KeuzeTHEMA “Algoritmiek, Berekenbaarheid en Logica”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Versiebeheer Repository Invantive Producer Afstudeerstage Wouter Vos 1.
Algoritmen en Datastructuren (ALDAT)
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 1.
Algoritmische problemen Onbeslisbaar / niet-berekenbaar Geen algoritme mogelijk Tegel- of domino-problemen Woordcorrespondentie-probleem Syntactisch equivalentie.
De intelligente stofzuiger
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Parallelle Algoritmen String matching. 1 Beter algoritme patroonanalyse Bottleneck in eenvoudig algoritme: WITNESS(j) (j = kandidaat in eerste i-blok)
1 Datastructuren Heapsort (2e deel) College 5. 2 Vandaag  Heaps en Heapsort  (eind)  Nog sneller sorteren:  Ondergrenzen  Linair sorteren.
MICROCONTROLLERS.
NLT modules en excellentiebevordering
Algoritme Inhoud: Definitie algoritme Recursieve algoritmes Opgaven
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Havo 5: Stoffen en Materialen
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Portfolio Zon projecten.
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Datastructuren voor graafrepresentatie
Docentvaardigheden ICT
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Participatie in Onderzoek ZonMw
VPH Les 13.
Nieuw Nederlands Cursus Argumentatieve vaardigheden Opdracht 13
Hollandse Meesters 4 Portretten.
Ondernemingsvormen.
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Slim kopiëren en aanpassen 6 april 2017
8 februari 2018.
Huiswerkopdracht Politiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Coachtraining DOEN?! DAG 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

KeuzeTHEMA “Algoritmiek, Berekenbaarheid en Logica” Christian Köppe, Jacqueline Nijenhuis-Voogt, Jacco Gnodde, Renske Weeda KeuzeTHEMA “Algoritmiek, Berekenbaarheid en Logica”

Status ontwikkeling !!? https://www.cd-hoerspiele.de/drei-fragezeichen-190.html

Waarop kunnen we voortbouwen? Kernprogramma!

Instapniveau (voorkennis) 1) Traceert en redeneert over een algoritme en het gedrag van deze gegeven een set van invoeren. 2) Werkt een oplossingsrichting voor een probleem uit tot een algoritme. 3) Herkent standard algoritmes en past deze toe. 4) Onderzoekt de correctheid en efficiëntie van eigen of standaard algoritmes (bijv zoeken, sorteren, graph, min, max, count), onderzoekt correctheid en efficiëntie van een digitaal artefact op basis van de onderliggende algoritme.

Les 0: Intro/herhaling Uitgebreide info in bijlage reader Hier de keuze voor pseudocode en flowcharts uitleggen

Tooling http://course.cs.ru.nl/greenfoot/flowchart/flowcharttool.html MMLogic (Freeware, moet geïnstalleerd worden)

Waar gaat het naartoe? Doelgroep: V5/6 en H5

Globale indeling ALGORITMIEK EN BEREKENBAARHEID LOGICA 20 SLU 40 SLU

Leerdoelen Algoritmiek: basis B5: Beschrijft verschillende zoek- en sorteer-algoritmen en past deze toe op kleine input-sets. B6: Vergelijkt van gegeven algoritmes de complexiteit op empirisch niveau. B7: Herkent en benoemt klassieke ‘moeilijke’ (onhandelbare) problemen. B8: Karakteriseert en relateert berekeningen op verschillende abstractieniveaus. B9: Beschrijft de eigenschappen van standard algoritmes voor lineaire arrays. B10: Redeneert over de efficiëntie van een algoritme voor een gegeven probleem, onderscheid tussen acceptabele en niet acceptabele looptijd, vergelijkt de efficiëntie met een alternatief correct algoritme voor hetzelfde probleem.

Leerdoelen Algoritmiek: verdieping V11: Vergelijkt van gegeven algoritmes de complexiteit op formeel niveau. V12: Breid een bestaande implementatie van een (zoek-)algoritme uit of past deze aan, onderzoekt empirisch de effecten van de aanpassing. V13: Maakt een weloverwogen keuze voor een geschikte datastructuur gezien een probleem/oplossingsrichting. V14: Ontwerpt een oplossing voor een probleem dat afhangt van kleinere instanties van hetzelfde probleem (recursie, VWO-level). V15: Herkent en benoemt klassieke onberekenbare problemen.

Specifieke lesplanning (1) Voorbeeld algoritmiek 6 weken (+-)

Specifieke lesplanning (2) Voorbeeld algoritmiek 6 weken (+-)

Op te leveren materiaal Reader (theorie/uitleg en werkopdrachten) Docentenhandleiding (achtergrondinfo/leerdoelen, links naar films/tools, info over unplugged activiteiten, uitwerkingen van opdrachten etc.) Vraag: ook geschikt voor zelfstudie?

Voorbeeld les 1 (work in progress…) reader docentenhandleiding

Voorbeeld Unplugged

Logica

Open vragen Omvang keuzethema Toetsing Vertaalslag naar implementatie Groter maken zodat meer ruimte komt voor bijv ook maatschappelijke aspecten/grote algoritmes (Google etc.)? Toetsing Vertaalslag naar implementatie Niet in opdracht SLO, maar misschien wel handig? Relatie met wiskunde C/D Algoritmes of Algoritmen???

BEDANKT! Opmerkingen? Vragen? Feedback? Ideeën? => c.koppe@uu.nl (Christian Köppe)