Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Advertisements

Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
De volwassene jaar.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Workshop Relationele en seksuele vorming
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Ontwikkelingspsychologie
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Jongvolwassene (Adolescent)
Methodische vaardigheden
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Het Puberbrein Inleiding. Hersenonderzoek.
Puberteit en adolescentie
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Liefde en relaties.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Psychologieles 4 lesweek 4
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 16september
Liefde en relaties.
H3 Wat is normaal?.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
PIT – Project in Thema’s
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Het puberbrein; werk in uitvoering
Vriendschap & Relaties
Gemaakt door Lars Courtens
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Begeleiden Les 7.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Doelgroepen Adolescentie
E-health domotica E-learning
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Liefde en relaties.
Van kind naar jongvolwassene.
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie Les 6

Terugblik vorige les Het schoolkind Wat weten jullie nog van vorige week?

Deze les Puber en adolescent Hoe verloopt de ontwikkeling van de puber en adolescent?

De puber De puberteit is de periode waarin meisjes en jongens zich tot volwassenen ontwikkelen. Lichamelijk: rond 12 jaar jongens groeispurt Cognitief: veel activiteit in hersenontwikkeling Sociaal-emotioneel: erbij willen horen  soms ongewenst gedrag Seksueel: heftige verliefdheid. Experimenteren en ontdekken of ze hetero of homo zijn https://www.youtube.com/watch?v=8HVAh_FGHks

Puberteit-fases De vroege puberteit (10-14 jaar) Experimenteren (14-16 jaar) Toenadering (16-18 jaar) Versteviging (18-24 jaar) Puberteit-fases

Het puberbrein In de ontwikkeling van kind tot volwassene groeien de hersenen volop door. Juist die snelle ontwikkeling verklaart het bijzondere gedrag van een puber. https://www.npostart.nl/breingeheim/10-05- 2011/POW_00375764

Opdracht breingeheim Welke kenmerken van de puber op de verschillende ontwikkelingsgebieden kwamen in de docu Breingeheim naar voren? Denk aan de onderstaande gebieden. Lichamelijk Cognitief Sociaal-emotioneel Seksueel

De adolescent Lichamelijk: spierkracht en uithoudingsvermogen zijn optimaal Cognitief. Zwart-wit denken maakt plaats voor maatschappelijke interesses en duidelijke statements Sociaal-emotioneel: er wordt veel verwacht qua zelfstandigheid. Dit kan voor problemen zorgen: Geen vertrouwen maar wantrouwen in buitenwereld Geen zelfstandigheid ontwikkelen maar twijfel of schaamte Geen initiatief ontplooien maar doelloosheid ervaren Niet opbouwend zijn, maar je minderwaardig voelen Extreme denkbeelden en gedragingen door het gevoel dat je bent achtergesteld in status of positie Seksueel: intimiteit. Vinden van een partner wordt serieuzer

Wat is het verschil tussen de puber en adolescent? Jullie hebben net vanuit de docu Breingeheim, kenmerken van de puber opgeschreven. Ga nu in tweetallen/drietallen de ontwikkelingsgebieden vergelijken met die van de adolescent. Wat zijn de verschillen? Klassikaal nabespreken.

Volgende les De ontwikkeling van volwassenen en ouderen