De ethiek van de publieke sector

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over grootschaligheid, kleinschaligheid en de inhoud van de zorg
Advertisements

MARGO TRAPPENBURG Doelmatigheid in de spreekkamer
Genoeg is genoeg Over de grenzen van patiëntenemancipatie Margo Trappenburg De Balie, 26 september 2009.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Van oude en nieuwe patiënten Gastcollege IGZ Margo Trappenburg 2 juni 2010.
De patiënt en de staaroperatie
Regulering van artsen in Belgie
Marktwerking en beroepsethiek Margo Trappenburg Hoorn, 31 mei 2011 USBO Universiteit Utrecht.
USBO Universiteit Utrecht Een vermarkte gezondheidszorg Wat is daar mis mee? Korenbeurs lezing, Arnhem Margo Trappenburg USBO
Margo Trappenburg USBO (UU)
Klachtenbehandeling Niveau 2 Kerntaak 2.
Patiëntenemancipatie Wanneer is het genoeg?
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
De belegering van de publieke sector Margo Trappenburg UU en EUR.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Margo Trappenburg USBO
Zelf doen in de zorg Utrecht, Margo Trappenburg.
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
De BVN: waarom ook al weer? Margo Trappenburg. “Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie.
Lezing voor Divosa 12 juni 2009 Margo Trappenburg
Nieuwe tijden, oude waarden
De patiënt in het echt Margo Trappenburg iBMG/Erasmus MC USBO (UU)
Medische zorg naar medische behoefte Blommesteingroep Putten, 25 mei 2009 Margo Trappenburg.
De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Tuchtrecht in Nederland
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Wat willen we vandaag doen?
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
De rol van de OR bij incidenten en onderzoek
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
De deur open naar de digitale spreekkamer
Een gezonder Nederland VTV-2014
KAM H2 Arbo-zorg Logistiek teamleider.
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Wet werk en zekerheid stand van zaken Lezing masteropleiding Leiden 10 september 2015.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
PP-ONC-NLD-0130.
ROOD!! Een groet van lut.
Disclosure belangen NHG spreker
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
De Betekeniseconomie in de klas
Juridische aspecten van een webshop
Informatieavond 15 november 2017
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
ASGB-symposium voor de startende arts
Via SUCSEZ verzekerd Naam adviseur/ spreker
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Het uitbesteden van overheidstaken aan de particuliere sector
Rechtsbronnen en bronnen van recht
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Wat vindt MIND eigenlijk?
Transcript van de presentatie:

De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg

Professional oude stijl Weet het beter dan de patiënt/leerling. Behandelt/onderwijst op ‘sfeereigen criteria’ (verdienste, behoefte) Is geen zakenman, maakt geen reclame.

Gedragsregels voor artsen 1936 “Iemand, die geen roeping voelt voor het geneesheerschap, kan het niet ten volle goed uitoefenen. Geneesheer zijn wil zeggen dienaar zijn, dienaar van den zieken mensch.” “Een beroep als het onze moet niet met dat van een handelsman over één kam geschoren kunnen worden; een medicus die graag reclame maakt doet beter, evenals zijn collega, wien het alleen om geld verdienen te doen is, in den handel te gaan, waar zijn karakter en gaven meer tot hun recht kunnen komen dan in de medische praktijk.” “Zoo nadrukkelijk mogelijk moeten wij aanstonds als onze meening hier neerschrijven, dat wanneer een arts, in welke mate of in welk opzicht dan ook, er toe meewerkt om de aandacht van het publiek op zich te vestigen, hij een daad begaat die strijdt met de eerste beginselen van de medische ethiek.”

Professional oude stijl Weet het beter dan de patiënt/leerling. Behandelt/onderwijst op ‘sfeereigen criteria’ (verdienste, behoefte) Is geen zakenman, maakt geen reclame. Is zuinig met publieke middelen. Verbetert tussen de bedrijven door.

Professional nieuwe stijl Gaat uit van de vraag van de ‘klant’.

Professional nieuwe stijl houdt rekening met oneigenlijke criteria Ongelijkheid tussen patiënten … Op de website van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie “Onlangs ontving de NPCF een bericht dat een ziekenhuis voorrang geeft aan verzekerden van een voorkeursverzekeraar. Verzekerden van deze zorgverzekeraar worden binnen een paar dagen geholpen. (..) Het ziekenhuis mag afspraken maken met zorgverzekeraars over levertijden. (…) Het mag er echter niet toe leiden dat andere verzekerden langer moeten wachten op hun behandeling.”

Professional nieuwe stijl Moet zijn marktaandeel beschermen. Investeert in uiterlijk vertoon. Moet permanent nadenken over zijn functioneren.

Professional nieuwe stijl Gaat uit van de vraag van de ‘klant’. Moet rekening houden met oneigenlijke criteria (bv. verzekeringsstatus). Moet marktaandeel beschermen en klanten binnenhalen. Investeert in uiterlijk vertoon. Is veel tijd kwijt met meten, registreren en verbeteren.

Burger oude stijl Afhankelijkheid. Bang voor consequenties van vragen en klagen. Beziet eigen behoeften in relatie tot die van anderen. Vertrouwt professionals.

Burger nieuwe stijl Is niet afhankelijk, stapt op als het hem niet zint. Zij die niet klagen en vragen worden overgeslagen. Kiest zorg en onderwijs op eigen individuele maat. Heeft recht op het beste voor zichzelf. Wantrouwt professionals.

Stand van zaken De moderne professional en de burger nieuwe stijl bestaan nog maar gedeeltelijk (cijfers Nederlands Huisartsen Genootschap, Inspectie rapporten, SCP cijfers).

Het grote meedenken

Patroon Wantoestand wordt ontdekt en bekritiseerd. Kritiek wordt direct omarmd door institutie/elite. Aanpassing vindt plaats. Kritiek gaat door. Institutie blijft aanpassen als het allang niet meer nodig is.