Unified Modeling Language

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieanalyse klassediagram I.
Advertisements

Les 2 klassediagrammen II
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
RATIONAL ROSE.
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
OO analyse en de kunst van het motoronderhoud
RUP Elaboration Analyse en Ontwerp Jef Bergsma.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 1.
EEN INLEIDING IN DE UNIFIED MODELING LANGUAGE
UML Editor 2.1 Oplevering Iteratie 2. Wat gaan we behandelen? Wie zijn wij  Competenties Welke problemen zijn we tegen gekomen Demo Vragen.
Van domeinklasse tot implementatie
Databases I Van EER naar relationeel
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 5.
Deel I Hoofdstuk 5: Modelleren van toestand -- gevorderd
De koektrommel of de grabbelton
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Opleiding AI cursus Databases
Java patterns Introductie tot GoF patterns in Java.
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
Inleidend probleem Data structuur (hiërarchie van classes)
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Spatial subgroup mining
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Overerving Toepassingen. Overerving: toepassingen zoefening 1 : eenvoudige overerving.
Hoofdstuk 2 Objectgeoriënteerde basisbegrippen. Accessors en polymorfie zGoede gewoonte voor objectgeoriënteerde programma -> voor alle eigenschappen:
P. 1 Vakgroep Informatietechnologie Structuur Deel II C++ Classes Namespaces Type casting Reference types Constructors en Destructors Memory Management.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 2
OO Analyse in de praktijk OO Analyse in de praktijk V Enkele Design Patterns.
Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen (vervolg)
OO Analyse in de praktijk
Project Erusmushuis UML
OWL toepassing in Semantic Media Wiki
1 OMI Modelleren van content. 2 Vocabulary Content “gevangen” in begrippenapparaat: Vocabulary: lijst met termen nauwelijks semantiek Ontology:
Datamodellering en –verwerking 8C020 college 2
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Objectgeoriënteerd Ontwerp
Interfaces Hoofdstuk 23 Hoofdstuk 23.
OO: de echte wereld modelleren. De intro Over de workshop Introductie tot OOP – in PHP. Uitgebreide uitleg basisprincipes van OO. 2,5 uur is te lang.
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
PLANNING EN DESIGN MET VSTS2010 Lunchsessie ALM René van Osnabrugge
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Informatiesystemen in de Bouw 7M711 Joran Jessurun en Jos van Leeuwen Week 1.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
CSS Cascading Style Sheets. CSS code HTML – Welke elementen op een pagina – Stuk code zegt iets over één element CSS – Hoe zien de elementen er precies.
State Diagrams BIMSYO01. Kenmerken van SD Een statediagram gaat altijd over één object. Dit object kan verschillende states aannemen (het kent een attribuut.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
OOP en.NET. Objecten Is geen ‘nieuw’ mysterieus woord Overal om ons heen zien we objecten: – TV – Computer – Auto – Wasmachine – ….
COINS 2.0 Hoofdlijnen Hans Schevers
HET NIEUWE COINS CORE MODEL Peter Willems. HET NIEUWE COINS CORE MODEL 2 | Het nieuwe COINS core model Highlights Back to basics Meer gebruik van OWL.
Windows applicatieontwikkeling
Design Programmeertechnieken, Tim Cocx.
Gameprogrammeren: Overerving
Unified Modeling Language 2.0
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 5
Gameprogrammeren: Abstracte klassen
Gameprogrammeren: Interfaces
Unified Modeling Language
Unified Modeling Language
ASP.NET MVC Web Development
ASP.NET MVC Web Development
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Unified Modeling Language UML Class diagrams 2 Unified Modeling Language

LOGICAL VIEW

Relaties tussen classes Afhankelijkheid Associatie Aggregatie Compositie Generalisatie (Overerving)

afhankelijkheid Afhankelijkheid betekent dat twee classes kunnen samenwerken

associatie Naam (optioneel) Multipliciteit Associatie attributen

navigatie Navigatie naar een class blokkeren

aggregatie

compositie

generalisatie

Meervoudige generalisatie

Associatie-klasse

constraints Constraints: beperkingen/voorwaarden Invariants: een constraint die altijd moet resulteren in WAAR Pre-condities: een constraint die wordt gecontroleerd voor uitvoering van een operatie Post-condities: een constraint die wordt gecontroleerd na uitvoering van een operatie

Abstract class Abstract class en abstract operations in italic Abstract class bevat alleen definities van de operaties, geen code Gespecialiseerde classes bevatten de code (concrete operaties)

interface Interface: scheidt het gedrag van een class af van de implementatie Classes kunnen dan afhankelijk zijn van interfaces in plaats van andere classes Wanneer de implementatie van een class wijzigt, verbreekt dit niet de implementatie van een andere class, omdat deze afhankelijk is van de interface en niet van een class

template Template: geparameteriseerde class “Ik weet dat deze class moet samenwerken met andere classes, maar ik weet nog niet welke”

Binding Door middel van ‘binding’ kan de subclass het gedrag van de template gebruiken, maar tevens beperken tot het gedrag van de template (superclass)