Media.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tracking onderzoek Mandemakers Keukens
Advertisements

Crossmedia Strategie en concept.
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB.
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Project Webontwikkeling IWT-TV Groep 5. Inhoud  Overlopen van de fasen  Live Demo  Vragen?
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Kennismaking.
Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11.
Ronnie Lassche Vrije Universiteit Amsterdam
NKS… Van Goed naar Groots! Welkom: Sponsoren meeting 2010.
HOOFDSTUK 12 Media.
BEZOEK EEN TV-OPNAME Marc Haver & Oliver Lobhard.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Wereldwijde bekendheid Interessant merk sportiviteit
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Cross Media.
Cross Media.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Communicatiebeleid Onderneming
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Verzorgingsstaat Wie moeten we verzorgen?. De ideale verzorgingsstaat Hoe beïnvloedt de media onze mening over de verzorgingsstaat? 2 voorwaarden zodat.
Business Marketing Management
Samen een goed merk promoten
Media en de massa.
Communicatiemix (promotiemix) Kennisdomeinen:
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Communicatie en Instumenten
EINDEVALUATIE KAMPEER TV
Manuela Stoter, Michelle Diepbrink en Kelly Louwen
detaillistenpromotie
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Toepassingen 5L week 11: ‘Reclame’ een breuk of een procent nemen van een getal 5L week 11: ‘Reclame’
Tv is passÉ!.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Campagne taalvaardigheid
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
+ professionele commercial REGIOCOMMERCIAL Op maat gemaakte & professionele commercial Adverteren op websites als + REGIONAAL ADVERTEREN met een landelijke.
Marketingplan.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
H1 Media en communicatie
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring
H2 Soorten media.
Marketing Week 6 Het mediaplan Les 1.
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Informatievaardigheden
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
1.2 massamedia en internet
Instrumenten bij marketingcommunicatie
Het internet als reclamemedium
Transcript van de presentatie:

Media

Media Soorten massamedia printmedia av-media Bereik mediumbereik, reclamebereik dekking: % communicatiedoelgroep dat bereikt is waste: bereik min dekking brutobereik = nettobereik x contactfrequentie (OTS) effectief bereik: voldoende contactfrequentie voor beoogde effect

Media Impact: de mate waarin ontvangers zich de boodschap herinneren bereik je met vormgeving, duidelijkheid, verrassingselement, iets origineels, enz. Umfeld: invloed van de redactionele context op de impact media en plaatsing kiezen waarvan umfeld goed past bij de boodschap Mediaselectie hangt af van doelgroep en dekking benodigde contactfrequentie boodschap en umfeld tijdsplanning budget

Tv Commercial kan veel impact hebben maar moet wel opboksen tegen zee van andere commercials tv niet meer voor alle doelgroepen ontwijkingsgedrag ontvangers flink budget nodig (maar per bereikte persoon niet zo duur) Ook regionaal Spot: tijdvak waarin commercial wordt uitgezonden Kijkdichtheid: % mensen dat een minimaal deel van een programma ziet Marktaandeel bepaald programma: % van tv-kijkers dat ernaar kijkt cijfers komen van SKO

Tv en bios Prijs tv-reclame op basis van GRP: gross rating points 1 GRP = kijkdichtheid van 1% in bepaalde doelgroep K/GRP: kosten per GRP voor spots van 30 seconden Bioscoop zeer indringende commercial mogelijk voor lokale adverteerders dia’s, ook met computeranimatie Bereik is niet groot, publiek is er wel voor in de stemming Publiek overwegend aan de jonge kant en vrij goed opgeleid

Radio Landelijk, regionaal en lokaal Stuk goedkoper dan tv Minder ontwijkingsgedrag ontvangers Ook geschikt om communicatie in andere media te ondersteunen K/GRP een stuk lager dan bij tv Lokale tv: kabelkrant

Dagbladen Geloofwaardig umfeld Lezersbinding Landelijk en regionaal, plus gratis kranten via OV Geschikt voor productinformatie Geschikt voor actiereclame Prijs per mm GA: rubrieksadvertenties IM: advertentie op ‘gewone’ pagina’s Prijs hangt af van plaats, b.v. VP (voorpagina) zes maal zo duur Katernen voor verschillende doelgroepen

Huis-aan-huisbladen Lokaal, gratis verspreid Umfeld: lokaal nieuws, service-informatie, gemeenteberichten Bereik is vergelijkbaar met dagbladen Leeftijdsopbouw lezers ook: overwegend wat oudere mensen Veel boodschappers kijken het blad in voor de actiereclame

Tijdschriften Veel keus, goede segmentatie mogelijk Vakbladen: voor segmenten van de zakelijke markt Publiekstijdschriften: voor de consumentenmarkt radio en tv-gidsen: groot bereik vrouwenbladen, jongerenbladen, mannenbladen roddelbladen, gezinsbladen special interestbladen: over een bepaald onderwerp verenigingsbladen, b.v. De Kampioen relatietijdschriften opinieweekbladen: over politiek en cultuur

Tijdschriften Advertenties (van klein tot 2/1) Advertorial: lijkt op artikel, ook al moet er ‘ingezonden mededeling’ boven staan Insteker, outsert Redactionele samenwerking sponsoring van artikel puzzel met wedstrijd Advertentieprijs uitgedrukt in k/1000 (= CPM)

Buitenreclame Vele mogelijkheden billboards, vlakken in abri, mupi, affiches, uithangborden reclamemasten, vlaggen, spandoeken, bushaltebordjes beeldkranten, lichtbakken, videoschermen rijdende reclame reclame in OV vliegende reclame Groot bereik, hoge contactfrequentie mogelijk Narrowcasting: via beeldscherm beperkt publiek bereiken heel precies te richten op doelgroep