Educatieve Master in de Cultuurwetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING LICHAMELIJKE OPVOEDING
Advertisements

Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Mentorendag 28 oktober 2009.
Geïndividualiseerde trajecten Faculteit PSW Academiejaar
Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Structuur secundair onderwijs
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Specifieke Lerarenopleiding
Informatieavond 13 september 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 28 juni 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Inhoud en opzet examens VMBO
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Ouderavond 3e klas schooljaar
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
De specifieke lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
De school in Europa - Europa in de school
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Infosessie SLO 18 maart SLO Taal- en letterkunde pag. 1 Specifieke Lerarenopleiding (SLO)
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Info Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Welkom!
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Informatie Specifieke Lerarenopleiding Talen. Overzicht 1.Waarom de academische lerarenopleiding volgen? 2.Waarom je lerarenopleiding aan de KU Leuven.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 26 april 2016.
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 28 april 2015.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
. Ouderavond 3 e klas schooljaar Programma VMBO Introductieperiode Examen Zak/Slaagregeling Na het VMBO Met de mentoren de klas in.
Taal- en Letterkunde BA2
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
OF Het praktijksemester.
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Daphne Keller 30 augustus 2017
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Welkom! structuur van onze school
Directievergadering BAKO specifiek
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Educatieve master (EM) Maatschappij-wetenschappen
Infosessie Faculteit Letteren 24 september 2018 Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Educatieve Master in de Cultuurwetenschappen Masterinfoavond Letteren 13 maart 2019

Waarom kiezen voor een educatieve master?

Waarom kiezen voor een educatieve master (geïntegreerd of als zij-instromer)? interesse niet verdunnen, maar versterken en verbreden passie overbrengen op jongeren vakdidactische opleiding het diploma is vereist voor vaste benoeming + meer loon versterking organisatorische en communicatieve vaardigheden pluspunt bij sollicitaties in het hoger onderwijs en in de culturele sector persoonlijke en intense begeleiding door praktijklectoren (specialisten) stap-voor-stap-groeitraject wordt voorzien

Structuur van de opleiding (1) Vanuit BA geschiedenis, keuze uit: Integrale educatieve master 120 stp 15 stp LERAAR in BA3 + 45 stp LERAAR in MA, 75 stp DOMEIN in MA 60 stp LERAAR in MA, 60 stp DOMEIN in MA Verkort traject voor zij-instromer (na of met behalen domeinmaster): component leraarschap 60 stp  Resultaat blijft 120sp = diploma master geschiedenis (van de oudheid) + diploma educatieve master

Structuur van de opleiding (2) Archeologen, kunstwetenschappers en musicologen: volgen verkort traject voor zij-instromer (na / met het behalen van domeinmaster): component leraarschap 60 stp

Integrale educatieve master in de cultuurwetenschappen: uitzicht (1)

Integrale educatieve master in de cultuurwetenschappen: uitzicht (2) Verschillen integrale educatieve master (120 stp) – domeinmaster (60stp) en verkort traject (60 stp): in eerste geval Spreiding domein en leraarschap (m.i.v. stage) gemengd over de twee MA Jaren In het luik ‘verdieping’ van domein geschiedenis: mogelijkheid opname OPO’s uit module PAV Vakdidactisch georiënteerde masterproef bij voorkeur hier te situeren

Verkort traject leraarschap voor zij-instromers: 5 luiken

Luik: Algemene educatieve vorming Dit luik bestaat uit twee OPO’s: ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’ (LIMBO 1) (6 stp) ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2’ (LIMBO 2) (6 stp) LIMBO 1 (aangeboden in het 1e en 2e semester) wordt opgenomen bij het begin van de opleiding, LIMBO 2 (aangeboden in zowel het 1e als het 2e semester) aan het einde ervan.

Luik: Vakdidactiek (1) De eerste te volgen vakdidactiek voor: BA / MA Geschiedenis (van de oudheid): geschiedenis MA Kunstwetenschappen: kunstwetenschappen MA Musicologie: musicologie MA Archeologie: geschiedenis Elke vakdidactiek: 6 stp eerder theoretisch georiënteerd 3 stp eerder praktisch georiënteerd (~ leren lessen voorbereiden / klasmanagement / micro-teaching) Bestaat uit colleges en seminaries Evaluatie: examen en permanent In het luik verbreding/verdieping kan je één tot twee bijkomende vakdidactieken opnemen (cfr. Infra)

Luik: Vakdidactiek (2) Vakdidactiek geschiedenis: ‘Vakdidactiek geschiedenis’ (3 stp) ‘Vakdidactiek geschiedenis – uitbreiding’ (3 stp) Vakdidactiek geschiedenis – vertaling naar de praktijk’ (3 stp) Vakdidactiek kunstwetenschappen ‘Kunst- en cultuurvakken op school en in het DKO’ (3 stp) ‘Cultuurparticipatie en –beleid op school’ (3 stp) ‘Omgaan met kunst en muziek in de praktijk’ (3 stp) Vakdidactiek musicologie ‘Muziek- en cultuurvakken op school en in het DKO’ (3 stp)

