5 gelijke dagen model op de Damiaanschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Andere (school)tijden in het onderwijs
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
Informatieavond andere (school)tijden
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Continurooster en BSO Het aanbod van SKSG BSO 52 weken ma t/m vrijdag aansluitend aan schooltijden tot 18.00/ uur. In de schoolvakanties vanaf 7.30.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
RESULTATEN OUDER ENQUÊTE SCHOOLTIJDEN Dinsdag
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
De nieuwe school Impressie.
Schooltijdenonderzoek
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Ouderavond ‘Andere Schooltijden’
Transcript van de presentatie:

5 gelijke dagen model op de Damiaanschool Welkom en opening https://www.leraar24.nl/het-vijf-gelijke-dagen-model

Programma Uitleg gelijke dagen model: hoe ziet dit er uit? Aanleiding Proces Plus- en minpunten voor leerlingen, ouders en leerkrachten BSO invulling en kosten Onderzoek naar het gelijke dagen model Ervaringsdeskundige aan het woord Vragen en verdere procedure

Proces rondom GDM: stand van zaken start in 2016-2017: keuze voor het GDM teambesprekingen werkgroep ouderbetrokkenheid ouderpanelgesprekken werkgroep team GDM (n.a.v. studiedag) werkgroep ouders GDM MR-vergaderingen ouderavonden ouderpeiling

Aanleiding Rust, regelmaat en structuur Landelijke ontwikkeling Ervaringen andere scholen Het gelijke dagen model beste keuze om dit te bewerkstelligen

Gelijke dagen model Kenmerken Vijf identieke schooldagen, bv. 8.30 – 14.00 uur Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag Korte lunchpauze met de leerkracht BSO sluit direct aan op de lessen Kenmerken Vijf identieke schooldagen, bv. 8.30 – 14.00 uur Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag Korte lunchpauze met de leerkracht BSO sluit direct aan op de lessen

Gelijke dagen model Hoe ziet dit er uit? 8.20 uur kinderen komen binnen 8.30 uur start lesprogramma 10.00 uur pauze bv. combi groep 1/2 en 3/4/5 en 6/7/8 – met pleinwacht (deel leerkrachten nemen pauze) 10.15 uur vervolg lesprogramma 12.00 uur lunch (in de groep) & buitenspelen (deel leerkrachten neemt pauze) 14.00 uur school uit – pauze voor leerkrachten 14.30 uur tijd voor oudergesprekken, overleg, nakijkwerk en voorbereiding 16.30 uur einde werkdag

Leerling centraal Pluspunten: -geen gehaast heen en weer naar school en snel eten: geeft onrust -indeling van de lestijden is rustiger, minder versnipperd en efficiënter -overblijven met de leerkracht geeft meer rust, duidelijkheid en continuïteit -komt ten goede aan de onderwijskwaliteit -vroeg uit: veel tijd om te spelen, af te spreken of huiswerk te maken -ritme voor kinderen om te kunnen leren en werken -veiliger: kinderen hoeven minder over straat Minpunten: -sommige kinderen vinden het fijn om thuis te lunchen -een langere pauze geeft ze meer rust

Leerlingen- raad Voordelen: -fijn om te eten met de juf -eerder uit: langere tijd om te spelen -BSO heeft meer tijd voor leuke activiteiten Nadelen: -geen korte dagen meer (training op woe?) -niet meer thuis kunnen eten/hond uitlaten -minder lange (eet)pauze

Leerkracht centraal Pluspunten: -kinderen komen rustiger in de groep terug (geen opstartproblemen) -indeling van de lestijden is rustiger, minder versnipperd en efficiënter -continuïteit en voorspelbaarheid leidt tot betere prestaties -tijdwinst na schooltijd voor overleg, voorbereiding en vergadering -meer studie(-werk)dagen mogelijk: ruimte voor professionalisering & administratie. Dit geeft werkdrukverlaging -toename effectieve leertijd Minpunten: -er moet langer achter elkaar worden doorgewerkt (minder pauze) -voorbereiding aan het begin van de dag, niet tussen de middag

Ouder centraal Pluspunten: -kinderen hoeven niet worden opgehaald en gebracht tussen de middag -werktijden kunnen beter worden afgestemd op school (gelijke dagen) -kinderen zijn eerder thuis: meer activiteiten mogelijk met hun kind(eren) -geen overblijfkosten meer -geen verschil in tijden OB-BB -aansluiting clubs/verenigingen? Minpunten: -sommige ouders vinden het fijn om met hun kinderen te lunchen -als gebruik wordt gemaakt van BSO: kosten worden hoger -kinderen moeten eerder worden opgehaald uit school (werk aanpassen?)

Onderwijstijd Huidige model: Per week: OB: 24 uur BB: 26 uur Totale tijd : 897 (OB) + 1000(BB) = gem. 966 uur (1 jaar) x8 = 7728 Gelijke dagen model: 8.30 uur tot 14.00 uur = 5,5 uur – kwartier buiten spelen = 5,25 uur per dag Totale tijd: 5,25 uur x 5 x 37,2 weken = 976,5 uur (1 jaar) x 8 = 7812 uur (Minimale lestijd over 8 schooljaren x 940 = 7520 uur) Mogelijkheid tot 7 studie/werkdagen vaak gekoppeld aan vakanties

BSO –invulling & kosten Duur van de huidige opvang geeft weinig ruimte voor aantrekkelijke en uitdagende activiteiten. Invulling langere BSO-tijden: -sportactiviteiten -toneel / theater -muziek Het Kraaienest

Kosten berekening BSO www. toeslagen. nl of https://www

Landelijk onderzoek (DUO onderwijsonderzoek nov 2016)

Wat vinden leraren & directies? (onderzoek DUO) Onderwijstijd Leraren: 40-50%: effectieve onderwijstijd is toegenomen 15-20%: effectieve onderwijstijd is afgenomen Schooldirecties: positief De invoering heeft volgens hen geleid tot meer rust in de school meer tijd voor leerkrachten om na schooltijd op school nog dingen te doen meer duidelijkheid voor ouders en leerlingen

Ervaringsdeskundigen aan het woord Leerkracht/adjunct-directeur Beatrixschool te Nieuwegein (juf Tineke) Leerkracht/MT-lid OBS De Plantage te Houten (juf Sharon)

Samenvatting standpunt school Waarom willen we hiervoor gaan? Rust, regelmaat & continuïteit voor de leerlingen Efficiënt gebruik van de onderwijstijd Verhogen onderwijskwaliteit: ruimte voor professionalisering Werkdruk verlaging van de leerkracht

Vragen?

Verdere procedure Referendum (juni 2018) MR besluit n.a.v. referendum (juni/juli 2018) Verdere uitwerking Evt. GDM vanaf januari 2019 Bij vragen: w.zijderveld@damiaanschool.nl Of: ma, woe, do (Centrum) di, vr (KB) om 8.30 uur

Referendum Voor wie? -groep 1 t/m 7 -1 stem per gezin Keuze: voor GDM tegen GDM, omdat -opvang moeilijk is te regelen -kosten voor de BSO te hoog zijn -mijn kind graag thuis eet -andere reden: