Groep3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Allemaal hartelijk welkom
Welkom in groep 4/5a.
Een kijkje bij de nt2.
Informatieavond groep 3 WELKOM
Werkwijze groep 5a
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Voorlichtingsavond groep 3
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Welkom in groep 3b.
Infoavond groep 4.
Welkom in groep 3 en 4.
Instructiegroep 3 ouderkring 16 september 2014
Informatieavond groep 3a
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen dinsdag 9 september 2014
Informatie avond Groep 3 22 september Start van de dag inloop vanaf 8.15 – 8.30 uur werk afmaken of kiezen kring - viering - Trefwoord - kringgesprekken.
Informatieavond groep 4
Welkom in groep 3b.
Informatieavond Groep 4a
Werkwijze groep 5A
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
Basisschool Op De Horst
Informatie avond groep 3 14 september 2015.
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Basisschool Op De Horst
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Welkom op de informatieavond van groep 5
Op deze avond komt aan bod:  - voorstellen van de juffen  - nieuwe website  - de combinatiegroep / coöperatieve werkvormen werkvormen  - gezamenlijke.
Info avond groep 3 17 september 2015
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Welkom in groep 3b-4b.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Welkom Uw kind zit dit jaar in groep 3. Groep 3 is een belangrijk jaar waarin de kinderen erg veel leren! In deze PowerPoint wordt de belangrijkste informatie.
Welkom op de informatieavond van groep 5. Bert Jennes *54 jaar *32 jaar werkzaam in het onderwijs *Bijna 30 jaar werkzaam bij KSV Treebeek/INNOVO *Voor.
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Groep 4. Groep 4 (17 leerlingen) Aldiana en Sara.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Informatieavond groep 3
Welkom in groep 3 b. Even voorstellen Loes Moor Getrouwd, 2 zoontjes Sinds 2008 werkzaam op Nutsschool Bezuidenhout Werkdagen: maandag, dinsdag en woensdag.
INFORMATIE AVOND Stamgroep de Orka’s Schooljaar Stamgroepleiders: Thea Kunne (ma-do-vrij) Inge Hengeveld (di-woe)
INFORMATIE AVOND Stamgroep 5/6: De zeehonden Schooljaar Stamgroepleiders: Wilma Koop:op woe Annemarie Spenkelinkop ma, di, do, vr.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Diana Peters Maandag, dinsdag. Daniëlle Hendrix- Heuts Op woensdag, donderdag en vrijdag Leerkracht :
Informatie avond Groep 5-6 Basisschool Sint Jozef Noordhoek.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Welkom in groep 4.
Welkom in groep 2!.
Informatieavond groep 3
Welkom! Informatie avond groep september en 16 januari schooljaar
Informatieavond groep 4
Welkom bij Lijn 3 Methode voor aanvankelijk lezen
Voorlichtingsavond groep 3
Informatie Groep 3.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Welkom in groep 6/7!.
Informatieavond groep 4K
Informatie:       groep 1/2 Schooljaar
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

groep3

De juffen van groep 3 Juf Suzie (maandag t/m vrijdag) Extra ondersteuning door juf Carin (di- ochtend en do-middag)

Het binnenkomen De schooldeuren gaan open om 8.35 uur De kinderen komen rustig binnen. De ouders mogen mee lopen naar binnen. De kinderen halen (zelf) hun eten en drinken (voorzien van hun naam)uit de tas. En kijken op de dag planning wat ze moeten doen, meestal lezen. De schooldeur gaat om 8.45 dicht. Na deze tijd is alleen de hoofdingang open.

