Commissie Mens, Samenleving & Ruimte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Advertisements

DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Gedelegeerd bestuurder
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
17 stadsgewesten in België
De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent Persvoorstelling 30 maart 2005 A.B.L.L.O. vzw.
Staatshervorming Wijzigingen in de kieswetgeving.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
Uiteindelijke Ontwerp
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Presentatie OPC Utrecht 17 september 2009 Rol Buurtbus in SRE gebied -Beleid -Uitvoering.
De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
MASTERPLAN LEEUWS GEBOUWENPATRIMONIUM. Doel van het plan? Invulling en visie gebouwensites Visie op het hele patrimonium Afweging nut Financieel verantwoord.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Mierlo - Helmond (spits)
Bergeijk Dommelen Volans (meerdere kleuren) idem, alleen spits Stads-/streeklijn (meerdere kleuren) idem, alleen spits Buurtbus Spoorlijn Kaart Kernnetwerk.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Dr. Steven Van Garsse Manager Vlaams Kenniscentrum PPS
Wegwerkzaamheden Verlorenkost en Kaaibeeksedijk infovergadering donderdag 13 augustus 2015.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet op het zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Door: Datum: Locatie: G. van der Ven B.V. Aannemingsbedrijf 2 e informatieavond Martin den Otter 13 oktober 2014 Gemeentehuis Zoeterwoude Vervanging Lagerbergbrug.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Klankbordgroep vervoer Claudia Landewé. Programma vanavond Terugkoppeling uitkomsten vervoersenquête Alternatieven voor voorliggende vervoersvoorzieningen.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Opwaardering kanaal naar Charleroi
Openbare informatievergadering Handelaren – Pool Spiegel Zomer/Herfst 2017: Werken T9/T19 Jette - 22/06/2017.
Welzijnsregio Noord-Limburg
Klankbordsessie 2 december 2015
Klankbordgroep vervoer
Wijkverkeersplan Wilhelminapark (& Lyceumkwartier-Zuid)
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Markconsultatiedag 29 november
Markconsultatiedag 29 november
Samenwerking in de regio voor betere mobiliteit voor iedereen
Algemene ledenvergadering
Qbuzz nieuwe vervoerder in Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
Onze regio, onze toekomst!
Inleiding campusvoorrang
Werken in Vlaams-Brabant
Noord-Zuidlijn en Openbaar Vervoer
Herinrichting Haacht-Station
Mobipunten in Vlaanderen
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Duurzame mobiliteit in landelijk gebied
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
Strategisch Project Opgewekt Pajottenland
Transcript van de presentatie:

Commissie Mens, Samenleving & Ruimte Dienst Mobiliteit – 12 september 2019

Studieopdracht herinrichting route A Studieopdracht herinrichting route A. Van Cotthemstraat - Klein-Bijgaardenstraat - Slesbroekstraat

Studieopdracht herinrichting route A Studieopdracht herinrichting route A. Van Cotthemstraat - Klein-Bijgaardenstraat - Slesbroekstraat De lokale ontsluitingswegen voor vrachtverkeer geven ontsluiting van bedrijvenzones naar de gemeentelijke en bovengemeentelijke verbindingswegen

Studieopdracht herinrichting route A Studieopdracht herinrichting route A. Van Cotthemstraat - Klein-Bijgaardenstraat - Slesbroekstraat

Studieopdracht herinrichting route A Studieopdracht herinrichting route A. Van Cotthemstraat - Klein-Bijgaardenstraat - Slesbroekstraat

Studieopdracht herinrichting route A Studieopdracht herinrichting route A. Van Cotthemstraat - Klein-Bijgaardenstraat - Slesbroekstraat

Studieopdracht herinrichting route A Studieopdracht herinrichting route A. Van Cotthemstraat - Klein-Bijgaardenstraat - Slesbroekstraat De inrichtingsprincipes vormen de leidraad voor de studieopdracht (opmaken voorontwerp en ontwerp)

Studieopdracht herinrichting route A Studieopdracht herinrichting route A. Van Cotthemstraat - Klein-Bijgaardenstraat - Slesbroekstraat De inrichtingsprincipes vormen de leidraad voor de studieopdracht (opmaken voorontwerp en ontwerp)

