipkov toestel
De TV experimenten van Freek Kerkhof
Nipkov schijfoverdracht; deze beelden uit Londen werden opgevangen in Almelo, 30 lijnen (1937)
De eerste bewaarde TV uitzending bij de BBC
Fragment eerste TV uitzending (gerestaureerd in 1967, lengte 49’’)
“The man with the Flower in his Mouth”
Met televisie te scannen object
Het ontstaan van het videosignaal
Als gevolg van de zwart-wit overgangen ontstaat een blokgolf
Aftasten van een schaakbordpatroon (hierbij ontstaan de “videofrequenties”)
De lijnenstructuur bij televisie overdracht
Scan met 30 lijnen
Scan met 60 lijnen
Scan met 180 lijnen
Scan met 600 lijnen
De werking van de Iconoscoop van Zworykin
Progressief en geïnterlinieerd
Interlaced versus Progressive Left is 50i Right is 25p
Een geïnterlinieerde scan
Een progressieve scan
Bond-me-wheelies
Televisie Aspect Ratio 4:3
Televisie Aspect Ratio 16:9
Voorbeelden onjuiste weergave TV beelden
Televisie experimenten in Nederland: Van maart 1948 af tot april 1951 werden er krachtens een bijzondere machtiging als 'Philips Experimentele Televisie‘ drie avonden per week proefprogramma's voor een kleine kring van geïnteresseerden te vertoond”.
Start van (zwart/wit) TV in Nederland: 2 oktober 1951 Uitzendingen op de dinsdagen en vrijdagen
Antennes van de Het “testbeeld” zendmast Lopik
Op woensdag 4 maart 1964 begonnen de proefnemingen van het 2e televisienet. De omroepen zonden diverse afleveringen van TV-series, meestal herhalingen, via het nieuwe net uit. De officiële ingebruikname was op 1 oktober 1964, kanaal 27, Lopik
Kleurentelevisie is een uitvinding die in Nederland in december 1967 werd geïntroduceerd. De definitieve invoering geschiedde op 1 januari 1968. In de jaren 70 van de 20e eeuw werd kleurentelevisie voor een groot publiek betaalbaar en verdrong de kleurentelevisie gaandeweg het zwart-wit-televisietoestel. De invoering van High Definition televisie zou nu wel spoedig moeten volgen…..
Kleurentelevisie hoe werkt dat ?
Reciproke comptabiliteit
“Color TV” voorlichtingsfilm van de FCC (lengte 1’10”)
RCA COLOR TV commercial which was first broadcast in the 1961 on "Walt Disney's Wonderful World of Color" according to Larry Melton. Fair warning: this silly jingle has a hook you won't forget
Analoge televisie heeft een aantal nadelen. Instellingen zijn niet stabiel en slecht reproduceerbaar. Er treedt snel vervorming op. Bij het uitzendproces ontstaat ruis. Er treden belangrijke verliezen op bij het maken van kopieën van opgenomen beeldmateriaal. Digitale transmissie lost een groot aantal problemen op.
Het principe van de “Flash” Convertor
De “Flash”Convertor, analoge spanningswaarden worden omgezet in een 8 bits datasignaal
Van 4 bits digitaal terug naar analoge (spannings)waarden
Video Sampling 576 Pixels 720 Pixels
Opbouw van de 8 x 8 macroblokken
Het ontstaan van I, B en P beelden
I, P en B frames in detail
Temporal Scalability by Hierarchical B-Frames prediction key picture GOP border
Temporal Scalability by Hierarchical B-Frames prediction GOP border key picture key picture
Temporal Scalability by Hierarchical B-Frames prediction GOP border key picture key picture
Temporal Scalability by Hierarchical B-Frames prediction GOP border GOP border key picture key picture
Typische digitale transmissiefouten
High Definition Televisie hoe werkt dat ?
Digitalisering bij HDTV
De “historische” high definition systemen HDTV in 1940, systeem 1029 lijnen. HDTV, eerste experimenten in Japan in 1964 (MUSE systeem), ca. 1984 start reguliere uitzendingen in 1125/60i. De Amerikaanse voorstellen, het ATSC (Advanced Television Standard Committee), de 1920 x 1080 60 Hz standaard. Het “Europese” MAC systeem in 1989 en de keuze voor het 16:9 beeldformaat
De Europese ideeën: Eureka 95 project, het 1250 lijnen 50 beelden analoge systeem in 1987 Het “torpederen” van de analoge techniek en de kater Men noemde HDTV “the Heavily Damned” TV system, of “die Horror Des TV”
De “huidige” HDTV-formaten: 1920 x 1080 geïnterlinieerd, 50 en 60 Hz, deze worden aangeduid als 1080i/50 en 1080i/60 1920 x 1080, progressief, 50 en 60 Hz, deze worden aangeduid als 1080p/50 en 1080p/60 en als 'Full HD‘ beschouwd 1280 x 720, progressief, 24 en 25 Hz, aangeduid als 720p/24 en 720p/25 (voorkeur van de EBU)
HI – Vision
Hi Vision: MUSE encoder bij de NHK in Japan (ca. 1980)
De MAC encoder: Rood(Er), Groen(Eg) en Blauw(Eb) worden in tijdmultiplex gecodeerd (ca. 1987)
Het complete (1250/50i) MAC signaal (Eureka project) ca. 1988
MAC encodering maakte “scrambling” (conditional access) mogelijk volgens de “cut and rotate” techniek
“ Hoe werkt dat nu Televisie? ” (lengte 8’ 40”)
Einde b.vos@casema.nl