Welkom op de materniteit!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Informatieavond personenzorg
Welke stappen worden gezet tijdens de procedure voor het plaatsen van een nieuwe heup of knie Orthopedisch Centrum Máxima, Máxima Medisch Centrum en Zuidzorg,
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samenwerkingsprotocol
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
‘Valkuilen bij de screening’ Dr. Nadine De Ronne
3e jaar Masterstage 2 manuele therapie
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Inpassing in een uniform patiëntendossier
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Resultaten BPV-evaluatie
Competentieprofielen
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Workshop evalueren Dcp
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Studieadviesregeling
Bachelor Medische Hulpverlening
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Praktijkervaring & Reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst September 2015
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Evaluatie Cursus.
Het eenvormig stagebegeleidingsformulier verpleegkunde voor West-Vlaanderen Provinciaal Verpleegkundig Overleg Zorgnet ziekenhuizen Alle scholen uit West-Vlaanderen.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Welkom in De Reehorst ! Informatie wonen, welzijn en zorg Verzorgings- en verpleegafdelingen Reehaven Treebord 19, 2811 EA Reeuwijk. Telefoon : 0182 –
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Kraamzorg.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Klinische les De Holding / Recovery.
OF Het praktijksemester.
Observeren en rapporteren
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Een kijkje nemen in andermans keuken!!!
Inleiding Voor het deelkwalificatie 410 hebben wij een opdracht gekregen,om in subgroep een onderwerp uit te werken in vorm van een verslag. Samen moesten.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Casus 3: De Intensieve patiënt
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Kraamzorg.
ADL Les 1.
Info klinisch onderwijs
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Welkom op de neonatologie!
Welkom op de vroedvrouwenconsultatie!
Introductie stage Womama
Introductie stage verloskamer
Transcript van de presentatie:

Welkom op de materniteit! h.-hartziekenhuis vzw Welkom op de materniteit! Introductie stage materniteit

Overzicht Algemene informatie ziekenhuis Praktische afspraken eerste stagedag Voorstelling en werking afdeling materniteit Patiëntenprofiel Wat verwachten wij van studenten? Feedback/evaluatie

1. Algemene informatie ziekenhuis 1.1. Gegevens van het ziekenhuis Heilig Hart ziekenhuis Mechelsestraat 24 2500 Lier 03/491 23 45 Website: www.hhzhlier.be 1.2. Bereikbaarheid en parkeren - Via hoofdingang Mechelsestraat of via Kolveniersvest (met badge) kan het ziekenhuis betreden worden. - Station en busvervoer binnen loopafstand ( www.b-rail.be/N of www.delijn.be ). - Fietsenstalling is voorzien, wel dient men zelf een slot mee te brengen. - Parkeren op de bezoekersparking is betalend, er is geen mogelijkheid tot het bekomen van een gratis parkeerkaart. - Gratis parkeren in Lier? Raadpleeg www.lier.be .

1. Algemene informatie ziekenhuis 1.3. Werkkledij - Tijdens de stage is een dienstuniform, dat via de school wordt aangeschaft, verplicht. Dit uniform wordt alleen binnen het ziekenhuis gedragen. Het is aangeraden het dienstuniform op regelmatige basis te wassen, dit om een correcte persoonlijke hygiëne te waarborgen. - Badge met naam en functie (‘Student vroedvrouw’) moet duidelijk zichtbaar gedragen worden. - Gesloten en geluiddempend schoeisel is zelf te voorzien. - Correcte persoonlijke hygiëne: Lange haren zijn steeds samengebonden. Nagels: kortgeknipt, netjes en zonder nagellak. Juwelen: geen ringen, polshorloges of andere sieraden aan polsen en voorarmen. Oorringen zijn toegestaan indien deze klein zijn en de zorg niet hinderen. 1.4. Kleedkamers - Locatie: gelijkvloers blok G - Lockers zijn voorzien, zelf hangslot mee te brengen. - Einde van de stage: locker volledig leegmaken en netjes achterlaten.