Een voorbeeld van de dagindeling 8.45 uur lezen  9.00 uur lijn 3 9.45 uur buiten spelen 10.15 uur eten en drinken 10.30 uur rekenen 11.30 uur kanjer training 12.15 uur naar huis 13.15 uur schrijven 14.00 uur spelling 14.30 uur muziek 15.15 uur naar huis

Welkom bij Lijn 3 Methode voor aanvankelijk lezen Dit jaar zit uw kind in groep 3. Een spannend jaar, waarin de nadruk ligt op het leren lezen, ook wel ‘aanvankelijk lezen’ genoemd. Voor taal en lezen werken wij met Lijn 3, een taal- en leesmethode van uitgeverij Malmberg. Welkom bij Lijn 3 Methode voor aanvankelijk lezen

Aan het begin van het schooljaar stappen de kinderen in buslijn 3. De chauffeur, Ben Bus, rijdt hen in de loop van het jaar langs twaalf haltes (ofwel 12 thema’s): van ‘De nieuwe groep’ naar ‘Het is feest’ en van ‘Zon, maan en sterren’ naar ‘Overal water’. Als de kinderen aan het eind van het jaar uitstappen, zijn ze helemaal klaar voor groep 4. Allemaal instappen!

Ouderbrieven Bij elk thema hoort een ouderbrief waarin wordt toegelicht wat uw kind dat thema gaat leren. Ook staan er tips in de brief over wat u met uw kind thuis kunt doen om op een leuke manier te oefenen met lezen. Wij geven de brief aan het begin van elk thema mee naar huis.

Werken op drie niveaus Risicolezers Gemiddelde lezers Goede lezers Omdat niet alle kinderen hetzelfde leesniveau hebben, werken we met drie niveaus. Alle kinderen krijgen uitleg en hulp (instructie) op hun eigen niveau. Zo halen we het beste uit ieder kind. Risicolezers: dat zijn de kinderen die wat extra begeleiding en instructie van de leerkracht nodig hebben om de leerdoelen te halen. Gemiddelde lezers: dat is de grootste groep kinderen. Goede lezers: dat zijn de kinderen die al kunnen lezen aan het begin van groep 3. Deze goede lezers werken vanaf thema 2 in een eigen werkboek en met eigen leerdoelen op een hoger niveau. De niveaus liggen niet vast: we toetsen de kinderen regelmatig om te kijken of de indeling nog klopt. We werken met alle kinderen toe naar leesniveau AVI-E3. Dat is het niveau dat de kinderen eind groep 3 zouden moeten kunnen. De goede lezers zijn dan vaak al een niveau verder (AVI-M4 of hoger).

Samen leren lezen Samen leren lezen Ondanks dat we op drie niveaus werken, vinden we het wel belangrijk dat de kinderen als groep ook samen lezen. De kinderen hebben daarom allemaal een eigen leesboek, met een unieke dubbele leeslijn: in één verhaal staan zowel teksten voor de hele groep (witte achtergrond) als teksten voor de goede lezers (gekleurde achtergrond). Bovendien heeft elke leesles een gezamenlijke start en afsluiting, waarin we praten over de tekst of aan elkaar laten zien wat we gedaan hebben. De kinderen leren dus echt samen lezen en de groep blijft echt een groep.

De letter centraal De letter centraal Letterkennis is de basis van het lezen. In Lijn 3 staat dan ook niet een woord, maar een letter centraal. De letters worden op allerlei manieren aangeboden. Bijvoorbeeld met audio- en visuele hulpmiddelen, zoals een aansprekend letterfilmpje, en met motorische ondersteuning, zoals de vormenpen op het digibord. [Tip voor de leerkracht: Voor ouders die hier meer over willen weten, vindt u op Mijn Malmberg een artikel met achtergrondinformatie: De letter centraal.]

Expliciete aandacht voor spelling… We leren de kinderen niet alleen lezen, maar meteen ook spellen: uit je hoofd woorden opschrijven. Aanvankelijk lezen en spellen zijn zeer nauw met elkaar verbonden, maar vereisen elk een eigen aanpak. Vandaar dat de methode aparte spellinglessen heeft.

… en woordenschat … en (expliciete aandacht voor) woordenschat Voor het begrijpen van geschreven en gesproken taal is woordkennis nodig. De kinderen krijgen aparte lessen woordenschat waarin nieuwe woorden worden aangeboden binnen de context van het thema. Dat doen we altijd met afbeeldingen erbij. Hier ziet u bijvoorbeeld een woordveld uit het thema ‘Smakelijk eten’.