Aanvullend reglement Groot-Bijgaardenstraat: aanbrengen onderbroken aslijn Groot-Bijgaardenstraat (vanaf de Golden Hopestraat richting Ruisbroek): Geparkeerde wagens Belemmeren vlotte en veilige doorgang voor vrachtwagens Bemoeilijken de toegang naar aangrenzende bedrijventerrein Gevolg: Chauffeurs nemen het voetpad aan de overzijde (pare huisnummers) vaak als verbreding van de rijbaan om hun weg te vervolgen. Veiligheid van de voetganger komt in het gedrang Beschadiging van het trottoir Voorstel: doortrekken onderbroken aslijn vanaf het kruispunt met de Golden Hopestraat tot en met nr. 142

Aanvullend reglement Groot-Bijgaardenstraat: aanbrengen onderbroken aslijn

Aanvullend reglement Groot-Bijgaardenstraat: aanbrengen onderbroken aslijn

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Basisbereikbaarheid Voorheen decreet BASISMOBILITEIT (elke inwoner moest een halte op 500 tot 750 meter van deur hebben) Nu decreet BASISBEREIKBAARHEID 15 vervoerregio’s (Sint-Pieters-Leeuw → vervoerregio Vlaamse Rand) Uitwerken totaal mobiliteitsnetwerk Faciliteren van combimobiliteit Opstellen regionaal mobiliteitsplan Hertekenen van het Vlaamse openbaarvervoerbeleid Nieuw vervoersmodel Vraaggestuurde aanpak (vervoersvraag en vervoersstromen) Doel: 7,5% extra reizigers Eind 2020 in heel Vlaanderen operationeel

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand

Netwerklagen Treinnet Kernnet (A-B-C) Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Netwerklagen Treinnet Wie bepaald/coördineert: Federaal Wie geeft advies: Vlaanderen Kernnet (A-B-C) Wie bepaald/coördineert: Vlaanderen (De lijn doet 1ste voorstel) Wie geeft advies: Vervoerregio Wat: Net met voorstedelijke en interstedelijke verbindingen Grote assen met een hoge vervoersvraag Verbindt kernen met elkaar Bedient belangrijke attractiepolen / overstappunten A-B-C wordt bepaald in functie van intrinsiek potentieel(IP) (potentieel op dagbasis van een verplaatsingsstroom tussen 2 kernen op basis van de trajectlengte) IP 15000 = kernnet A met een frequentie van 4bussen/uur IP 4500 = kernnet B met een frequentie van 2bussen/uur IP 2500 = kernnet C met een frequentie van 1 bus/uur

Netwerklagen Aanvullend net Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Netwerklagen Aanvullend net Wie bepaald/coördineert: Vervoerregio (De lijn doet 1ste voorstel) Wie geeft advies: Gemeente / Vlaanderen Wat: Tak aan op het kernnet en is de verbinding met o.a. buitenwijken en kleinere kernen Spitsuurritten naar de scholen en tewerkstellingsconcentraties Intrinsiek potentieel(IP) IP 1000 = aanvullend net met een frequentie van 1bus/uur

Netwerklagen Vervoer op maat Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Netwerklagen Vervoer op maat Wie bepaald/coördineert: Vervoerregio Wie geeft advies: Gemeente / Vlaanderen Wat: Lokale en private vervoerinitiatieven Waar geen regulier openbaar vervoer wordt aangeboden Flexibel vraaggestuurd colletief vervoer Voor- en natransport (deel)fietsen, taxi, klein busje, marktbus, deelwagen → mobiliteitscentrale coördineert

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Het combineren van verschillende vormen van mobiliteit

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Kernnet Lijn 170 BHG (Zuid) – Sint-Pieters-Leeuw - Halle Kernnet A-lijn Overzicht van de opgegeven frequenties en amplitude De frequentieverhoging op lijn 170 trad reeds op 5.11.2018 in werking. De toekomstige situatie is dus de huidige situatie sinds november 2018. In het kader van het aantonen van de budgetneutraliteit is het belangrijk dat de toegevoegde middelen sinds november 2018 nog steeds in het budget zitten.