1. Algemene informatie ziekenhuis 1.5. Maaltijden Maaltijden worden steeds opgenomen buiten de afdeling (tenzij anders besproken met de begeleidende vroedvrouw): - In de personeelscafetaria blok G 1ste verdieping: koffie, thee en water zijn voorzien. - In de cafetaria (Sodexo) in de centrale hal: eigen lunchpakket mag, drank ter plaatse te consumeren. 1.6. Bij wie kan je terecht als student? - Elke ingewerkte vroedvrouw staat in voor de begeleiding van studenten. - Mentoren op dienst. - Algemene begeleidingsverpleegkundigen: Myriam Van Mensel en Ann Vanderhulst E-mail: begeleidingsverpleegkundige@hhzhlier.be Telefoon: 03/491 21 43

2. Praktische afspraken eerste stagedag 2.1. Stageregeling - De school zorgt voor de toewijzing van een afdeling. - De uurregeling wordt opgemaakt door de hoofdvroedvrouw/mentoren (bij wijzigingen: overleg met mentoren en stagebegeleiding school). => Als student mag je max. 2 wensen doorgeven (uiterlijk 4w voor aanvang van de stage) en 2 shiftwissels uitvoeren (na goedkeuring). => Voor de start van de stage jezelf komen voorstellen op de afdeling - Bij ziekte: school, stagebegeleiding en afdeling verwittigen. 2.2. Eerste stagedag Indien je voor de eerste maal stage loopt in het ziekenhuis: Rondleiding door begeleidingsverpleegkundigen Myriam Van Mensel en/of Ann Vanderhulst. Start om 8u30 in de centrale hal van het ziekenhuis, deelname is verplicht en is een onderdeel van de stage. Rondleiding loopt langs de kleedkamers, waar je je dienstuniform kan aantrekken. Indien je reeds stage hebt gelopen in het ziekenhuis: Bij start van de shift aanmelden op de afdeling in dienstuniform.

2. Praktische afspraken eerste stagedag 2.3. Werkuren Je werkt 7,5 uren per dag + 30 minuten middagpauze. - Vroege dienst: 7.00u – 15.00u - Late dienst: 14.00u – 22.00 u - Nachtdienst: 21u30 – 7u30u 2.4. Voorstelling op de afdeling - Document ‘Ik stel mezelf voor’ invullen en ophangen in het briefinglokaal.

3. Voorstelling en werking materniteit 3.1. Algemene info afdeling materniteit - Ligging: eerste verdieping blok G en I - 24 bedden verdeeld over volgende kamertypes: 9 Comfortkamers 11 Suitekamers 2 Tweepersoonskamers Telefoonnummer: 03/491 21 85 E-mail: materniteit1@hhzhlier.be Bezoekuren: 14.00u – 16.30u 18.30u – 20.00u

3. Voorstelling en werking materniteit 3.2. Voorstelling van het team Verloskundig team: - Adjunct – hoofdvroedvrouw materniteit: Anke Bringmans - Adjunct – hoofdvroedvrouw verloskamer/neonatologie: Jolien Celen - Vroedvrouwen Medisch team: Gynaecologen Kinderartsen Dr. Dobbelaere Dr. Garmyn Dr. Caeymaex Dr. Broers Dr. Joos Dr. Van Doorn Dr. Wuyts Dr. Verstraete Dr. Schmid Dr. Janssens Dr. Van Sande Dr. Huybrechts

3. Voorstelling en werking materniteit Andere medewerkers: - Logistieke medewerkers - Onderhoudspersoneel - Keukenpersoneel - Technische dienst - … Multidisciplinaire samenwerking: - Sociale dienst - Pastorale dienst - Kinesisten - Diëtisten - ….

3. Voorstelling en werking materniteit Dagindeling 7u Aanvang vroege shift – overdracht - patiëntentoewijzing 7u30 Bloedname moeder en kind – verpleegkarren klaarmaken voor verzorging 8u Opdienen ontbijt 8u30 – 12u Ochtendverzorging moeder – kind – observatiepatiënten Dienst opruimen na verzorgingen 12u15 Opdienen middagmaal 13u – 14u Middagverzorging (pas bevallen moeders, sectiopatiënten,…) Invullen verpleegdossiers 14u Overdracht – begin late shift 15u-17u Namiddagverzorging 17u15 Opdienen avondmaal 18u – 20u Avondverzorging moeder – kind – observatiepatiënten 21u30 Overdracht – begin nachtshift

