Programma Digitale Leeromgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Personeel op maat, maat in personeel
Advertisements

Renco Bakker BPMConsult
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
Samen leren samen werken in de cloud
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Sharepoint als werk- en leeromgeving
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Implementatie ondersteuning werkpleinen
Marion Keiren, Stephan Mertens, Esther van Popta 20 januari 2009
Brainstorm sociale media in het onderwijs
ICT in een dynamische context
Flex-ID en 4C/ID: Tophuwelijk of onmogelijkheid???
Flexibilisering in het onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Aansturing gemeenschappelijk oppervlaktewater instrumentarium
Organisatie(s) van betekenis
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
moderniseren van het curriculum.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
4. Online strategie Internet scorecard
Office 365 in het onderwijs Masterclass. Kennismaken Jij Onderwijs Ervaring Ambities.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
Een gezamenlijke uitdaging
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
#GoldenRules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Juli 2017.
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Digitale transformatie is de sleutel tot een nog succesvollere samenwerking Sven Eijck, 14 november 2017.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Samenwerking waterbeheerders
Blackboard implementatieplan
Het E-depot van Rotterdam
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
The Future Teacher 3.0.
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Transcript van de presentatie:

Programma Digitale Leeromgeving Missie Visie Uitgangspunten en succesfactoren In het instellingsplan ‘Nieuwsgierige professionals (2015-2020)’ is beschreven dat in het licht van flexibilisering van het onderwijs, HvA-opleidingen een blended karakter krijgen. Daarvoor is een digitale leeromgeving (DLO) nodig die flexibel onderwijs en blended learning ondersteunt. De nieuwe digitale leeromgeving (DLO) zal een omgeving zijn die studenten meer mogelijkheden biedt wat betreft flexibiliteit van leerdoelen, leermethoden en leertempo, en waarin docenten meer mogelijkheden hebben om het onderwijs zelf vorm te geven met een variëteit aan werkvormen. Tegelijkertijd is voor studenten online ‘het nieuwe normaal’: samenwerken en leren in online omgevingen, volgen van online modules en communiceren via social media. Studenten verwachten hierbij flexibele apps met een hoge mate van gebruiksgemak. De visie op de toekomst van de digitale leeromgeving van de HvA is vastgesteld op basis van de wensen en beelden in het onderwijs. (doc.: “Visie van de DLO van de HvA v1.0; dd 14 april 2016). Het HvA Platform Flexibilisering heeft een visie ontwikkeld voor flexibel en toekomstvast onderwijs aan de HvA. De eisen en wensen aan een DLO zijn in lijn met de visie op flexibilisering van het onderwijs. Via het IP programma Curriculumontwikkeling wordt tevens verbinding gelegd met de verschillende onderwijsinnovatieprojecten die momenteel lopen. In de eerste fase onderzoekt het DLO programma wat er nodig is in de onderwijslogistieke keten van de HvA om te de visie te realiseren. De realisatie daarvan vindt plaats buiten het programma UItgangspunten Integrale benadering van een DLO conform de vastgestelde visie; het is essentieel de onderwijslogistieke processen te verbeteren en de benodigde onderwijsbasisgegevens in de DLO te ontsluiten (curriculum, studiegids, SIS, roostering, etc). Dit is randvoorwaardelijk voor het realiseren van de visie, maar wordt niet aangestuurd vanuit het programma. De nieuwe DLO ondersteunt innovatie van het onderwijs en blended learning; daadwerkelijke innovatie van het onderwijs draagt in hoge mate bij aan het succes van de nieuwe DLO. DLO programma is katalysator voor onderwijsvernieuwing, maar niet verantwoordelijk of sturend. Een bestaand Learning Management System wordt ingezet als kernsysteem van de DLO, in plaats van zelf een systeem te moeten ontwikkelen en onderhouden (zoals bij het huidige DLWO). Regie van de ontwikkeling van de digitale