VWZ introduceert het vlaggensysteem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Gemaakt door Praktijk Houvast
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Waarom is het Vlaggensysteem nodig in Nederland?
Zelfredzaam Actief Preventie Project. Van waar ? Ontstaan vanuit het vormingsluik van ADAM, R&W startend. Reactie op signalen van het Jeugdparket en een.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Situaties seksuele integriteit en beleid
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Beleid seksuele en lichamelijke integriteit en vrijwilligers
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Normale seksuele ontwikkeling in een abnormale situatie
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Herstelgericht werken na agressie in De Patio

Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VLAGGENSYSTEEM, WAAR LIGT DE GRENS?
Research on stage - Awel, ik zie het niet meer zitten Verdiepende reactie 9 oktober 2014 Kirsten Pauwels Directeur Centrum ter Preventie van Zelfdoding.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag en beleid
vanuit een herstelgerichte visie!
Presentatie: Over de grens
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Opvoeden.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Methodiek: Plancyclus
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
M-decreet Een korte toelichting.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Het vlaggensysteem 20/03/2014 In gesprek over seksueel gedrag van kinderen en jongeren Ludwina Degryse.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Het vlaggensysteem voor jongeren
Internet en grenzen Plaatje.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Melanie Meijer Bijscholing LVAK Woensdag 2 november 2016
Workshop Vlaggensysteem
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Sessie Vlaggensysteem
Integriteit is een korte module die opgenomen kan worden in het Positief Coachen Programma en/of in een EVS-programma. Programma duur: circa minuten.
Sam Geuens Klinisch Seksuoloog VVS Ethicus
Lichamelijk en seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG)
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
In gesprek over seksueel gedrag van kinderen en jongeren
Presentatie: Over de grens
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Ontheming: wat werkt en wat helpt?
Gevaarlijke liefde Humanitas Eindhoven
VLAGGENSYSTEEM sport is ook een spel met “ grenzen”
JEUGDzorg - voor wie?.
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Vlaggensysteem Praten met kinderen en jongeren over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Medianest is een initiatief van Mediawijs en LINC – waarbij we samen met20+ experts (ac ademisch en uit het veld) informatie in klare taal creëerde rond.
Op welke laag werk je?.
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Herstellend handelen – hergo introductie
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

VWZ introduceert het vlaggensysteem

Het vlaggensysteem als methodiek Gesprek aangaan met jongeren over seksueel gedrag

Het vlaggensysteem als methodiek Heel wat lesgevers maakten hiermee reeds kennis in sport gerelateerde opleidingen maar ook beroeps matig werd het aan velen van ons voorgesteld

Het vlaggensysteem als methodiek We bieden deze presentatie aan als kennismaking en start om de methodiek te introduceren.

Waarom een vlaggensysteem? Wat is het probleem? Waar heeft men nood aan? Wat is de bedoeling van deze methodiek?

Waaruit bestaat een vlaggensysteem? Vlaggen (= gradaties) Criteria voor de beoordeling Pedagogisch plan per vlag Normatieve lijst (korte versie / lange versie) Tekeningen met leidraad Handleiding & trainingsschema Folder voor ouders

Vlaggen en criteria

Pedagogische reactie Groen: accepteren eventueel benoemen & uitleggen. Geel: begrenzen, benoemen, uitleggen en alternieven voorstellen Rood: verbieden, benoemen, uitleggen & controleren, eventueel straf aankondigen en herstellen Zwart: verbieden, benoemen , uitleggen. interventie met straf en/of begeleiden

Definitie Seksueel grensoverschrijdend gedrag: licht grijs gedrag dat niet voldoet aan één van de criteria Seksueel misbruik: donkergrijs duidelijk zonder wederzijdse toestemming niet vrijwillig gedrag waarbij er geen gelijkwaardigheid tussen de partners is

Een voorbeeld Een jongen rond de 12jaar wordt in het zwembed betrapt met een erectie

Ook volwassenen tav kinderen Een lerares leunt over de schouder van een 15-jarige jongen

Mag dit? Een meisje van 10 jaar zit op schoot bij een volwassen man. Hij streelt haar borstjes al vindt ze dit niet leuk.

