5 gelijke dagen model op de Damiaanschool Welkom en opening https://www.leraar24.nl/het-vijf-gelijke-dagen-model
Programma Uitleg gelijke dagen model: hoe ziet dit er uit? Aanleiding Proces Plus- en minpunten voor leerlingen, ouders en leerkrachten BSO invulling en kosten Onderzoek naar het gelijke dagen model Ervaringsdeskundige aan het woord Vragen en verdere procedure
Proces rondom GDM: stand van zaken start in 2016-2017: keuze voor het GDM teambesprekingen werkgroep ouderbetrokkenheid ouderpanelgesprekken werkgroep team GDM (n.a.v. studiedag) werkgroep ouders GDM MR-vergaderingen ouderavonden ouderpeiling
Aanleiding Rust, regelmaat en structuur Landelijke ontwikkeling Ervaringen andere scholen Het gelijke dagen model beste keuze om dit te bewerkstelligen
Gelijke dagen model Kenmerken Vijf identieke schooldagen, bv. 8.30 – 14.00 uur Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag Korte lunchpauze met de leerkracht BSO sluit direct aan op de lessen Kenmerken Vijf identieke schooldagen, bv. 8.30 – 14.00 uur Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag Korte lunchpauze met de leerkracht BSO sluit direct aan op de lessen
Gelijke dagen model Hoe ziet dit er uit? 8.20 uur kinderen komen binnen 8.30 uur start lesprogramma 10.00 uur pauze bv. combi groep 1/2 en 3/4/5 en 6/7/8 – met pleinwacht (deel leerkrachten nemen pauze) 10.15 uur vervolg lesprogramma 12.00 uur lunch (in de groep) & buitenspelen (deel leerkrachten neemt pauze) 14.00 uur school uit – pauze voor leerkrachten 14.30 uur tijd voor oudergesprekken, overleg, nakijkwerk en voorbereiding 16.30 uur einde werkdag
Leerling centraal Pluspunten: -geen gehaast heen en weer naar school en snel eten: geeft onrust -indeling van de lestijden is rustiger, minder versnipperd en efficiënter -overblijven met de leerkracht geeft meer rust, duidelijkheid en continuïteit -komt ten goede aan de onderwijskwaliteit -vroeg uit: veel tijd om te spelen, af te spreken of huiswerk te maken -ritme voor kinderen om te kunnen leren en werken -veiliger: kinderen hoeven minder over straat Minpunten: -sommige kinderen vinden het fijn om thuis te lunchen -een langere pauze geeft ze meer rust
Leerlingen- raad Voordelen: -fijn om te eten met de juf -eerder uit: langere tijd om te spelen -BSO heeft meer tijd voor leuke activiteiten Nadelen: -geen korte dagen meer (training op woe?) -niet meer thuis kunnen eten/hond uitlaten -minder lange (eet)pauze
Leerkracht centraal Pluspunten: -kinderen komen rustiger in de groep terug (geen opstartproblemen) -indeling van de lestijden is rustiger, minder versnipperd en efficiënter -continuïteit en voorspelbaarheid leidt tot betere prestaties -tijdwinst na schooltijd voor overleg, voorbereiding en vergadering -meer studie(-werk)dagen mogelijk: ruimte voor professionalisering & administratie. Dit geeft werkdrukverlaging -toename effectieve leertijd Minpunten: -er moet langer achter elkaar worden doorgewerkt (minder pauze) -voorbereiding aan het begin van de dag, niet tussen de middag
Ouder centraal Pluspunten: -kinderen hoeven niet worden opgehaald en gebracht tussen de middag -werktijden kunnen beter worden afgestemd op school (gelijke dagen) -kinderen zijn eerder thuis: meer activiteiten mogelijk met hun kind(eren) -geen overblijfkosten meer -geen verschil in tijden OB-BB -aansluiting clubs/verenigingen? Minpunten: -sommige ouders vinden het fijn om met hun kinderen te lunchen -als gebruik wordt gemaakt van BSO: kosten worden hoger -kinderen moeten eerder worden opgehaald uit school (werk aanpassen?)
Onderwijstijd Huidige model: Per week: OB: 24 uur BB: 26 uur Totale tijd : 897 (OB) + 1000(BB) = gem. 966 uur (1 jaar) x8 = 7728 Gelijke dagen model: 8.30 uur tot 14.00 uur = 5,5 uur – kwartier buiten spelen = 5,25 uur per dag Totale tijd: 5,25 uur x 5 x 37,2 weken = 976,5 uur (1 jaar) x 8 = 7812 uur (Minimale lestijd over 8 schooljaren x 940 = 7520 uur) Mogelijkheid tot 7 studie/werkdagen vaak gekoppeld aan vakanties
BSO –invulling & kosten Duur van de huidige opvang geeft weinig ruimte voor aantrekkelijke en uitdagende activiteiten. Invulling langere BSO-tijden: -sportactiviteiten -toneel / theater -muziek Het Kraaienest
Kosten berekening BSO www. toeslagen. nl of https://www
Landelijk onderzoek (DUO onderwijsonderzoek nov 2016)
Wat vinden leraren & directies? (onderzoek DUO) Onderwijstijd Leraren: 40-50%: effectieve onderwijstijd is toegenomen 15-20%: effectieve onderwijstijd is afgenomen Schooldirecties: positief De invoering heeft volgens hen geleid tot meer rust in de school meer tijd voor leerkrachten om na schooltijd op school nog dingen te doen meer duidelijkheid voor ouders en leerlingen
Ervaringsdeskundigen aan het woord Leerkracht/adjunct-directeur Beatrixschool te Nieuwegein (juf Tineke) Leerkracht/MT-lid OBS De Plantage te Houten (juf Sharon)
Samenvatting standpunt school Waarom willen we hiervoor gaan? Rust, regelmaat & continuïteit voor de leerlingen Efficiënt gebruik van de onderwijstijd Verhogen onderwijskwaliteit: ruimte voor professionalisering Werkdruk verlaging van de leerkracht
Vragen?
Verdere procedure Referendum (juni 2018) MR besluit n.a.v. referendum (juni/juli 2018) Verdere uitwerking Evt. GDM vanaf januari 2019 Bij vragen: w.zijderveld@damiaanschool.nl Of: ma, woe, do (Centrum) di, vr (KB) om 8.30 uur
Referendum Voor wie? -groep 1 t/m 7 -1 stem per gezin Keuze: voor GDM tegen GDM, omdat -opvang moeilijk is te regelen -kosten voor de BSO te hoog zijn -mijn kind graag thuis eet -andere reden: