“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I love you.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
User Centred Development
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Woordvolgorde met woorden van tijd
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
An Alchemical Threesome L UME N N OVU M. Alchemie Lumen Novum, letterlijk vertaald Nieuw Licht heeft betrekking op Alchemie en de Steen Der Wijzen. Vanuit.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Friday, 24 April 2015 vrijdag 24 april 2015 RADIO JEFKEN 75 A Thousand Kisses Deep 6’28’’ Benedectine Monks 4’39’’ E Tu 4’45’’ Exaltation de la Croix.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Keuzevrijheid: lust of last?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Salt & Light Zout & Licht
Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Dictionary Skills!?.
Buy Lexapro Online Safely
De taaltaak
Ownership of your organisation
Betrekkelijk voornaamwoorden
Sculpting 3D.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Verlangen naar God Longing for God
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Empty handed here I come,
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Creatief Denken kun je leren
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Teken een… (1) Teken een… (2).
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative expression; (2) debate over which has the greater effect is generally not very useful; (3) essentially all people of normal intelligence have the potential to be creative to some degree; (4) few people realize anything close to their potential in this regard; (5) creative expression is generally desirable, because it usually contributes positively to the quality of life of the individual who engages in it and often enriches the lives of others as well; (6) the search for ways to enhance creativity – to help people develop more of their potential – is a reasonable quest in the absence of compelling evidence that such a search is futile; (7) the evidence, although somewhat tenuous, suggests that creativity can be enhanced; and (8) how to enhance creativity is not well understood, but there are possibilities that merit exploration.” (Nickerson, 1999)

klittenband boek voorgesneden brood

klittenband boek voorgesneden brood NUTTIG! NIEUW! VERRASSEND!

3 argumenten Dénken Combineren Leren

Teken een… (1) Teken een… (2) Teken een dier Teken een …

Creatief Dénken

Creativiteit = … verband zien tussen zaken die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben* en daar betekenis aan geven**. Jelle Jolles (Het Ideeëntoestel, 2015) *Waar haal ik zaken vandaan die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben? **Hoe geef ik er betekenis aan?

Dier?

GéK

? raket kater k a r t e

?

This is where the fun begins! + ? = + ? = + ? = + ? =

‘NA-APEN’ BIOMIMICRY NATUUR- ANALOGIE biomimicry.org

+ = Bedenk een nieuwe of verbeterde broodrooster… (of iets compleets nieuws)

= de kanga-roast-toast + = de kanga-roast-toast Koelewappers Reserve rooster Toast gereed Handbediening

alien pruik gullit bal zon koningsdag spaarpot mof slippers muts vogel poedel kat pruik radio badspons koekiemonster schuurspons mier knot

Creatief denken kun je leren Mystificatie ‘Hoe verzinnen ze het toch?!’ Bewust doen Véél doen Eigen maken ‘Dat heb ik zelf verzonnen!’

Eigen maken Véél doen Bewust doen Doen & Zijn Maken & Reflecteren Creatieve Denkvaardigheden Véél doen Bewust doen

Boek, praktisch, ‘starter-kit’ Achtergronden + literatuur Creatieve Denkvaardigheden + lessen voor verschillende ‘leeftijden’ + materialen downloaden: www.ideeentoestel.nl Ontwikkelingsmodel + karakteristiek Pilot-evaluatie

Niet WAAROM maar HOE KENNIS en CREATIVITEIT in balans Creatief Denken bestaat niet

ideeentoestel.nl creatiefdenkeninonderwijs.nl wordpress.vindingrijk.com