De tabaksindustrie en het Strafrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Advertisements

Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Richtlijn Droogzetten helpt dierenarts én veehouder met selectief droogzetten Dit is een basispresentatie ontwikkeld voor dierenartsen om veehouders te.
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Antibioticaresistentie in de veehouderij
BESCHERMING VAN JONGEREN TEGEN TABAK EN ALCOHOL
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Drugs Shannen Venstra.
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Vrijheid van vestiging
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Juridische aspecten van opname en behandeling in de ggz
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Infosessie ‘Uitgerookt?’
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Roken maakt een slechte indruk
1 Coördinatiepunt Staatssteun Decentrale Overheden (1)  3 fte, hulp van Europa decentraal.  Begeleiding van decentrale overheden bij alle (potentiële)
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Opdracht krantenartikelen
Minderen: een alternatief voor stoppen met roken?
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
Toezicht CE-markering Bouwproducten R. Baaten Sr. Inspecteur Den Haag, 11 december 2014.
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Persoonsgegevens en de Wbp
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Casus juridische dingen rond Open Data en Archieven Studiemiddag “Archieven en open data – en nu?” Utrecht 29 oktober 2015 Marc de Vries The Greenland.
Europese beschikking Staatssteun Oktober De staatssteundiscussie op hoofdlijnen 1 Voorafgaand: 1957: Oprichting EG 2002: Melding bij EC door Nederland.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Doel 4 NACL: Minder jongeren roken ALV 10 januari 2014.
Jeugdbeschermingskader
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Roken Door Kay & Chloë.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Recht in Gedwongen Kader
Welkom Havo 5..
FACILITERENDE BEROEPSBEOEFENAREN ALS MEDEPLEGER(S)/MEDEDADER(S)
Roken paragraaf 5.
Afsluiting Infocyclus Informatie over de examens en evaluatie
Infosessie Uitgerookt?
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
HANDELSPARTNERS.
Beste havo 4..
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Anne-Marije Buiter-vd Meer Longarts io UMCG
Privacy en Leerplicht/RMC
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Een rol voor de E-sigaret?
Ongezond gedrag: de rol van het recht Alcohol
Ongezond gedrag: de rol van het recht VGR, 12 april 2019
Transcript van de presentatie:

De tabaksindustrie en het Strafrecht Jaarvergadering Vereniging voor Gezondheidsrecht Utrecht, 12 april 2019 Mr. M.E. van der Werf

Programma in 20 minuten Waarom hebben we dit gedaan? Wat zijn de hoofdlijnen? Wat hebben we gedaan? Wat nu?

Omdat roken leidt tot ziekte en dood

En niet alleen bij de roker

Twee Hoofdlijnen 1. Doordat de sigaret opzettelijk verslavend wordt gemaakt, terwijl bekend is dat hij tot ziekte en dood leidt, heeft de producent (voorwaardelijk) opzet op mishandeling, benadeling van de gezondheid en de dood van de roker. 2. De regelgeving voor de uitstoot van teer, nicotine en koolmonoxide wordt bewust omzeild.

Wat is een sigaret? Geen tabak in een papiertje, maar een designproduct, gericht op verslaving. Je moet de sigaret niet zien als een product, maar als een pakket. Het product is nicotine. De sigaret is slechts (…) het verpakkingsmateriaal Additieven: meer dan 70 verschillende carcinogene stoffen o.a. Ammoniak, smaakstoffen, broomhexine, benzopyreen, cadmium, mierenzuur, methanol, fenol, arsenicum

Roken is extreem verslavend

Stoppen met roken Stoppen met roken lukt zelden op eigen kracht en zelden in één keer. Van degenen die zelfstandig stoppen, rookt na een jaar 5% nog steeds niet, 95% is dus weer begonnen. Van degenen die stoppen met zelfhulp of doktersadvies rookt na een jaar 10% nog niet, bij het gebruik van nicotinevervangers is dat 15% en bij gebruik van medicatie plus professionele ondersteuning is dat 20-30%. In het algemeen zijn meerdere stoppogingen noodzakelijk. De kans op latere terugval blijft zeer lang, langer dan bij andere verslavingen, aanwezig.  

Filterventilatie

Testmethodes

Testresultaten

Extract uit data NVWA (n.a.v. WOB)

Strafrechtelijke ingang is aangifte 289/287 (jo. 45) Sr 300-302 (jo. 45) Sr 300 lid 4 Sr 225 Sr tot 2016 326 Sr 174 en 175 Sr 3 jo. 2 lid 1 Tabaks- en Rookwarenwet (art. 1 WED) 17a Tabaks- en Rookwarenwet (art. 1 WED)

Commune Delicten (eerste hoofdlijn) Roken is zeer verslavend De producenten weten dat Zij bevorderen de verslaving Zij accepteren het gevolg = Op zijn minst voorwaardelijk opzet

Complicaties Productie en verkoop is (gereguleerd) toegestaan Eigen verantwoordelijkheid van de roker

Verslavingsladder en Redelijke Toerekening

Economische Delicten (tweede hoofdlijn) De maximum emissiewaardes van TNCO zijn vastgelegd in artikel 3 van Richtlijn 2014/40/EU. Art. 2 lid 21: Emissie: Stoffen die vrijkomen wanneer een tabaksproduct … wordt gebruikt zoals beoogd. Doel Richtlijn: - Economische ordening binnen de Unie - Bescherming volksgezondheid Tabaks- en Rookwarenwet, Tabaksbesluit en Tabaksregeling nemen doelen, methodes en vereisten van de Richtlijn over.

Ons Standpunt Belang volksgezondheid en beoogd gebruik prevaleren boven economische ordeningsfunctie. Dus wordt er nu geen Richtlijnconfrom product op de markt gebracht (art. 3), terwijl de industrie ook geen moeite doet om het product aan te passen aan de eisen (art. 17a). Dat zijn economische delicten.

Wie doen er mee?

Wie doen er mee (2)?

Wie doen er mee (3)?

Wie doen er mee (4)?

Beslissing Hof Vindplaats: ECLI:NL:GHDHA:2018:3334 Juridisch vrij kort: 1. Commune delicten: geen verdenking, want wettelijke toestemming 2. Economische delicten: Richtlijn wordt uitsluitend geïnterpreteerd in het licht van de economische ordening Klacht wordt verworpen

Overwegingen ten overvloede Nieuwe impuls publieke debat Roken is dodelijk is feit van algemene bekendheid Ziet het belang van roken uitbannen en rookvrije generatie, Maar hoe groot de maatschappelijke en algemene gezondheidsbelangen in deze zaak ook zijn, het Hof kan niet anders dan de klacht op juridische gronden beoordelen. Klagers hebben ervoor gekozen om een maatschappelijk probleem betreffende de volksgezondheid in een strafrechtelijk kader te brengen. Het hof is met het Openbaar Ministerie van oordeel dat het strafrecht in deze geen oplossing kan bieden. Over ingrijpende maatregelen, zoals een verbod op de productie en verkoop van tabak, die conform de richtlijnen is geproduceerd, kan alleen door de wetgever - na afweging van alle belangen - worden beslist.

Strafrecht het juiste middel? Juridische kans van slagen = klein. Andere belangen - Bewustzijn vergroten - Draagvlak vergroten en tonen - Discussie aanjagen - Regelgeving en beleid beïnvloeden Mag een advocaat daaraan meewerken?

Wat hebben we bereikt of bevorderd? Maatschappelijke bewustwording Verdere ‘decoolisering’ van roken Bewustwording bij overheid RIVM schiet in gang Banken trekken zich terug Lidl stopt Tabak RIVM en NVWA verlaten de NEN- commissie Staatssecretaris maant Europa Gerechtshof maant de overheid

Wat Nu? Preadvies (Gispen): Het is belangrijk dat de Rijksoverheid een leidende rol neemt. Hoe dan?: Preventieakkoord + Europa (Evaluatie ISO in 2021 + doordringen van criminele karakter) Nationaal handhaven