Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa. De verspreiding van het christendom in geheel Europa. . 391 n. Chr. Onder keizer Theodosius wordt het christendom de staatsgodsdienst in Romeinse Rijk. 496 n. Chr. De Frankische koning Clovis en vele andere Franken bekeren zich tot het christendom. Wat waren de belangrijkste redenen; Kloof tussen Frankische adel en Gallo-Romeinse elite werd hiermee verkleind. Er zou meer eenheid onder de bevolking ontstaan. De macht van de koning werd nu ondersteund door de groeiende kerk en kreeg zo een goddelijke zegen. De kerk op haar beurt wist zich verzekerd van de bescherming door een machtige vorst. Hier doopte aartsbisschop Remigius de koning van de Franken. Op de plaats waar Clovis zich liet dopen staat nu de kathedraal de Notre-Dame (Reims).
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa. De verspreiding van het christendom in geheel Europa. . Na 500 werd het christendom in Europa verder verspreid door de stichting van kloosters en door missionarissen die rondtrokken om de heidenen (ongelovigen) te kerstenen (= verspreiding christelijk geloof). Vaak probeerden de missionarissen de leiders (van de stammen) als eersten te bekeren, ze hoopten dat op deze manier de onderdanen zich ook zouden bekeren tot het christendom. 690 n. Chr. Willibrord (de ‘apostel der lage landen’) komt vanuit Ierland naar de lage landen om o.a. de Friezen te overtuigen van het ware geloof. Hij deed zijn bekeringswerk vanuit Utrecht. Deze stad werd hierdoor ook de kerkelijke hoofdstad van Nederland. Vanaf 716 kreeg hij steun van zijn collega Bonifatius die tijdens zijn werk in 754 door Friezen bij Dokkum werd vermoord. Een reliek van de botten van Willibrordus, bewaard in de Sint-Willibrorduskerk te Deurne.
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa. De verspreiding van het christendom in geheel Europa. . Kloosters; In kloosters trokken monniken en nonnen zich terug uit de wereld om zich te wijden aan het geloof. Men leefde samen volgens bepaalde leefregels, belangrijk waren o.a.: het celibaat gehoorzaamheid aan de kloosterregels hard werken armoede Eigenlijk kwam het neer op Ora et Labora = ‘bid en werk’
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa. De verspreiding van het christendom in geheel Europa. . Functies van de kloosters vanuit de kloosters werd het christelijk geloof verspreid sociale functie; zorg voor de armen door de monniken en nonnen het geven van onderwijs bewaren, overschrijven boeken en teksten (monnikenwerk)
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa. .
Bibliotheek Strahov klooster Praag . Bibliotheek Strahov klooster Praag
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa. De verspreiding van het christendom in geheel Europa. Twee voorbeelden van kloosterorden: 1. De franciscanen of minderbroeders zijn de volgelingen van Franciscus van Assisi. Franciscus schonk al zijn bezittingen aan de armen om zelf in pure armoede verder te leven. De franciscanen behoren tot de bedelorden. 2. De benedictijnen, zij leven volgen de regels van Benedictus van Nursia; Enkele voorbeelden van regels; Het getal 7 is voor hen heilig. Daarom gaan deze monniken zevenmaal per dag bidden in de kerk. Ook ’s nachts staan ze op, om de Schepper te loven. Van Pasen tot 1 oktober zullen de monniken handwerk verrichten van 7 tot 10 uur. Het klooster moet, indien mogelijk, zo ingericht worden dat al het noodzakelijke ter plaatse is; water, een molen, een tuin en een bakkerij. Zo hoeven de monniken het klooster nooit te verlaten
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa. De verspreiding van het christendom in geheel Europa. . Kloosters in het feodale systeem Kloosters kregen via schenkingen van gelovigen vaak grote landgoederen in bezit en gingen zo deel uitmaken van het feodale systeem en kregen dus ook de verplichtingen (trouw aan de koning) die hierbij hoorden. Later leidde dit tot grote problemen tussen de wereldlijke macht (vorst) en de geestelijke macht (paus).
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa. De verspreiding van het christendom in geheel Europa. . Paus Bisschoppen Staan aan het hoofd van een bisdom Een kerk in bisdomstad heet een kathedraal Priesters
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa. De verspreiding van het christendom in geheel Europa. De huidige paus Franciscus heette van oorsprong Bergoglio en noemt zich Franciscus als eerbetoon aan Franciscus van Assisi, ‘de apostel van de armen’.
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa. De verspreiding van het christendom in geheel Europa. Gebruiken uit het christelijk geloof hebben zich vaak vermengd met gebruiken uit het geloof van de Germanen en Franken. Doordat het christelijke geloof zo meer herkenbaar was, kon het zich eenvoudiger verspreiden. Een paar voorbeelden: Kerstmis De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) de midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd (door het ontsteken van kaarsen) en het licht werd begroet. Pasen Sloot aan bij Germaanse feesten van de lente, waarbij het ontwaken van de natuur na de winter werd gevierd. Het ‘herrijzen’ van de zon wordt het herrijzen van Christus. Paaseieren (ei als symbool van nieuw leven) opgehangen in de bomen zou een overblijfsel zijn van de heilige-boom cultus uit de Germaanse traditie. De traditie zou daarvoor al overgenomen zijn van de Babyloniërs.
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa.
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa.
Tijd van monniken en ridders (500-100 n. Chr.) 3.3 Christendom in Europa.