4. Patiëntenprofiel 4.1. Wie? Kraamvrouwen en hun pasgeborene(n) => Vaginale bevalling: verblijf van 3 dagen => Sectio: verblijf van 5 dagen Observatiepatiënten: => Tijdens de zwangerschap, bvb: Hyperemesis, pré-eclampsie, premature contracties,… => Na de bevalling, bvb: mastitis, wondinfectie,… Sporadisch: => Heelkundige patiënten => Daghospitalen (bvb: curettage, verwijderen wijsheidstanden,…) => Indien plaatsgebrek op andere diensten

Algemene verzorging observatiepatiënten 4. Patiëntenprofiel 4.2. Verloop verpleegactiviteiten - Kraamvrouwen en hun pasgeborene(n) Zie ‘zorgpad vaginale bevalling’ en ‘zorgpad sectio’ (=> Kunnen we dan eventueel in bijlage steken, dient nog wat up to date gemaakt te worden) - Observatiepatiënten: Verzorging is afhankelijk van de pathologie waarvoor de patiënte opgenomen is en wordt aangepast naargelang de zwangerschapsduur. Algemene verzorging observatiepatiënten Bewaken van foetale harttonen (CTG/doptone) Controle vitale parameters Controle gynaecologische parameters (bloedverlies, vochtverlies, perimeter, fundus,…) Urinecontrole Veneuze bloedname Opvolging perifeer infuus + infuusschema Persoonlijke hygiëne …

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.1. Algemene verwachtingen Theorie is gekend voor aanvang van de stage. Powerpoint ‘Welkom op de materniteit’ is doorgenomen en gekend. Student toont enthousiasme en interesse. Is vriendelijk en respectvol in omgang met patiënten, begeleidende vroedvrouwen,… en stelt zich voor aan iedereen. Student respecteert het beroepsgeheim. Verzorgd voorkomen. Leerdoelen worden dagelijks mondeling en via het document ‘Ik stel mezelf voor’ kenbaar gemaakt aan de begeleidende vroedvrouwen. Student durft vragen stellen (ook wanneer er iets niet geweten of gekend is) en gepast initiatief te nemen.

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Te behalen doelstellingen tegen einde stageperiode 5.2.1. Eerste jaar vroedkunde Alle zorgen worden uitgevoerd onder begeleiding van een vroedvrouw of mentor. Verzorging kraamvrouw: Opmaken van bed en zorgen voor algemene orde van de kamer. Parametercontrole: manueel meten van bloeddruk, manueel nemen van pols, temperatuur nemen. Navoelen en evalueren van baarmoederhoogte, controleren en beoordelen van het lochiaal verlies. Beoordelen van episiotomie en ruptuur. Navragen mictie/stoelgang. Uitvoeren van een vulvaspoeling. Uitvoeren van een bedbad. Verwijderen van een perfusie. GVO kunnen geven in verband met het normale, fysiologische verloop van de kraamperiode. Basisbegeleiding bij borstvoeding en flesvoeding. Fysiologie en pathologie kunnen onderscheiden van elkaar en kunnen herkennen. Gepaste rapportage. … => Doelstelling: op het einde van de stageperiode, onder begeleiding, een geïntegreerde totaalzorg kunnen uitvoeren (betreffende een normaal kraambed).

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Specifieke verwachtingen 5.2.1. Eerste jaar vroedkunde Alle zorgen worden uitgevoerd onder begeleiding van een vroedvrouw of mentor. Verzorging pasgeborene: Een demo-babybad kunnen geven met de gepaste GVO. Pasgeborene kunnen temperaturen en weten wat de normale waarden zijn. Navelstompverzorging kunnen uitvoeren en hieromtrent GVO kunnen geven aan de ouders. GVO kunnen geven in verband met het normale, fysiologische verloop van de eerste levensdagen (bvb: normaal stoelgangspatroon, evolutie gewicht,…). Klinisch kunnen observeren en fysiologie/pathologie kunnen herkennen en onderscheiden van elkaar. Basisbegeleiding bij borstvoeding en flesvoeding.