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Kernnet Lijn 141 BHG (Zuid) – Vlezenbeek – Lennik - Halle Kernnet B-lijn (Lijn 141 en 142 worden samengevoegd) Overzicht van de opgegeven frequenties en amplitude

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Kernnet Lijn 141 BHG (Zuid) – Vlezenbeek – Lennik - Halle Kernnet B-lijn (Lijn 141 en 142 worden samengevoegd) Overzicht van de opgegeven frequenties en amplitude In de toekomstige situatie wordt deze lijn overdag in frequentie verhoogd van 2 naar 4 bussen/ uur. Op zaterdag verdubbelt de frequentie tijdens de spits (2 bussen/uur).   Door het ééngemaakte traject vallen heel wat haltes weg op de N282 Lenniksebaan. Daardoor zijn het vooral de inwoners van Vlezenbeek en het Dilbeekse gehucht Nachtegaal die getroffen worden, zij hebben langsheen de  N282 Lenniksebaan geen bus meer. Door het langere traject van de nieuwe buslijn zal de reistijd voor alle huidige reizigers van de lijnen 141-142 toenemen. Bedenking: Beide lijnen hebben nochtans hun bestaansrecht op basis van tellingen. Het is een afweging van hogere frequentie op één traject tegenover het schrappen van haltes en een langere reistijd.

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Kernnet Lijn 810 Halle – Dilbeek – Groot-Bijgaarden - Jette Kernnet B-lijn Overzicht van de opgegeven frequenties en amplitude

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Kernnet Lijn 810 Halle – Dilbeek – Groot-Bijgaarden - Jette Kernnet B-lijn Overzicht van de opgegeven frequenties en amplitude Lijn 810 zal als kernnet B-lijn opnieuw de verbinding maken tussen Halle en de westelijke rand rond Brussel. Waar lijn 810 nu zijn eindstation in Groot-Bijgaarden heeft zal deze lijn terug doorrijden tot Jette door overname van het deel Dilbeek – Jette van lijn 820 (Dilbeek – Jette – Vilvoorde – Zaventem) in het kader van het project Ringtrambus.   Lijn 810 is een lange lijn met veel haltes in een gebied met veel congestie. Aangezien betrouwbaarheid van de dienstregeling erg belangrijk is voor de reiziger, blijft de nood aan goede doorstromingsmaatregelen zowel in het Vlaams als Brusselse Gewest cruciaal. We vrezen dat de verlenging van het traject ten koste zal gaan van de betrouwbaarheid (zoals vroeger het geval was). Het aanbod in de deelgemeente Ruisbroek wijzigt nauwelijks. Er is een minder grote amplitude (schooldagen vanaf 5u15 ipv 4u30 en tot 20u58 ipv 22u51). Beperkte bediening bijgekomen op zondag. Voor een meer stedelijk gebied vinden wij deze vermindering geen goede zaak.

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Aanvullend net Lijn 171 BHG (Zuid) – Brukom - Halle Functionele lijn met regime aanvullend net Overzicht van het aantal verbindingen op schooldagen, schoolvakantiedagen en zaterdagen Het huidig aanbod van lijn 171 wordt afgebouwd waardoor de frequentie tussen Zuun en Brussel-Zuid vermindert, wat zou kunnen leiden tot een capaciteitstekort op deze bussen.

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Aanvullend net Lijn XXX Vlezenbeek – Sint-Pieters-Leeuw - Lot – Beersel – Alsemberg – Sint-Genesius-Rode Aanvullend net (nieuwe tangentiële verbinding) Overzicht van de opgegeven frequenties en amplitude Combinatie met lijn 154 en vroegere 172   De nieuwe tangentiële lijn neemt een deel van lijn 154 over, maar maakt niet de verbinding met Halle. Het idee van een nieuwe tangentiële lijn komt uit een eerder voorstel van de gemeenten Beersel en Sint-Pieters-Leeuw. Voor Sint-Pieters-Leeuw is dit een interessant voorstel omdat het Vlezenbeek en Sint-Pieters-Leeuw opnieuw met mekaar verbindt zoals de vroegere lijn 172 en ook voor Ruisbroek een betere overstapverbinding creëert (Lot). Voor Beersel gaat het echter ten koste van de verbinding met Halle. In het oorspronkelijke voorstel van deze tangentiële lijn werden meer attractiepolen gekozen ten noorden van Vlezenbeek. We zijn van oordeel dat wanneer dit traject de aansluiting maakt met lijn 810 in Dilbeek wel tot een rendabele lijn kan leiden, daar waar de lijn 172 niet rendabel bleek.

