Contribution Mapping Maarten Kok.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Use Case Modelling.
Het opzetten van een micro- zorg-verzekering Micro-zorg verzekeringen: DO’s & DON’Ts Christina de Vries.
Knowledge Translation: Van wetenschap naar praktijk
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
User Centred Development
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
ruimte object beleving
Informatiesystemen in de Bouw
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
‘Geef uw team vleugels’
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
English and IPC How to teach content through English.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Les CMMN V1.0. Inhoud: 1. Doel SOTA 2. CMMN (en DMN) in het grote geheel 3. Basisbeginselen CMMN.
HIGH TECH HUMAN TOUCH UTWENTE.NL/BACHELOR. STUDIES Advanced TechnologyTechnische GeneeskundeCreative Technology.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
OPEN brainstorm.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Grip & Controle op digitalisering
 .
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Reducing antibiotics on farmlevel
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Innovate-IT Enkele toepassingen
Sessie: Structurele evaluatie voor adaptief beleid
Risk management in external safety
A Healthy sense of Trust
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
for nutritious SLA activities
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Participatory Action Research
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Who knows something about scenarioplanning?
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Dynamic Architecture What about you?
for nutritious SLA activities
Jannes Huisman Senior coach
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Contribution Mapping Maarten Kok

Contribution Mapping methode voor het in kaart brengen van de impact van onderzoek met als doel deze te vergroten

In kaart brengen & vergroten van impact van onderzoek Maarten Kok Bestuurskundige, Biomedische Wetenschappen, Epidemioloog In kaart brengen & vergroten van impact van onderzoek in gezondheidszorg wereldwijd  

In deze presentatie Introduceren Contribution Mapping Enkele voorbeelden geven van het gebruik  

Waarom Contribution Mapping? Ontwikkeling begon met ambitieus international programma van NWO-Wotro Doel: onderzoek met impact Strategieen: inclusieve priority setting, e.a. Programma financierde 75 studies

Waarom Contribution Mapping? Wat is de bijdrage van het gefinancierde onderzoek aan actie? Hoe organiseren we onderzoek zodat de bijdrage aan actie zo optimaal mogelijk is?

Introduction So what ?

Ontwikkeling methode… Verder bouwen op bestaande methoden Leren in de praktijk 2005 16 cases 2007 32 cases 2009 18 cases

Uitdaging 1: perspectief op gebruik Meerdere inspirende methoden: impact, payback, utilization, maar… Perspectief op gebuik ontbreekt ‘Impact’ metafoor uit natuurwetenschappen … Suggestie van linear proces van onderzoek naar Action Onderzoek als een kanon, schiet kennis in actie Kennis als vaststaande pakketjes (cannonball) Richting kracht bepalen impact Knowledge Research Impact

Wat is het gebruik van onderzoek? Ontwikkelen van empirisch gegrond perspectief op gebruik… Voorbeeld…

How should research be used?

Hoe werkt ‘gebruik’ resultaten? Begint met het vertellen van een verhaal over toekomst, waarin rollen en verantwoordelijkheden worden toebedeeld Actor-scenario… beleidsmakers, zorgverleners, onderzoekers en anderen… brengen een scenario naar voren, waarin kennis een rol krijgt toebedeeld… Interactie tussen scenarios, stabilisatie, en realisatie

Begrijpen van ‘gebruik’ Gebruiker speelt een essentiele rol Gebruik hangt af van: Degene die de resultaten oppakt en er betekenis aan geeft, voor zijn eigen doeleinden in zijn eigen situatie. in een complexe wereld vol structuren en veranderingen ‘Impact’ is het resultaat van een samenkomst van acties, omstandigheden en actoren Niet realistisch om verandering toe te schrijven aan onderzoek als ‘punt bron’  contributie ipv impact

In kaart brengen van het gebruik van onderzoek Samen met betrokkenen: Kregen resultaten een rol toebedeeld? In hoeverre zijn deze actor-scenarios gerealiseerd? Welke rol speelde kennis? Was het een betekenisvolle rol?

Uitdaging 2: divers gebruik Pad naar uiteindelijke ‘impact’ divers en diffuus: kort, traceerbaar, bekende actoren lang, niet te achterhalen, onbekende actoren, plaatsen en tijden Identificeren gebruikers lastig… Gevolg: In kaart brengen van de uiteindelijke ‘impact’ van onderzoek is problematisch

Linked use vs at-a-distance reservoirs of knowledge in texts linked actors outside world utilization at-a-distance ? Formulation Production inside research process knowledge products linked utilization Extension investigators investigators linked actors unlinked actors

Uitdaging 3: Lerende methode Niet als finaal oordeel, maar input in leerproces  samen impact versterken  gedragen & participatieve methode Inzicht bieden in wat gedaan kan worden om bijdrage aan actie te versterken

Contribution Mapping Participatieve methode EN externe onderzoeker Focus op hoe processen verlopen In kaart brengen van ‘contributions’ Input om samen te leren om impact te versterken

Hoe werkt het? Voor elk project een proces kaart Kaart omvat: Formuleringsfase Productie fase Extensie fase (disseminate and utilize) Kaart omvat: Belangrijkste actoren, Activiteiten, Interacties (alignment effort)

Categories of contributions four categories of research-related contributions Change in abilities and actions of involved and linked actors Knowledge products and research Contributions through linked utilization Indications of utilization at-a-distance

4 stadia van Contribution Mapping 0. Joint preparation 1. Interview investigators Develop first version of map Develop first estimation of contributions 2. Interview potential key-users Trace, explore and triangulate contributions Iterative process 3. Co-produce and share results Analyze alignment efforts Sharing preliminary results for feedback and validation Sharing for accountability, learning and improvement purposes

Contribution Mapping in practice Example: 30 research projects in Ghana

Resultaten NWO-Wotro 30 research projects assessed between 6-12 months after finalization 20 : results utilized and contributed to action 10 : no contribution to action Some examples:

The prison case: Prisoners included in health insurance One prison was closed (not impacts...) USAID started providing ART to prison clinic

Studies without contribution Studies that did not contribute to decision making: Poor linkage to decision making processes Findings did not imply change did not fit a window of opportunity for policy making Engaged the wrong people Assessed these studies again 2 years later: no changes

Sinds Ghana Gebruikt door RIVM (Hegger et al 2016) Guinea Bissau Ethiopie Canada (Long term care) EU project  UK, NL, Hungary, Spain, Germany Paper: Which Health Research gets used and why?

Conclusie... Contribution Mapping: Bruikbare methode Geef inzicht in hoe onderzoek te organiseren Niet als finaal oordeel, maar als input voor dialoog

Ongoing learning process... Interested in learning from your experiences... M.o.kok@vu.nl Vragen?