PUBLIEK +++++++++++++++++++++++++ + + +++++++++ +++++++++ +Projector 2+ +Projector 1+
Hoe maak je een video of kennisclip met impact? diRECTIE onderwijsaangelegenheden afdeling onderwijskwaliteitszorg Hoe maak je een video of kennisclip met impact? Jan Velghe – Onderwijsdag FEB 16 september 2019
Opbouw training PROFESSIONELE VIDEO MAKEN? 6 stappen: DOEL: Bepaal het doel van uw video SCRIPT: Schrijf een script (structuur van een verhaal) SETUP: Denk na over de juiste setting/omgeving OPNAME: Start met het filmen MONTAGE: Monteer de video PUBLICATIE: Publiceer de video op Ufora of andere video-kanalen
Terminologieën bij online video: Video in het onderwijs Op meerdere momenten: Terminologieën bij online video: Voor de les Tijdens de les Na de les Los van de ‘fysieke les’ Videoconferencing Teleclassing Online colleges Blended Learning Flipped classroom Moocs Weblectures / webtutorials Screencasts Kennisclips
Soorten video’s in het onderwijs 1. Lesgever in beeld
Soorten video’s in het onderwijs 2. Interview van experts
Soorten video’s in het onderwijs 3. Demonstratie / instructie
Soorten video’s in het onderwijs 4. Lesopnamesysteem
Soorten video’s in het onderwijs 5. Screencasts
Voordelen voor de lesgever Oriënteren of voorbereiden van studenten Automatiseren van routine Anders organiseren van bepaalde lessen Demonstratie aan grote groepen Bevorderen van onderwijsflexibilisering
Voordelen voor de docent
Voordelen voor de docent
Voordelen voor de student Herbekijken van lessen Herhalen van de leerstof Aantekeningen maken Betere voorbereiding op de les of practica Hulp voor specifieke doelgroepen
KEEP IT SIMPLE! Nadelen? Tijdsinvestering Studielast bij studenten Materiaal en skills nodig Interactie met studenten moeilijker Podiumvrees KEEP IT SIMPLE!
Gebruik van lesopnames en kennisclips aan de UGent Eerste nota op 28 juni 2018 kwam tot stand vanuit de directies DOWA en DICT en de Gentse Studentenraad. Vraag van OWR: hoe kunnen lesopnames en kennisclips het best aansluiten bij activerend leren Aanpassingen doorgevoerd in overleg met werkgroep Doordachte mix van lesopnames en verrijkte kennisclips komt alle studenten ten goede Aandacht voor didactiek, noodzakelijke infrastructuur en ondersteuning voor de lesgevers en studenten NIEUWE goedgekeurde nota op 27 juni 2019 https://onderwijstips.ugent.be/nl/tips/gebruik-van-video-in-onderwijs/
Woon de lessen bij Neem notities Weet: niet alles wordt opgenomen Weet: jij kan worden opgenomen Zoek en vind de lesopnames op Ufora Bekijk de lesopnames op tijd Gebruik lesopnames doordacht Bekijk de lesopnames op een manier die bij jou past Probeer dus alvast niet…
Informeer de studenten over de opnames Communiceer uw verwachtingen Hou rekening met copyright Herhaal de vragen en parafraseer de antwoorden uit het publiek Weet dat jij controle hebt over de lesopname Denk na over uw kleren Gebruik de lesopname om te reflecteren over de eigen les
Jan Velghe en Annelies Vanderbeke Onderwijsontwikkelaars DIRECTIE ONDERWIJSAANGELEGENHEDEN AFDELING ONDERWIJSKWALITEITSZORG E jan.velghe@ugent.be T +32 9 331 00 61 E annelies.vanderbeke@ugent.be T +32 9 331 00 93 http://www.ugent.be/videotraining onderwijstips.ugent.be Ghent University @ugent Ghent University