Luik: Stage (1) - algemeen Stage gekoppeld aan vakdidactiek Drie niveaus: Klas (40u lesstage) School (meso-activiteiten) Individuele leerling (diversiteitsstage) Driestapsmodel: observatie – participatie – zelfstandig functioneren De drie stappen geïntegreerd in elk stage-onderdeel: Initiatiestage Ingroeistage Doorgroeistage

Luik: Stage (2) - geschiedenis ‘Initiatiestage geschiedenis’ (3 stp) ‘Ingroei- en doorgroeistage geschiedenis’ (9 stp) OLA 1: ‘Ingroeistage geschiedenis – deel 1’ (3 stp) OLA 2: ‘Ingroeistage geschiedenis – deel 2’ (3 stp) OLA 3: ‘Doorgroeistage geschiedenis – deel 1’ (3 stp) ‘Doorgroeistage 2 geschiedenis’ (6 stp) ‘Diversiteitsstage’ (3 stp)

Luik: Stage (3) - kunstwetenschappen ‘Initiatiestage kunst in het onderwijs’ (3 stp) ‘Ingroei- en doorgroeistage kunst in het onderwijs’ (9 stp) OLA 1: ‘Ingroeistage kunst in het onderwijs – deel 1’ (3 stp) OLA 2: ‘Ingroeistage kunst in het onderwijs – deel 2’ (3 stp) OLA 3: ‘Doorgroeistage kunst in het onderwijs’ (3 stp) ‘Doorgroeistage kunst in musea’ (6 stp) ‘Diversiteitsstage’ (3 stp)

Luik: Stage (4) - musicologie ‘Initiatiestage muziek’ (3 stp) ‘Ingroei- en doorgroeistage muziek’ (9 stp) OLA 1: ‘Ingroeistage muziek – deel 1’ (3 stp) OLA 2: ‘Ingroeistage muziek – deel 2’ (3 stp) OLA 3: ‘Doorgroeistage g muziek – deel 1’ (3 stp) ‘Doorgroeistage 2 muziek’ (6 stp) ‘Diversiteitsstage’ (3 stp)

Luik: Stage (5) - algemeen Stage bijkomende vakdidactiek OF internationale stage : i.p.v. ‘doorgroeistage 2’ (G&M), ‘ingroeistage 2 en doorgroeistage onderwijs’ (K) Opgelet: Stage 2e bijkomende vakdidactiek: bovenop 60sp te nemen Stages hoofdzakelijk in secundair onderwijs Vlaamse gem. 2e – 3e graad ASO-BSO-KSO-TSO // -DKO (voor K&M) Kunstwetenschappen: ook stage in informele educatieve setting Doorheen stage-OPO’s/Ola’s: (met verplichte aanwezigheid) Seminaries: verdieping (bv. leermiddelen, binnenklasdifferentiatie, ICT …) Intervisie Evaluatiegesprekken

Luik: Stage (6) - algemeen Begeleiding: Vanuit KU Leuven: praktijklector (je toegewezen bij begin stage) Voorbereiding Bezoeken met intervisie evaluatiegesprekken In de school: vakmentor Toewijzing stagescholen: cfr. supra

Luik: Stage (7) - algemeen Stageportfolio: elektronisch (Toledo MyPortfolio) Dossierportfolio: opladen lesvoorbereidingen, verslagen en reflecties Ontwikkelingsportfolio: reflectie over en aantonen van gemaakte voortgang via zelfanalyse en Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) “Finale”: mondelinge eindpresentatie over geheel van je stage

Luik: Stage (8) - algemeen Praktische aspecten: Parallellessen Co- en teamteaching Leerlijn Reflectie Feedback Programmatie (ook volle dagen - hoeven níet aangesloten)

Luik: Stage (9) - algemeen Evaluatie van de stageOPO’s/Ola’s: quotering door de praktijklector en de titularis van het OPO op basis van verslagen van de vakmentoren, de observaties door de lector en de beoordeling van de stageportfolio (de kwaliteit van de opgeladen documenten). Valorisatie lesopdracht of interimopdracht kan verrekend worden als stage (afhankelijk van omvang opdracht, vak ...): LIO of valorisatie onderwijsopdracht

Luik: Verbreding/Verdieping (1) Faculteitsspecifiek aanbod voor de EM cultuurwetenschappen bijkomende vakdidactiek: (6stp) Geschiedenis Kunstwetenschappen Musicologie PAV-maatschappelijke vorming voor archeologen: ook aardrijkskunde  Voorwaarde: 30sp domeinkennis; zie voor concreet overzicht https://www.arts.kuleuven.be/studeren/master/em/programma/vakdidactiek  Belang keuzeluik BA