Klopt dit? Naaktfoto’s doorsturen via internet: meer dan 40% van de jongeren doen dit wel eens. Dus ‘ groen’? Coïtus voor 14-16 jarigen: meer dan 20% doet het, dus groen? Coïtus voor 12-14 jarigen: geel of rood? Gedrag hetzelfde beoordelen voor J als voor M? Hoe gedrag van volwassenen beoordelen?

Er deed zich iets voor, …… En nu ……

Don’t judge to quickly

Waarom? Seksueel misbruik van jongeren blijft hoog Nood aan interventie met preventief effect Verhogen van weerbaarheid als deel van seksuele opvoeding: kadert in opvoedkundige & ethische sfeer

Wat is het probleem? Moeilijk om seksueel gedrag van jongeren te beoordelen Verschillen in visie werkt verlammend op het team Geladen en persoonlijke discussies Volwassen ‘projecties’ Groot verantwoordelijkheidsgevoel Risico’s vermijden Seksuele ontwikkeling krijgt niet voldoende ruimte Overreactie of laisser faire Het gesprek uit de weg gaan

Good lives –preventie bij jonge daders Concept van Tony Ward Leg de nadruk op ‘ goods’ Situeer gedrag in de ontwikkeling Link ‘agency’ met SGG Ryan & Lane Concept van vlaggen en rudementaire normatieve lijst 3 criteria

Beperkingen Jongeren met beperkingen Cultuurgevoelig Niet steeds vertaalbaar Andere situaties Aangepast gebruik cometentiemodel Cultuurgevoelig Aanvullen met situaties Beoordeling anders?

Hoe los je deze cases op? Hoe bekijkt een toezichter dit? Hoe bekijkt een ouder dit? Hoe bekijkt een ouder van een ander aanwezig kind dit? Hoe zou je dit bekijken als je de jongen zelf was?

Wat is de nood in het werkveld? Seksuele ontwikkeling in gedrag normaliseren Objectiviteit & neutraliteit Criteria & argumenten Gesprek stimuleren Nuanceren Duidelijk kader voor alle betrokkenen Methodiek

Bedoeling vlaggensysteem Seksueel gedrag van jongeren correct inschatten Objectiviteit & neutraliteit bevorderen Criteria & argumenten aanbieden Gesprek te stimuleren Nuancering & normalisering Gemeenschappelijke taal Pedagogisch reageren Instrumenten en methodiek aanbieden

Hoe werkt ‘weerbaar maken’? Weerbaar in het verkeer: Niet door op de achterbank van de auto te zitten Wel door zwakke weggebruiker te leren omgaan met het verkeer Zicht op risicosituaties Gedrag van anderen inschatten Zelf geen gevaarlijke situaties veroorzaken Beschermingsmaatregelen kenne

Werken met jonge daders Vooral jongeren plegen SGG SGG vaak 1e delicten 90% recidiveert niet Normale ontwikkeling maar verliezen de pedalen Veelheid aan factoren: Motivatie Zelfcontrole Waarneming

Normatieve lijst Op basis van (westerse) literatuur Leeftijd- & ontwikkelingsgebonden seksueel gedrag in fases Wat bij 20% van de jongeren geobserveerd werd en voldoet aan alle criteria Aangevuld met voorbeelden van gele, rode & zwarte vlaggen( volgens criteria) WWW.sensoa.be/download

Autonomie en bescherming

Meerwaarde vlaggensysteem Helpt om seksueel gedrag gespreekbaar te maken: Helpt opvoeders om de emoties die SGG oproept te hanteren Stimuleert het praten over SGG zowel bij opvoeders als jongeren Gesprek is neutraler en rustiger Situeert seksueel gedrag zinvol in ontwikkeling: Groen seksueel gedrag moet plaats krijgen Jongeren verantwoordelijkheid geven Nuanceren van SGG

Meerwaarde Pedagogisch kader: Bij groene vlag niet ingrijpen en positief reageren Nadenken over ‘toezicht’, ook bij nieuwe vormen van misbruik Differentieren nlg de jongere Deskundigheid van de begeleiders verhogen