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Te behalen doelstellingen tegen einde stageperiode 5.2.1. Tweede jaar vroedkunde Alle zorgen worden uitgevoerd onder begeleiding van een vroedvrouw of mentor. Verzorging kraamvrouw: Basis : doelstellingen eerste jaar vroedkunde Bijzondere aandacht voor pathologie: signaleren, interpreteren en (in overleg met vroedvrouw) actie ondernemen. Ook wordt geacht dat je de nodige kennis bezit in verband met mogelijke pathologieën die zich kunnen voordoen tijdens de kraamperiode. Meerdere geïntegreerde totaalzorgen kunnen uitvoeren (sectiopatiënt, kraamvrouw en observatiepatiënt) en de zorgen op een logische manier kunnen organiseren. Uitvoeren van technische handelingen: Veneuze bloedname (alsook opvolging van de bloedresultaten), perifeer infuus plaatsen, éénmalige blaassondage, plaatsen verblijfssonde + staalname, intra-musculaire inspuiting,… Opvolgen voorgeschreven medicatie en infuustherapie. Borstvoeding kunnen opvolgen en meedenken in het beleid rond pathologische borstvoedingen. Mondelinge en schriftelijke rapportage. GVO met betrekking tot het normale en laagrisico kraambed. Uitvoeren van een ontslaggesprek. …

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Te behalen doelstellingen tegen einde stageperiode 5.2.1. Tweede jaar vroedkunde Alle zorgen worden uitgevoerd onder begeleiding van een vroedvrouw of mentor. Verzorging pasgeborene: Basis : doelstellingen eerste jaar vroedkunde Capillaire en veneuze bloedname bij pasgeborene. Bijzondere aandacht voor pathologie: signaleren, interpreteren en (in overleg met vroedvrouw) actie ondernemen. Ook wordt geacht dat je de nodige kennis bezit in verband met mogelijke pathologieën die zich kunnen voordoen tijdens de eerste levensdagen van de pasgeborene. Borstvoeding kunnen opvolgen en meedenken in het beleid rond pathologische borstvoedingen.  Mondelinge en schriftelijke rapportage. … Observatiepatiënt: Aanleggen en interpreteren van CTG. Kennis bezitten in verband met de pathologie waarvoor de patiënte is opgenomen ter observatie. Opvolgen van de voorgeschreven medicatie en infuustherapie.

5. Wat verwachten wij van studenten? Belangrijk: Indien gemerkt wordt dat de student de nodige theorie en/of technieken niet bezit, kan gevraagd worden deze nog eens te studeren en/of in te oefenen in het skillslab. Er wordt verwacht dat je voorbereid op stage komt.

6. Feedback/Evaluatie Dagelijks wordt er door de student een feedbackformulier afgegeven aan de begeleidende vroedvrouw of mentor. Gelieve alvorens het feedbackformulier af te geven, zelf al een realistische weergave van het verloop van de dag te noteren. Alsook alle handelingen die je hebt uitgevoerd (positieve/negatieve punten). Het is de verantwoordelijkheid van de student om dit formulier te laten invullen! Op regelmatige tijdstippen kan met de mentor besproken worden hoe de stage verloopt en worden de doelstellingen/aandachtspunten voor de rest van de stageperiode besproken. De eindevaluatie gebeurt in samenspraak met de stagebegeleiding en de mentoren/verloskundig team. Hierbij wordt rekening gehouden met: je theoretische kennis en inzichten, technische vaardigheden (cfr. vooropgestelde doelstellingen), je houding, communicatieve vaardigheden en de evolutie in je leerproces. Belangrijk: probeer de gegeven feedback te zien als werkpunten en niet als negatieve kritiek. Je bent op stage om te leren en je vaardigheden te ontwikkelen.

6. Feedback/Evaluatie Ook wij als afdeling vinden het belangrijk dat je ons feedback geeft over de afdeling als stageplaats. Om je mening te geven kan je via de website (www.hhzhlier.be/stage) een evaluatieformulier invullen (Evaluatie "Maak ons beter!“).

Wij wensen je heel veel leerkansen en succes toe!! Hopelijk biedt deze presentatie je al een eerste kennismaking met de afdeling, zodat je met veel enthousiasme aan de stage kan beginnen. Wij hopen je hiermee een houvast te bieden voor de periode dat je in het ziekenhuis stage loopt! Wij wensen je heel veel leerkansen en succes toe!!