De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

In gesprek over seksueel gedrag van kinderen en jongeren

Verwante presentaties


Presentatie over: "In gesprek over seksueel gedrag van kinderen en jongeren"— Transcript van de presentatie:

1 In gesprek over seksueel gedrag van kinderen en jongeren
Het vlaggensysteem In gesprek over seksueel gedrag van kinderen en jongeren Nieuw logo verwijst naar het stuurwiel, en moet worden vermeld op alle producten

2 Een voorbeeld Een jongen van 12 wordt in het zwembad betrapt met een erectie… Beoordeling zal verschillen ngl Wie dit bekijkt: toezichter, ouder van de jongen, ouder van een getuige, de jongen zelf… Concrete context: andere aanwezigen, soort zwembroek… Wie de jongen is: intelligentie, ander gedrag of voorvallen, eenmalig of herhaald, besef van de situatie… Hoe je dit bekijkt: ‘hij had ook een rood hoofd!’ Om een Voorbeeld te geven: Een jongen van 12 met een erectie in het zwembad, heeft wijde bermudazwembroek aan, de jongen heeft een rood hoofd,….Hoe kijk je daartegenaan? Wellicht zal je reactie verschillen naargelang je betrokkenheid bij de situatie Bijvoorbeeld: Als toezichter: wat zijn je belangrijkste bekommernissen? Hoe ga je dit aan de jongen duidelijk maken? Als ouder van de jongen: wat zijn jouw bekommernissen? Hoe zou je daarmee omgaan? Als ouders van een kind die getuige was en dit thuis komt vertellen: wat zou jij willen dat er gebeurt? Stel dat je de jongen zelf bent: wat denk je dat er in je zou omgaan en wat je zou willen? Dit zijn verschillende perspectieven om te kijken naar en seksueel gedrag, en naargelang je inschatting en je perspectief zal je reactie verschillen. En dat is een probleem:

3 Wat is het probleem bij opvoeders?
Onduidelijkheid over wat kan en wat niet Verschillen in visies op seksueel gedrag De discussie is vaak geladen en persoonlijk Er is een groot gevoel van verantwoordelijkheid Men wil vooral risico’s vermijden Seksuele ontwikkeling krijgt moeilijk ruimte Overreactie of laisser faire Gebrek aan open communicatie Pedagogisch vacuüm Herkennen jullie deze problemen? Zien jullie nog andere problemen?

4 Wat is het probleem bij kinderen en jongeren?
Context van seksualisering Beschikbaarheid van beelden en informatie Niet steeds geschikt voor jongeren Grotere autonomie Zelfsturing groter Controle aanpassen Verwarrende boodschappen Niets kan maar alles mag Veel ervaring met seksueel grensoverschrijdend gedrag

5 Wat kan het vlaggensysteem betekenen?
Attitudes en competenties van de doelgroep: weerbaarheid wil verhogen Verhogen van zelfsturing en verantwoordelijkheid Attitudes en competenties van begeleiders Werkt met generiek kader dat flexibel kan worden toegepast op steeds nieuwe situaties Werkt met concrete voorbeeldsituaties ‘triggert’ en daagt uit Vult pedagogisch tekort in Beleid: Reflectie op beleidskader

6 Bedoeling vlaggensysteem intermediair
1. Seksueel gedrag van kinderen en jongeren pedagogisch adequaat beoordelen Objectiviteit en neutraliteit te bevorderen Criteria en argumenten aan te bieden Erkennen van seksuele ontwikkeling

7 2. Gesprek te stimuleren Nuancering en normalisering Gemeenschappelijke taal Met alle betrokkenen 3.Pedagogisch adequaat handelen Instrumenten en methodieken gepast gebruiken Effectief invloed hebben Gezonde basishouding

8 Doelstellingen doelgroep
Seksueel gedrag correct kunnen inschatten Criteria kunnen gebruiken Kunnen communiceren over seksueel gedrag Vragen stellen Wensen en grenzen communiceren Ongewenste SG kunnen weigeren Hulp kunnen vragen

9 Handelingsrepertoire ifv grotere interactiecompetentie hebben
Verschillende reactiemogelijkheden Zicht hebben op effecten en gevolgen oplossingsstrategieën

10 Wat is Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag?
Opdracht: beoordeel de situaties op het gevoel en noteer je score Groen Geel rood zwart Helemaal oké helemaal niet oké Omschrijf je gevoel De volgende voorbeelden dienen om er wat in te komen, en op het buikgevoel af te gaan. Je vraagt de deelnemers hun score te noteren op een werkblad (zie handout score) De bedoeling is dat we vervolgens dezelfde situaties beoordelen volgens de criteria van het vlaggensysteem, en zien waar er verschillen zitten. Vraag de deelnemers in algemene zin te denken, en niet al onmiddellijk in een bepaalde context (vb de klas of het internaat)

11 Mag dat? Twee jongens van 14 logeren bij elkaar. Ze laten hun erectie zien. groen

12 Oké? Jongens van 13 (zwakbegaafd en auti) tonen hun piemel aan spelende kinderen. Voor hen is het een grap, voor de kinderen niet. rood

