Procesevaluatie zomerscholen 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond groep 7
Advertisements

Gedragsproblemen
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Informatieavond groep 7
Meten is weten ( in rekenonderwijs ) Etalageconferentie “Over rekenen gesproken”
Zomerschool ROC A12.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Ontwikkelingsperspectief
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Presentatie Locatie Lemmer
Alfrink College Pilot Zomerschool.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Lenteschool 2016 Samenwerkingsproject SVOPL en LVO Parkstad ‘kwaliteiten gebruiken, kansen benutten en succes beleven’ P.P. Lenssen, onderwijsdirecteur.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Ouderavond 2 MAVO 16 maart 2017 Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de cijfers van uw kind? Hoe ziet het tijdpad eruit tot aan de zomervakantie ?
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Tevredenheidsonderzoek 2017
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Afstroom van het eerste en tweede leerjaar op het College
Leerlingen en ouders aan het woord
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2018
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Doubleren.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Uitkomst Quickscan Kampen
Doubleren.
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Zomerschool.
Zomerschool TCC 2019.
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2019
Transcript van de presentatie:

Procesevaluatie zomerscholen 2015 Miranda Witvliet & Lianne Bertling, Regioplan 19 & 21 januari 2016

Doel van het onderzoek Onderzoek door Regioplan, in opdracht van de VO-raad en CNV onderwijs. Doel: inzicht krijgen in de succes- en faalfactoren van de zomerscholen 2015. Kenmerken zomerscholen Verloop van de voorbereiding Verloop van de uitvoering Ervaringen van leerlingen en ouders/verzorgers Succes- en faalfactoren Overeenkomsten en verschillen tussen zomerscholen met en zonder partnerscholen

Opzet van het onderzoek 1. Analyse van de registraties van 121 subsidieaanvragen 2. Online enquêtes: 143 interne coördinatoren (afkomstig van 79 scholen) 33 externe coördinatoren (afkomstig van 25 scholen) 143 docenten van de eigen school, die geen les geven op zomerschool (afkomstig van 28 scholen) 41 interne zomerschooldocenten (afkomstig van 15 scholen) 60 externe zomerschooldocenten (afkomstig van 23 scholen) 559 leerlingen (afkomstig van 79 scholen) 3. Verdiepende interviews bij een steekproef van 8 scholen: 8 interne coördinatoren, 4 externe coördinatoren en 13 ouders/verzorgers

Kenmerken zomerscholen 2015 In 2015 zijn er 121 zomerscholen georganiseerd 6.588 leerlingen geprognosticeerd Voornamelijk 4 havo en 3 vmbo Bij 4 op de 10 zomerscholenscholen samenwerking met (regionale) partnerscholen In totaal 138 partnerscholen Belangrijkste doelen: Kansen bieden aan leerlingen Voorkomen/verminderen van zittenblijven Zomerschool als pedagogische interventie Onderwijs op maat

Verloop van de voorbereiding Draagvlak en bekendheid onder docenten Interne coördinatoren grotendeels positief over bekendheid. Het draagvlak wordt lager ingeschat Docenten zelf veelal (heel) positief over zomerschool en voldoende betrokken bij de voorbereiding Echter: 9,4 procent is (heel) negatief over zomerschool 10 procent vindt betrokkenheid onvoldoende Van belang om veel (tijd) te investeren in het creëren van draagvlak en te zorgen voor duidelijke communicatie over doel en inrichting van de zomerschool.

Verloop van de voorbereiding Samenstelling lesprogramma Door (vak)docent Vakgroep/sectie en externe uitvoerders regelmatig betrokken  Lesprogramma op maat compliceert de samenstelling Selectiecriteria leerlingen Voldoen niet aan overgangsnorm, maar hebben potentieel Beperkt aantal onvoldoendes Ouders staan positief tegenover deelname  Volgens interne coördinatoren waren de selectiecriteria duidelijk. Externe coördinatoren zijn iets kritischer.

Verloop van de uitvoering Belangrijkste redenen voor deelname leerlingen Moeite met concentratie Moeite met motivatie Moeite met planning Motivatie van de leerlingen tijdens de zomerschool Coördinatoren en docenten positief over de motivatie van leerlingen De leerlingen zelf bevestigen dit beeld: een ruime meerderheid geeft aan dat ze tijdens de zomerschool eruit hebben gehaald wat erin zat

Verloop van de uitvoering Groepsgrootte Zeer uiteenlopend Meerderheid van interne en externe zomerschooldocenten en leerlingen tevreden met groepsgrootte Uitvoerders Met name extern ingehuurde zomerschooldocenten Externe zomerschooldocenten vaker onbevoegd dan interne zomerschooldocenten Interne coördinatoren veelal positief over de kwaliteit van externe zomerschooldocenten en studiecoaches Enkele leerlingen kritisch

Succesfactoren In de voorbereiding: In de uitvoering: Samenstellen van de groepen Committeren van ouders en leerlingen Afspraken maken over het bevorderen van leerlingen Samenwerking tussen de school en externe partij(en) In de uitvoering: Motivatie van leerlingen Groepsproces en sfeer Duur van de zomerschool Kwaliteit van de toetsing Leerlingen en ouders voegen daaraan toe: Goede begeleiding door enthousiaste docenten Geboden kans om tekorten in te halen

Faalfactoren In de voorbereiding: In de uitvoering: Tijdsdruk Aanleveren van lesstof en toetsen niet op tijd of incompleet Overdracht van gegevens en lesstof niet optimaal In de uitvoering: Lesstof ontbreekt en/of is van slechte kwaliteit en/of is te veel Ouders voegen daaraan toe: Informatie over de zomerschool komt te laat en/of is te summier

Lessen voor de toekomst Duidelijke en tijdige communicatie met alle betrokkenen Een goede en tijdige voorbereiding Zorgen voor kwalitatief goed lesmateriaal met de juiste omvang

Vragen?