A forest of trees even with modest numbers of tip species, the number of possible trees is frightening. De meest voor de hand liggende methode om de meest.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
§3.7 Krachten in het dagelijks leven
Advertisements

Huiswerktips.
Overzicht Sessie 1 Inleiding
havo A Samenvatting Hoofdstuk 7
Ape Campagne 2011 De EAZA mensapen campagne richt zich op de apensoorten die bedreigd of ernstig bedreigd zijn met uitsterven. Dit zijn alle 24 soorten.
BELANGRIJK: √ Om de presentatie correct weer te geven, gelieve enkel gebruik te maken van muisklikken aub.!! √ Op verschillende dia’s ziet u “klik hier”
brugklas ruimte en perspectief
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Uitwerking tentamen Functioneel Programmeren 29 januari 2009.
Samenvatting Hoofdstuk 3 (§2 Vlakken)
Experimenteel onderzoek
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Op zoek naar verbetering
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 12
Parallelle Algoritmen String matching. 1 Beter algoritme patroonanalyse Bottleneck in eenvoudig algoritme: WITNESS(j) (j = kandidaat in eerste i-blok)
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
3.5 Kloppen de alcoholpercentages op de verpakkingen?
Les 9 Gelijkstroomschakelingen
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Experimenteel onderzoek
Cursus informatiebeveiliging Eric Laermans – Tom Dhaene
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
H2 Lineaire Verbanden.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
DEEL 1 LES 1 De basis Les 1 Enkele begrippen versie
Molecuulbouw en stofeigenschappen
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Door Bas v.d. Noord & Ton Broekhuizen
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Ionogene bindingen Chpt 6.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Apen.
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Kan je zien of iemand holebi is?
Wat zegt een steekproef?
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Les 5: Het marketingplan
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Sneller een beter personeelsrooster voor de gynaecologieafdeling van het JBZ Maartje van de Vrugt PhD.
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Breuken optellen en aftrekken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Hoofdstuk 17 Breuken basis. Hoofdstuk 17 Breuken basis.
Hoofdstuk 9 Handig rekenen 1. Hoofdstuk 9 Handig rekenen 1.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Financieel 1.
Rekenen periode 4: Verbanden
Zouten 6.4.
Communiceren met knipperen
Les 21 Sterke openingen: de 2-opening
Voorkennis Wiskunde Les 7 Hoofdstuk 2/3: §2.5, 3.1 en 3.2.
GGD en KGV.
volgende bladzijde terug
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Breuken optellen en aftrekken
Handig rekenen & rekenregels
Transcript van de presentatie:

A forest of trees even with modest numbers of tip species, the number of possible trees is frightening. De meest voor de hand liggende methode om de meest spaarzame boom te vinden, is door alle mogelijke bomen te genereren, en dan na te gaan welke het minst aantal veranderingen vergt (bijvoorbeeld met de algoritmen van Fitch of Sankoff). Helaas, zoals hier zal blijken, is dit onbegonnen werk. Fitch W.M. 1971. Syst. Zool. 20: 406-416.

= Types of trees trees that seem different – may be not. Orang Oetan Chimpansee Chimpansee Orang Oetan Macaque Gorilla Human Gibbon Colobus Macaque Gibbon Gorilla Human Colobus Sommige voorstellingen van bomen lijken verschillend, maar zijn het niet echt. De links-rechts volgorde van de aftakkingen speelt immers geen rol. Bovenstaande bomen lijken visueel verschillend, maar hebben eigenlijk dezelfde ‘topologie’. In al wat volgt worden dergelijke bomen als identiek beschouwd – als we het aantal mogelijke bomen tellen, geldt dit slechts als één boom. Hoeveel bomen zijn er? Het antwoord hangt op die vraag hangt af van wat voor type bomen we bekijken. =

Types of trees there are always fewer unrooted trees than rooted trees. Alpha Delta Gamma Beta Epsilon Gamma Alpha Beta > Er zijn steeds minder ongewortelde bomen (unrooted trees) dan gewortelde bomen (rooted trees). Delta Epsilon Fitch W.M. 1971. Syst. Zool. 20: 406-416.

> Types of trees there are more labeled than unlabeled trees. Alpha Delta Gamma Beta Epsilon > Er zijn steeds minder ongewortelde bomen (unrooted trees) dan gewortelde bomen (rooted trees). Fitch W.M. 1971. Syst. Zool. 20: 406-416.

Forests of labeled, rooted, bifurcating trees 2 tip species a b We gaan nu na hoeveel gelabelde, bifurcate, gewortelde bomen er zijn bij 2, 3 en 4 tipsoorten. Met twee tipsoorten is uiteraard slechts één topologie mogelijk.

Forests of labeled, rooted, bifurcating trees 3 tip species a b c a c b b c a Met drie tipsoorten zijn dat er 3.

Forests of labeled, rooted, bifurcating trees 4 tip species a b c d a c b d b c a d a b d c a d b c b d a c a c d b a d c b d c a b b c d a Met vier tipsoorten zijn dat er al 15. b d c a c d b a a b c d a c b d a d b c

Forests of labeled, rooted, bifurcating trees n tip species (2n -3)! # possible trees = 2n-2(n - 2)! = 1 x 3 x 5 x 7 x 9 x 11 x … x (2n-3) Het kan aangetoond worden dat het totaal aantal mogelijke bifurcate, gewortelde, gelabelde bomen gegeven wordt door bovenstaande formule.,

Forests of labeled, rooted, bifurcating trees #tips #trees 2 1 3 4 15 5 105 6 945 7 10395 8 135135 9 2027025 10 34459425 11 6.55E+08 12 1.37E+10 13 3.16E+11 14 7.91E+12 2.13E+14 20 8.2E+21 30 4.95E+38 40 1.01E+57 50 2.75E+76 n tip species Hieruit blijkt dat het aantal mogelijke bomen angstaanjagend snel oploopt met het aantal tipsoorten. Alle mogelijke bomen daadwerkelijk opstellen en evalueren is slechts praktisch haalbaar tot maximum 10 tipsoorten. Dit maximum zal wel nog wat oplopen met de stijgende kracht van computers, maar slechts heel traag. Voorbij de 20 soorten krijgt men te maken met aantallen die groter zijn dan het getal van Avogadro. Voor 50 soorten komt het aantal mogelijke bomen in de buurt van het getal van Eddington, het aantal electronen in het zichtbare deel van het heelal. Het bepalen van het aantal mogelijke bomen is niet zo belangrijk. Het doel van dit hoofdstuk was aan te tonen dat er al snel té veel bomen kunnen bedacht worden om individueel evalueren van elke boom in de praktijk toe te laten. Dit heeft ernstige gevolgen voor de manier waarop we op zoek moeten gaan naar de beste boom. Avogadro Eddington