leeromgeving in handen van de uitvoerders en gebruikers in het onderwijs. Prioriteit in de ontwikkeling en gebruik van de digitale leeromgeving bepaald door het onderwijs. DLO is goed geïntegreerd (gekoppeld) met zowel bronsystemen als didactische tools. DLO is gebruiksvriendelijk en werkt intuïtief DLO heeft een flexibele schil waarin didactische verrijking op maat kan worden in- of uitgeschakeld. Succesfactoren Implementatie samen met het onderwijs (docenten en studenten); Veel aandacht voor introductie, communicatie en training; olievlekwerking en collegiale ondersteuning. Veel aandacht voor de ondersteuning op didactisch, functioneel en technisch vlak; inrichting van een daadkrachtige supportorganisatie met een sterke focus op de onderwijspraktijk en mandaat gericht op de realisatie van de leidende principes. De programma stuurgroep met mandaat en budget om de realisatie te kunnen aansturen. Geschikt personeel vanuit staven, diensten en faculteiten beschikbaar voor programma; zoveel mogelijk interne professionaliteit inzetten en verhogen. Techniek LMS Implementatie Onderwijslogistiek De pijler Techniek zorgt voor een gebruiksklare digitale leeromgeving. Rechtmatige inkoop, koppelingen naar onderwijslogistieke systemen, basisconfiguratie LMS, integratie in HvA portaal, aansluiting van applicaties in de schil. De pijler LMS Implementatie verzorgt de overstap van de oude Studiedelen naar de nieuwe DLO in de faculteiten en regelt de inrichting en scholing van de staande organisatie die de DLO na het programma gaat besturen en ondersteunen. De pijler Onderwijslogistiek analyseert de onderwijslogistieke keten en het applicatielandschap en adviseert over aanpassingen in de onderwijslogistiek die nodig zijn om de DLO visie te realiseren. Doel 2017 Starten met de aanbesteding van een LMS (kernsysteem van de DLO) 2018 LMS afronden van de aanbesteding LMS inrichten met basisconfiguratie en LMS beschikbaar maken voor pilots Portaal Onderzoek integratie portaal en MijnHvA Integratie met of realisatie nieuw portaal starten Koppelingen koppelen aan bronsystemen van onderwijsbasisgegevens Flexibele schil: bestaande didactische tools aansluiten Inrichten technische ondersteuning en service management Archief / legacy Onderzoek naar wat er hoe lang moet worden bewaard van de Studiedelen 2019 en verder Integratie met MijnHvA afmaken voor de DLO fase 1 (z.o.z) Personalisatie DLO realiseren voor docenten en studenten Basisconfiguratie verder ontwikkelen Koppelingen van LMS aan bronsystemen van onderwijsbasisgegevens verrijken Studiedelen in Sharepoint opschonen en archiveren DLO verrijken tot integrale informatievoorziening voor studenten en docenten. Zoals rooster-, cijfer- en studiegidsinformatie tonen 2017 Samen met faculteiten de mogelijkheden onderzoeken omtrent de implementatie organisatie (didactisch, functioneel en technisch) en de spelregels waarbinnen we dat doen Implementatiestrategie ontwikkelen 2018 Organiseren van de implementatie organisatie (didactisch, functioneel en technisch) Voorbereiden, opleiden en begeleiden van de pilots in het LMS, per faculteit een implementatie project uitvoeren Toekomstige support organisatie inrichten en opleiden 2019 Voorbereiden, opleiden en begeleiden van alle docenten, studenten en ondersteuners in de overstap naar de nieuwe DLO Overdragen aan staande organisatie (didactisch, functioneel en technisch) 2017 Onderzoeken van de benodigde aanpassingen in de onderwijslogistieke keten Beschrijven van de informatie en applicatie architectuur van de keten Beschrijven van de informatie en applicatie architectuur van de toekomstige DLO Ontwerpen (functioneel) van de koppelingen die nodig zijn om de onderwijsbasisgegevens in de DLO beschikbaar te maken. 2018 – t/m mei Detaillering van gewenste aanpassingen in onderwijslogistieke keten en de registratie van onderwijsbasisgegevens per faculteit. Advies over het organiseren van de benodigde veranderingen, uitgezet in de tijd  <-------- Tijd Scope nader te bepalen in mei ‘18 Mei 2018 en verder Implementeren van de gewenste aanpassingen in onderwijslogistieke keten en de registratie van onderwijsbasisgegevens in de faculteiten en diensten.   Versie 1.7 – 22 jan 2018