13 Is dit oké? Een meisje van 14 wordt via facebook uitgescholden omdat ze lesbisch is. Rood/geel

14 Oké? Twee jongens van 9 en 17 jaar masturberen elkaar in het hokje van het zwembad Geel of rood

15 Magdat? Twee dertienjarige meisjes zitten in de slaapkamer op bed. Ze strelen elkaar tussen en over de bovenbenen en vinden het fijn. En deze? Is wellicht al wat moeilijker te beoordelen. Groen/geel

16 Een meisje van 15 MVB masturbeert in bad
groen

17 Magdat? Een groepje van 17 jarige jongens masturberen zich samen. Ze hebben veel lol. Groen/geel

18 Oke? Meisjes van 15 hebben onbeschermde anale seks omdat ze maagd willen blijven. Hun lief wil geen condoom gebruiken rood

19 Grensoverschrijdend of niet?
Verschillen in beoordeling Ngl persoonlijke aanvoelen en visie Ngl de persoon over wie het gaat Ngl de context

20 Beoordelen van seksueel gedrag
Groene vlag: aanvaardbaar en positief seksueel gedrag Gele vlag: occasioneel licht grensoverschrijdend gedrag Rode vlag: zorgwekkend grensoverschrijdend gedrag Zwarte vlag: zwaar seksueel grensoverschrijdend gedrag Hoe gaan we beoordelen? We leggen het continuüm uit.

21 6 beoordelingscriteria
Toestemming (wederzijds) Vrijwilligheid Gelijkwaardigheid Gepast voor Leeftijd of ontwikkeling Gepast voor Context Zelfrespecterend

22 Consent of wederzijdse toestemming
In kindertaal: Als we het allebei goed en prettig vinden, dan is het ok. Ik moet goed vragen of het ok is Als ik het niet wil, dan moet ik dat zeggen en het niet doen. Als mijn vriend/in zegt dat hij/zij niet wil, dan mag ik niet aandringen

23 Toestemming … Afhankelijk van mate waarin men grenzen voelt
Duidelijkheid van aangeven van grenzen Mate van communicatie (verbaal of non verbaal) over grenzen Mate van ambivalentie Mate van ervaren druk om gedrag te stellen

24 Vrijwilligheid In kindertaal: Ik doe het alleen omdat ik het zelf wil
Ik doe het niet om de ander een plezier te doen of omdat ik bang ben dat de ander boos zal worden Ik mag niet aandringen als de ander niet wil

25 Vrijwilligheid…. Afhankelijk van Mate van druk, dwang, aandringen,…
Sociale druk en groepsdruk Beloning, betaling, secundaire winst Erbij horen, willen meedoen Mate waarin men kan ontsnappen Verwachting van negatieve consequenties indien men weigert

26 Gelijkwaardigheid In kindertaal:
Seksueel getint contact met iemand die veel ouder, sterker of slimmer is, is niet ok Seksueel getint gedrag met iemand die veel jonger of zwakker is ook niet.

27 Gelijkwaardigheid… Mate van misbruik van macht
Door overwicht op fysiek, psychisch, sociaal vlak Andere ontwikkelingsfase en noden Emotioneel ontwikkelingsniveau Verschil in noden

28 Gepast voor Leeftijd of ontwikkeling
In kindertaal: Ik doe geen dingen waar ik te oud of te jong voor ben Zie normatieve lijst

29 Ontwikkeling… Mate van harmonisch of disharmonisch ontwikkelingsprofiel Grote mate van individuele verschillen in tempo, snelheid en ervaringen Evolueert nog steeds vb nieuwe media gebruiken Inschatting: beter met een ontwikkelingsnabije partner wegens meer kans op gelijke noden 20 % norm

30 Aangepast aan context In kindertaal:
Ik hou rekening met mijn omgeving en doe geen dingen die anderen zouden kunnen storen of chockeren. Anderen houden ook rekening met wat jij storend vindt.

31 Context… Moeilijker naarmate Privacy niet geregeld is Meer verzorging
Er meer toezicht nodig is Er meer onveiligheid is Professionalisering minder goed is Traditionele regels vijandigheid

32 Zelfrespecterend In kindertaal: Ik doe mezelf geen pijn.
Ik denk na over de schadelijke gevolgen van mijn gedrag voor mezelf

33 Zelfrespect… Meer in gevaar bij Fysieke schade of risico
Emotionele afwijzing, vernedering, blaam, schaamte, schuld Sociale uitsluiting, kans op repecussies, pesterijen of negatieve gevolgen Gewetensnood

34 Schema Grensoverschrijding op één van de criteria voldoende
Mate van grensoverschrijding bepaalt de kleur van de vlag Steeds beoordeling van verantwoordelijke Herhaald gedrag-rodere kleur Urgentie vanaf Rood Seksueel misbruik: grijze zone

35 vlaggen groen geel rood zwart toestemming OK +- OK - OK --OK
vrijwilligheid gelijkwaardigheid Leeft/ontw. adequaat Context-adequaat Zelfrespect Goed om deze slide als handout aan de deelnemers te bezorgen