Wereldoriënterend Wereldoriënterend In groep 3 wordt de wereld van kinderen steeds groter. Ze willen weten hoe dingen werken en hebben een grote interesse in wereldoriënterende kennis. Wereldoriëntatie komt op allerlei plekken in de methode aan de orde: in themafilmpjes, in een thema-prentenboek, in het leesboek, in de lessen mondelinge communicatie. In de extra lessen wereldoriëntatie en in de ontdekhoek gaan de kinderen zelf onderzoeken en experimenteren. Zo leren de kinderen veel meer dan alleen lezen …

Klankenbord Alle letters die in de leeslessen worden aangeboden krijgen een plekje op het grote klankenbord. We maken onderscheid in: lange klanken; korte klanken; tweetekenklanken; medeklinkers; andere klanken (aai-ooi-oei). De indeling in klankcategorieën is gevisualiseerd met gebouwen. Het klankenbord is er ook in digitale vorm, op het digibord.

Werkboek lezen De werkboeken zijn bedoeld voor zelfstandige verwerking van de lesstof. De verschillende werkvormen worden regelmatig herhaald, zodat ze herkenbaar zijn. Meestal is één opgave in het grijs voorgedaan.

Werkboek lezen – ouderinformatie Achterin elk werkboek kunt u lezen wat uw kind dit thema allemaal heeft geleerd.

Aansluitende schrijfmethode: Klinkers Lijn 3 heeft een bijpassende schrijfmethode: Klinkers. Klinkers sluit in groep 3 naadloos aan bij Lijn 3. De methodes hanteren dezelfde lettervolgorde en hebben dezelfde thema’s.  

Wij leren rekenen met “de wereld in getallen” We werken met veel verschillende  materialen en tekenen bij de rekenopdrachten. Wanneer kinderen klaar zijn, kunnen ze ook uit verschillende rekenspelletjes kiezen.

Rekenen op het digibord Verhaal plaat Uitleg en instructie

Superkanjer trofee Elke dag verzinnen we samen waar de trofee mee verdiend kan worden. Bijvoorbeeld: goed opletten of je je stoel aanschuift, of een ander helpen. Aan het eind van de dag beslissen we samen wie de trofee verdiend heeft. Natuurlijk krijgt iedereen de trofee een keer op zijn tafel!

Parro Dit schooljaar starten we met Parro! Dit zal klasbord gaan vervangen. Op Parro zullen mededelingen worden geplaatst, maar ook foto’s. Daarnaast is het mogelijk om de leerkracht een bericht te sturen, bijv. om een afspraak te maken.

School tv Wij kijken rekenverhalen en huisje boompje beestje.

We hebben ook gym, muziek, tekenen en handvaardigheid. De gymlessen zijn op maandag en woensdag. Op dinsdagochtend  handvaardigheid, graag oude kleren aan trekken.

Basispoort Via basispoort oefenen de kinderen de lesstof van lezen en rekenen ook digitaal op de tablets. Aan het begin van het schooljaar ontvangt u een link, zodat uw kind ook thuis lijn 3 kan oefenen! Zo kunt u zien waar we op dat moment mee bezig zijn.

Oudergesprekken/ rapport De kinderen krijgen dit jaar 3 keer een rapport. Er worden 2 keer per jaar 10-minuten gesprekken gehouden . En een kenningsmakingsgesprek in het begin van het jaar. Aan het eind van het jaar kan er een gesprek plaats vinden op verzoek van de juf of ouders. Bij vragen over uw kind, loop gerust na schooltijd even binnen.

Ondersteuning woordenschat Juf Laurien ondersteunt de kinderen extra bij de woordenschatontwikkeling. Zij begeleidt kinderen op maandagmiddag en dinsdagochtend.

Cultuur en bibliotheek Gedurende het schooljaar krijgen de kinderen verschillende voorstellingen en uitstapjes aangeboden vanuit kunst-, cultuur en natuuraanbod Etten-Leur. Ook werken we samen met de bibliotheek waarbij we gebruik maken van boeken passend bij onze thema’s. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen thuis ook veel oefenen met lezen. Kinderen kunnen gratis lid worden van de bibliotheek en boeken lenen.

Rondkijken Elke ochtend mag u met uw kind de klas binnen lopen. Wij vinden het belangrijk dat u weet waar uw kind mee bezig is. Als uw wat langer in de klas wilt kijken kan dat na schooltijd.