Luik: Verbreding/Verdieping (2) Faculteitsspecifiek aanbod voor de EM cultuurwetenschappen faculteitsspecifieke OPO’s G: ‘Cultuureducatie: leer- en onderwijsprocessen in historische musea en erfgoedsites’ (3stp)  verplicht K & M: ‘Cultuureducatie: leer- en onderwijsprocessen in historische musea en erfgoedsites’ (3 stp) G: ‘Cultuurparticipatie en –beleid op school’ (3stp) specialisatie-OPO’s binnen het eigen domein G: ‘Geschiedenis en onderwijs’ (6 stp) K: ‘Publiekswerking in musea’ (6 stp)  verplicht (opgelet: dubbele oormerking niet toegelaten)

Luik: Verbreding/Verdieping (3) Universiteitsbreed aanbod: keuze over vestigingsplaatsen heen (zie programma-overzicht) Bv. service learning, burgerschapsvorming, computer assisted language learning, onderwijsrecht, education economics, wetenschap en duurzaamheid, psychologie van de adolescentie …

Luik: Masterproef (onderwijsonderzoek) Volledige onderzoekscyclus (6stp) in Leuven: specifiek aanbod EM CW Andere vestigingsplaatsen: interfacultair aanbod Ola 1: kennismaking met vakdidactisch onderzoek en specifieke onderzoeksmethodes Ola 2: onderzoeks- of ontwerpopdracht rond onderwijsrelevant thema

Toelatingsvoorwaarden INTEGRALE Educatieve Master Cultuurwetenschappen Houders BA geschiedenis VERKORT TRAJECT zij-instromers Educatieve Master Cultuurwetenschappen Houders van (of ingeschreven voor) een initieel masterdiploma met een vooropleiding BA in de geschiedenis, BA in de archeologie, BA in de kunstwetenschappen, BA in de musicologie.  Keuze vakdidactiek ~ vooropleiding

Welke vakken mag je geven? Masterdiploma + lerarenopleiding en/of behaalde vakdidactiek  'vereist bekwaamheidsbewijs' bv. een MA geschiedenis/oude geschiedenis/archeologie of een VD geschiedenis leidt tot een vereist bekwaamheidsbewijs voor het vak geschiedenis Elke MA + lerarenopleiding  'voldoende geacht bekwaamheidsbewijs' meer info? www.ond.vlaanderen.be/bekwaamheidsbewijzen

Wanneer volgen? Integrale educatieve master: na BA geschiedenis Verkort traject leraarschap voor zij-instromers hele opleiding na masterjaar: volledig jaar (60 stp) = het ideale scenario spreiding over 2 à 3 jaren is mogelijk

Waar volgen? VD Kunstwetenschappen: Leuven VD Musicologie: Leuven VD Geschiedenis: (onder voorbehoud) Leuven Brussel Diepenbeek Kortrijk/Brugge

Meer informatie programmaboek: Xxx (vanaf 15/7 beschikbaar) facultaire website (o.a. infobrochure, kalender praktijktraject): https://www.arts.kuleuven.be/studeren/master/em Academisch Vormingsinstituut voor Leraren (AVL) http://www.kuleuven.be/slo/ voor alle administratieve regelingen (ISP, examens enz.): sara.leurs@kuleuven.be Slb-geschiedenis@kuleuven.be (studieloopbaanbegeleiders)

Coördinatoren Kunstwetenschappen: prof. dr. Brigitte Dekeyzer (brigitte.dekeyzer@kuleuven.be) Musicologie: prof. dr. Pieter Bergé (pieter.berge@kuleuven.be) Geschiedenis: prof. dr. Karel Van Nieuwenhuyse (karel.vannieuwenhuyse@kuleuven.be)

Inschrijven vakdidactiek geschiedenis Naast inschrijving “op de rol” in Naamsestraat of vestigingsplaats buiten Leuven Surf ook naar: XXX en geef aan op welk moment je de colleges / seminaries zal volgen (verschillend volgens vestigingsplaats)

Inschrijven stage Kunst & Muziek (info hierna komt bovenop inschrijving “op de rol”) contact opnemen met vakdidacticus Kunst: Brigitte Dekeyzer (brigitte.dekeyzer@kuleuven.be) Muziek: Pieter Bergé (pieter.berge@kuleuven.be) inschrijving vanaf 1 mei 2019 via https://www.arts.kuleuven.be/studeren/master/em/programm a/stage/fomulier-em-kunst https://www.arts.kuleuven.be/studeren/master/em/programma/s tage/fomulier-em-muziek

Inschrijven stage Geschiedenis (info hierna komt bovenop inschrijving “op de rol”) Inschrijving vanaf 1 mei 2019 (indien zeker van keuze) https://www.arts.kuleuven.be/studeren/master/em/programm a/stage/fomulier-em-geschiedenis Geef aan opname stageOPO’s komend academiejaar al afgelegde stageOPO’s eerdere stageschool/stagescholen Inschrijving op welke vestigingsplaats infobrochure (voorlopige versie!) op https://www.arts.kuleuven.be/studeren/master/em/bestanden/i nfobrochure-em-cw-geschiedenis-2019-20.pdf