36 Ernstiger wanneer… Meer schade Privacynorm overschreden wordt
Mate van angst, gebrek aan steun, isolatie, herhaling, dwang of misleiding, ongelijkwaardigheid, mate van fysiek contact,.. Privacynorm overschreden wordt Meer afwijkt van “gemiddelde” ontwikkeling Pleger gevolgen kan inschatten Uit literatuur blijkt wat voor veel schade zorgt

37 Definitie Seksueel grensoverschrijdend gedrag is seksueel gedrag dat op één van de criteria niet voldoet (bleek grijs) Seksueel misbruik is seksueel gedrag (donker grijs) Dat duidelijk zonder wederzijdse toestemming Zonder vrijwilligheid Zonder gelijkwaardigheid tussen de partners gebeurt.

38 Stuurwiel

39 Hoe reageren als jongere
Groen: oké Geel: oké, maar…. Rood: Niet oké: uitleggen en tegenin gaan, weggaan, melden. Zwart: niet oké: uitleggen, weggaan, melden, hulp krijgen

40 Materiaal ‘Tussen de Lakens’
Praatmethodiek over gewenste en ongewenste opmerkingen, beelden en aanrakingen Focus op ervaringen, gevoelens, lichaamsreacties en reactiewijzen en hun effecten

41 Gevoelens en lichaam

42 Reactie + mogelijke effecten

43 Hoe reageren als begeleider?
Groen: accepteren en eventueel uitleggen Geel: accepteren, uitleggen, begrenzen en alternatieven bieden, signaleren, coachen Rood: verbieden, uitleggen en controleren, eventueel bemiddelen, melden, straf of interventie aankondigen, coachen Zwart: verbieden, uitleggen, tussenkomen met straf of/en begeleiding of andere interventie, melden

44 Opbouw groen geel rood zwart Bekijk/benoem/ bevraag gedrag
Benoem gevoelens Leg uit Begrens/leid af verbied Observeer Schets volgende stappen Schets volgende stappen en voer uit Observeer goed Beperk bewegings-vrijheid Observeer extra

45 Stuurwiel

46 Vlaggensysteem als beleidsinstrument
Pedagogisch beleid Omgangsregels bespreken Gedragscode opstellen Visie uitklaren Professionalisering van medewerkers Aanpassen van accommodatie Communicatie naar ouders

47 Beleid op 3 niveaus

48 niveaus Reactiebeleid: hoe te handelen na een incident om verdere schade te beperken of te voorkomen Preventiebeleid: hoe kunnen we risico’s in kaart brengen en schade voorkomen Kwaliteitsbeleid: Hoe kunnen we ontwikkeling en groei vrijwaren en stimuleren? Acties kunnen zich zowel op individueel niveau als op structureel niveau situeren

49 Beleidsmatrix seksuele en lichamelijke integriteit in:
kwaliteit preventie reactie Zorg/educatie Huisregels/ accommodatie Deskundigheid medewerkers Communicatie Om een beeld te krijgen van de domeinen waarop het beleid moet worden uitgewerkt, gebruiken we deze beleidsmatrix. Zorg: wat bieden we aan op het niveau van de kinderen en jongeren als basiszorg om de seksuele en lichamelijke integriteit te stimuleren, te voorkomen dat er negatieve ervaringen zijn, welke zorg is er na een incident Educatie: wat willen we dat kinderen en jongere leren ivm eigenwaarde, zelfrespect, seksualiteit in positieve zin? Waar willen we ze weerbaar voor meken? Wat willen we hen meegeven indien ze in een moeilijke situatie zijn beland? Huisregels: hoe gaan we met elkaar omgaan op vlak van seksuele en lichamelijke integriteit: welke gedragingen worden gestimuleerd, welke afspraken maken we daarover? Waar zien we mogelijke risico’s en hoe gaan we deze voorkomen of verkleinen? Waar moeten we rekening mee houden indien zich een incident voordoet nl waar staat de EHBO koffer? Accommodatie: welke inrichting stimuleert waar we met seksuele en lichameljike integriteit naartoe willen (privacy, contactmogelijkheden,…), wat is voorzien van veiligheidsdrempels, is er ruimte voor crisissituaties? Deskundigheid: basiscompetenties in het omgaan met seksuele en lichamelijke integriteit van kinderen en jongeren, inschatting van risico’s en weerbaar maken van kinderen en jongeren, correct reageren in crisissituaties Communicatie: wat & hoe te vertellen en aan wie over je beleid t.a.v. Seksuele en lichamelijke integriteit van de kinderen en jongeren, je preventieve maatregelen en je crisisdraaiboek.

50 Beleid = boom Kruin= resultaten en effecten (vruchten)
Takken= duurzame interventies stam= gedeelde visie wortels= uitgangspunten

51 Raamwerk Seksualiteit en Beleid Kwaliteit, preventie en reactie in jouw organisatie september 2012

52 Erika.Frans@sensoa.be www.seksuelevorming.be
Dank u


Download ppt "In gesprek over seksueel gedrag van kinderen en jongeren"

Verwante presentaties


Ads door Google