Hoofdstuk 6 De verrijzenis van Jezus en de revival van zijn volgelingen Paul van Dongen, Verrijzenis, 2006
Opbouw van Matteüs 27:55-28:20 scène 1 27,55-61 verhaal A scène 2 27,62-66 verhaal B scène 3 28,1-10 verhaal A scène 4 28,11-15 verhaal B scène 5 28,16-20 verhaal A Het ‘laatste verhaal’ van Matteüs biedt twee visies op Jezus’ verrijzenis: Dat Jezus zou zijn opgewekt, berust op menselijk bedrog (aldus verhaal B). Dat hij is opgewekt, berust op een hemelse openbaring en kan niet door mensen verzonnen zijn (aldus verhaal A)
Waarop steunt het geloof dat Jezus leeft?
Rotsgraf bij de Jaffapoort in Jeruzalem
Kruisiging – Heiliging van Gods Naam, een ets van Marcus van Loopik
Opstanding en hemelvaart inéén, ca Opstanding en hemelvaart inéén, ca. 400, ivoor, München, Bayerisches Nationalmuseum
‘Die neergedaald is ter helle, de derde dag verrezen uit de doden’
De verrijzende Christus, Matthias Grünewald, 1511-1515, Musée Unterlinden, Colmar
Opstanding, El Greco, 1597-1600, Museo del Prado, Madrid
Paasmorgen, Caspar David Friedrich, 1833, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid
Aad de Haas, statie 15 uit zijn kruisweg, Graflegging, 1947, Sint Cunibertuskerk in Wahlwiller
Aad de Haas, statie 16 uit zijn kruisweg, Verrijzenis, 1947, Sint Cunibertuskerk in Wahlwiller
Verrijzenis, Alfred Manessier, 1949, uit: Album de sept lithographies sur le thème de Pâques Alfred Massenier, Resurrection
Uit: Sylvia Kaiser-Berger, Schulgottesdienste kreativ gestalten (2014)
De levensboom, Lucy D’Souza,1990, detail uit: Het vrouwelijk gelaat van God
En wij dan? Wij zijn toch ook mensen? Dat Jezus uit de dood is opgewekt, houdt een hoopvol perspectief in voor zijn volgelingen: ook zij zullen de dood bij de voleinding van de wereld te boven komen. Zoals Jezus’ opwekking uit de dood steunt op zijn innige band met God, zo steunt de verwachting dat ook zijn volgelingen zullen verrijzen, op hun relatie met Jezus. Hij is de eerste van de doden die zou opstaan, de gids en voorman op de weg ten leven, de eerstgeborene onder zijn broeders en zusters, de eerstgeborene van heel de schepping, de eerstgeborene uit de doden, de eersteling van hen die ontslapen zijn. De toekomst die voor de gelovigen in het verschiet ligt, wordt beschreven met relationele termen: zij zullen ‘met Christus’ zijn of ‘in Christus’ zijn, ze zullen intrekken bij de Heer of met hem zijn in het paradijs.