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Aanvullend net Lijn XXX Vlezenbeek – Sint-Pieters-Leeuw - Lot – Beersel – Alsemberg – Sint-Genesius-Rode Aanvullend net (nieuwe tangentiële verbinding) Overzicht van de opgegeven frequenties en amplitude   Gezien de beperkte frequentie (60 min.), de beperkte amplitude (op schooldagen van 6u30 tot 20u16) en het ontbreken van een bediening op zondag vrezen wij echter dat de weerstand bij reizigers die een overstap moeten maken te groot zal zijn (tijd?) en de lijn voornamelijk zal gebruikt worden als functionele verbinding.

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Aanvullend net Lijn 163 Halle – Leerbeek - Roosdaal Aanvullende net met functionele lijn naar Sint-Godelieve (Lennik) Overzicht van de opgegeven frequenties

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Aanvullend net Lijn 163 Halle – Leerbeek - Roosdaal Aanvullende net met functionele lijn naar Sint-Godelieve (Lennik) Overzicht van de opgegeven frequenties

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Aanvullend net Lijn 163 Halle – Leerbeek - Roosdaal Aanvullende net met functionele lijn naar Sint-Godelieve (Lennik) Het huidig aanbod wordt verder afgebouwd. Lijn 163 blijft als functionele lijn behouden zoals dit vandaag het geval is voor Oudenaken en Sint-Laureins-Berchem. De bediening van deze 2 dorpen op donderdag tijdens de markt in Halle, wordt geschrapt. Door het verder afbouwen van lijn 163 (en 144) zullen de deelgemeenten Oudenaken en Sint-Laureins-Berchem nog een zeer beperkt aanbod aan openbaar vervoer hebben. De gemeente kan in het kader van het “vervoer op maat” zelf voor een oplossing zorgen, weliswaar mits een financiële regeling vanuit Vlaanderen

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Aanvullend net Lijn 144 BHG (Zuid) – Sint-Pieters-Leeuw + functioneel naar Sint-Godelieve Aanvullende net met functionele lijn naar Sint-Godelieve (Lennik) Overzicht van de opgegeven frequenties en amplitude Lijn 144 wordt een combinatie van een aanvullend net en een functionele lijn naar Sint-Godelieve (Lennik) Lijn 145 wordt geschrapt

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Aanvullend net Lijn 144 BHG (Zuid) – Sint-Pieters-Leeuw + functioneel naar Sint-Godelieve Aanvullende net met functionele lijn naar Sint-Godelieve (Lennik) Lijn 145 wordt geschrapt Lijn 144 wordt ingekort tot Sint-Pieters-Leeuw centrum. Op weekdagen blijven enkele functionele ritten tijdens de spitsuren naar Lennik (Sint-Godelieve) behouden. Door het schrappen van lijn 145 zal de frequentie langsheen de Brusselbaan tijdens de daluren worden gehalveerd en worden de haltes langsheen de Pepingensesteenweg niet meer bediend. Het traject voorbij Sint-Pieters-Leeuw via Oudenaken en Sint-Laureins-Berchem wordt zo goed als volledig afgeschaft. Buiten een functionele bediening op weekdagen zullen de deelgemeenten Oudenaken en Sint-Laureins-Berchem geen ander aanbod aan openbaar vervoer nog hebben. De gemeente kan in het kader van het “vervoer op maat” zelf voor een oplossing zorgen, weliswaar mits een financiële regeling vanuit Vlaanderen (zie inleiding).    De gemeente kan “vervoer op maat” organiseren. De budgetten die hiervoor nodig zijn dienen voor een belangrijk gedeelte door Vlaanderen aan de gemeenten ter beschikking gesteld te worden.

Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Aanvullend net Lijn 571 (Halle – Sint-Pieters-Leeuw - Dilbeek Lijn 573 (Schepdaal – Vlezenbeek – Halle) Lijn 575 (Ukkel – Drogenbos – Sint-Pieters-Leeuw - Vlezenbeek Aanvullende net - functionele lijnen naar school De schoolbuslijnen 571-573 blijven ongewijzigd. Voor schoolbus 575 is geen optie weergegeven. Eventueel kan deze omgevormd worden tot een verbinding tussen Sint-Pieters-Leeuw en Beersel (zie nieuwe tangentiële lijn).

Intergemeentelijk standpunt Intergemeentelijk standpunt omtrent openbaar vervoer vervoerregio Vlaamse Rand Intergemeentelijk standpunt Sint-Pieters-Leeuw / Beersel / Halle Conclusies: Bewijs van budgetneutraliteit Middelen voor gedeeltelijke financiering van het “vervoer op maat” Opgelet met “amplitude” te verminderen.