Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
User Centred Development
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Kenmerken van een persoonlijke brief
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
English 2E 10 November Programme for today Check homework Last class Some /any Have to Can I? Funny blonde woman at the library.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Eco-Schools Conferentie Duurzame PABO
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Salt & Light Zout & Licht
Reducing antibiotics on farmlevel
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
LIGHT & CHILDREN LICHT & KINDEREN
De taaltaak
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
ACTmodel van psychopathologie
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Who knows something about scenarioplanning?
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Empty handed here I come,
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Waarde van duurzame energiesystemen
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten.” Hij hield vol: “Dat moet niet. Ik heb daar mijn reden voor.” Hak van Nispen Eco-Schools The Netherlands Tallinn 5 June 2019

05-06-2019 Why? Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten.” Hij hield vol: “Dat moet niet. Ik heb daar mijn reden voor.”

05-06-2019 Who?

Who? This balloon stay here, It’s better for humans and animals 05-06-2019 Who? Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten.” Hij hield vol: “Dat moet niet. Ik heb daar mijn reden voor.” This balloon stay here, It’s better for humans and animals I wish a clean Earth! Timo Roozen

Who? Greta Thunberg : You didn’t act in time! 05-06-2019 Who? Greta Thunberg : You didn’t act in time! She changed her parents and then became an opinion leader world wide. “Doing our best is not enough.

05-06-2019 Who? Our models indicate that a full-scale system roll-out could clean up 50% of the Great Pacific Garbage Patch in 5 years. Boyan Slat

05-06-2019 Who? Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten.” Hij hield vol: “Dat moet niet. Ik heb daar mijn reden voor.”

05-06-2019 Who? Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten.” Hij hield vol: “Dat moet niet. Ik heb daar mijn reden voor.”

05-06-2019 So: Student led change!

05-06-2019 What?

05-06-2019 What?

05-06-2019 What?

05-06-2019 What?

How? Can we change behaviour? 05-06-2019 How? Can we change behaviour? https://www.youtube.com/watch?v=rQNnwjew1w8

The Eco-Schools program 05-06-2019 Eco-Schools The Eco-Schools program

05-06-2019 Eco-Schools

05-06-2019 Eco-Schools https://www.youtube.com/watch?v=NYnTmgnUmmo&feature=youtu.be

What is Eco-Schools? Process of Sustainable Change 05-06-2019 What is Eco-Schools? Process of Sustainable Change For Primary, Secondary, Vocational Schools and Universities 7 steps 10 themes Student led change Process is more important then savings and projects Award (no teaching materials) UN lauded program Assessment every two years ISO approach: chose your own approach and do it Assessment looks at Environmental review, Plan, Execution, Monitoring Curriculum Cooperation (inside and outside school)

What is Eco-Schools? Structure Curriculum Results 05-06-2019 What is Eco-Schools? Structure Change the current situation Chose your themes as school Curriculum Sustainable education No extra’s, but integrated Sustainable curriculum with methods, activities and cooperation Results Raises awareness & changes behaviour Promotes sustainable actions Sustainable Change Reduction and savings Distinctive and publicity

09-05-2019 05-06-2019 Eco-Schools: 10 themes

Sustainable Development Goals 05-06-2019 Sustainable Development Goals

05-06-2019 Eco-Schools: 7 steps

“Whole-school approach” 05-06-2019 “Whole-school approach” Sustainability embedded in methods and activities Student-led change: fun, action oriented programme School building and surroundings as learning materials

05-06-2019 The other way around Old school: knowledge -> attitude -> behaviour Today: Behaviour -> attitude -> knowledge

05-06-2019 Project -> process

05-06-2019 Project -> process Projects related with the themes the school selected (with visable changes for students) Connection of education with the school building (school = a company) and surroundings Integration in the curriculum Part of the school policy (school plan) Continuous development and visible changes on our way to a sustainable school Two way cooperation with society

So… Make the change you want at school. 05-06-2019 So… Make the change you want at school. Don’t wait for others, find companions and go Don’t take no for an answer: it is your future Don’t forget: sustainability is fun (and a great opportunity)

05-06-2019 Celebrate!